Ďalší miliardový kontrakt na obzore. Basketbalista Stephen Curry už podľa amerických médií finalizuje doživotnú zmluvu so značkou športového oblečenia a vybavenia Under Armour. K nej Curry prešiel v roku 2013 od konkurenčného Nike a uzavrel s firmou spoluprácu, ktorá mu vynášala asi štyri milióny dolárov ročne a zabezpečila mu vlastnú kolekciu obuvi aj oblečenia.
Športová superhviezda, úradujúci víťaz NBA a dvojnásobný držiteľ titulu MVP pre najužitočnejšieho hráča by teraz mal so značkou podpísať spoluprácu za viac ako miliardu dolárov. Pripojí sa tak k LeBronovi Jamesovi, ktorý má podobne hodnotný doživotný kontrakt s firmou Nike.
Curryho kolekcia je vlajkovou loďou značky a obľúbená je aj na slovenskom a českom trhu. O fungovaní stále obľúbenejšej značky v našom regióne hovorí v rozhovore pre Forbes jej country manažér pre Česko a Slovensko Pavel Hynek.
„Vo všeobecnosti sa nám tu darí. Napríklad obuvi predáme na Slovensku a v Česku výrazne viac ako na ostatných trhoch,“ hovorí.
Držíme si určitú exkluzivitu, vraví tunajší šéf
Keďže miliardový kontrakt so Stephenom Currym ešte nie je oficiálne podpísaný, predpokladám, že detaily z vás asi nedostanem. Spýtam sa aspoň všeobecne. Ako významné to pre značku je?
Máte pravdu, že je to trochu ošemetné. Curry je globálny kontrakt, takže nemám oprávnenie sa k nemu vyjadrovať. A vlastne k tomu zatiaľ nemám ani žiadnu informáciu. V každom prípade je Curryho kolekcia určite jedna z kategórií, ktorá každoročne výrazne rastie. Je to, samozrejme, dané aj jeho skvelými športovými úspechmi.
Je to tiež jedna z našich alokovaných kolekcií. To znamená, že priamo ovplyvňujeme ponuku tohto produktu a vyberáme si len tie správne predajné kanály, kde by sa kolekcia mala predávať.
Prevažnej väčšiny tých produktov by sa predalo oveľa viac, než ich vyrobíme, ale úmyselne nechceme trh zaplaviť a držíme určitú exkluzivitu tohto produktového radu.
Aj iné značky majú podpísané svoje superhviezdy. Keď zostaneme pri basketbale, tak pre Nike je to napríklad LeBron James alebo Giannis Antetokounmpo, pre Adidas James Harden. Tak by ma zaujímalo, aký efekt taký podpis má.
U nás to, samozrejme, takýto okamžitý efekt nemá. Ale celkovo sú všetky naše spolupráce dlhodobé, a to aj naša spolupráca na lokálnej úrovni. Podporujeme napríklad tunajších olympionikov.
Neznamená to však, že keď podpíšeme taký kontrakt, tak sa nám to na druhý deň zaplatí. Snažíme sa tiež podporovať mladé talenty a máme väčšiu radosť z toho, keď nejakého športovca objavíme a on s nami rastie.
Globálny efekt
No a ako to je z toho globálneho hľadiska? Keď hovoríme o najväčších svetových hviezdach…
Je to globálny kontrakt, pre ktoré sa vyberajú športy s globálnym zásahom. Basketbal je jedným z najpopulárnejších športov, takže je jasné, že tým kredibilita značky rastie. Dlhodobo sa zameriavame na pomoc športovcom. Poskytujeme im vybavenie na to, aby si mohli plniť svoje ciele a zlepšovali sa. A toto je krásne potvrdenie našej vízie, keď jeden z najlepších basketbalistov a dvojnásobný MVP v NBA používa naše produkty.
Možno aj vďaka takému skvelému vybaveniu je taký dobrý, pretože v tom vrcholovom športe sa riešia úplné mikrodetaily a vyhráva sa o stotiny sekúnd. Pevne veríme, že aj vývoj, ktorý na tej kolekcii spoločne s Currym robíme, pomáha ako jemu, tak aj ďalším športovcom. Vďaka tomu výskumu totiž aplikujeme poznatky aj do ďalších kolekcií.
Máme vývojové centrum, kam sa len tak hocikto nedostane. Mal som však možnosť vidieť nejaké prezentácie, a keď sa konkrétne tie topánky pre Curryho robia, tak sa spolupracuje priamo s ním. Meria sa jeho pohyb, rieši sa všetko na mieru pre neho. Na druhej strane nám to tiež strašne pomáha pochopiť, čo vlastne športovec potrebuje, a potom to aplikujeme ďalej.
Všeobecne sa značke na našom trhu darí? Aký máte podiel na trhu?
Český aj slovenský zákazník vníma Under Armour pozitívne a musím neskromne povedať, že sa nám darí. Každý rok rastieme dvojciferným tempom, naše tržby sú nad úrovňou jednej miliardy. Ale vzhľadom na to, že na vašom trhu neexistuje jednotný a dôveryhodný výskum trhového podielu v našom biznise, nie je úplne jednoduché dostať sa k nejakým výsledkom.
Najžiadanejšie produkty nášho trhu
Čo český a slovenský zákazník najviac kupuje? Sú to veci na basketbal alebo do posilňovne?
Relatívne to kopíruje zahraničné trendy. Snažíme sa výber kolekcie prispôsobovať špecifikám nášho zákazníka, ale na druhej strane sa pokúšame aj nastavovať trendy, takže hlavné produkty, ktoré sú určené pre Európu, ponúkame aj nášmu zákazníkovi.
Najviac, samozrejme, predávame training kolekcie, teda fitness, tam si dovolím povedať, že sme lídrom na trhu. Mierime teraz dosť smerom k behu, kde cítime, že náš zákazník v poslednej dobe nakupuje oveľa viac. Ľudia skrátka viac behajú. Prevláda stále pánska kolekcia, ale aj tá dámska sa sľubne rozvíja. Silní sme hlavne v spodnej vrstve, teda športové podprsenky.
A, samozrejme, náš základný produkt je spodné kompresné tričko, ktoré Kevin Plank, náš zakladateľ, vymyslel. Používajú ho všetci športovci ako spodnú vrstvu.
Tiež sa teraz zameriavame na rozvoj obuvi, tej v Česku a na Slovensku predávame v porovnaní s ostatnými trhmi výrazne viac. A aj vďaka tomu, že rastie tento segment, veríme, že rast budeme dosahovať aj v budúcnosti. Topánky na úrovni 150 eur za kus prispievajú k tržbám oveľa viac ako tričko za päťdesiat eur.
Ako na vaše odvetvie pôsobí kríza, ktorú v poslednej dobe zažívame? Najprv covid, teraz vojna, inflácia a ceny energií…
Bol som asi pred týždňom na konferencii Asociácie obchodných centier a tam som popisoval, do akej zložitej situácie sa český retail dostane. My sme na tom trochu lepšie, pretože máme veľkoobchod, maloobchod aj online. Na druhej strane len súčasná zmena kurzu dolára voči korune, čo je rozdiel oproti vlaňajšku o pätnásť percent, jednorazovo zvyšuje naše nákupné ceny. My to zatiaľ absorbujeme do našej marže, nechceme zo dňa na deň zdražovať.
Ceny energií sú pre nás však tiež nepríjemným faktorom a doprava kolekcie z tovární v Ázii sa taktiež predraží. Náklady výrazne navýši aj vysoká miera inflácie vo chvíli, keď prenajímatelia budú aplikovať inflačné doložky v kontraktoch. My ale vďaka tomu, že investujeme do nových technológií a do e-shopu, veríme, že negatívne vplyvy dokážeme zvrátiť.
Teraz budeme napríklad vydávať novú aplikáciu, pretože až osemdesiat percent našich zákazníkov, ktorí nakupujú online, nakupuje z mobilného zariadenia. Chceme trh rozvíjať dlhodobo, takže to teraz berieme len ako nejaké nepriaznivé obdobie, ktoré sa však v našich tržbách zatiaľ neprejavuje.
Článok vyšiel na Forbes.cz. Autorom je Martin Bajtler.