29. januára 2019

Norbert Szarka a Tomáš Tatarka nikdy nepremýšľali, že by sa venovali cukrárenskej výrobe, ale aj vďaka náhode vybudovali úspešný sladký biznis Cukrári.sk. Ročne aktuálne spracujú vyše 10-tisíc objednávok.

Dvaja majitelia spolu študovali na Ekonomickej univerzite v Bratislave, ale viac ich to ťahalo do sveta, a tak sa rozhodli, že si vyskúšajú život v Anglicku. Napokon tam strávili šesť rokov a ako vravia, za ten čas sa naučili gastronomickú abecedu, získali skúsenosti, z ktorých dodnes ťažia. Norbert približuje, ako najprv zametal vo fast foode, potom pracoval v bare, neskôr zase ako čašník v reštaurácii, až dostala dvojica prácu v londýnskom Royal Opera House, kde obsluhovali v bielych rukavičkách a spoznávali vysokú gastronómiu.

Víťazka MasterChef otvorila vlastnú kaviareň. Mandlove Srdco láka na zdravé sladkosti

Po návrate domov ich lákal vlastný biznis. Prenajali si priestor na Topoľčianskej ulici v bratislavskej Petržalke (kde sú dodnes) a usmejú sa, že skúšali všeličo a veľmi im to nevychádzalo. Snažili sa uspieť s mäsovými výrobkami, vlastnou reštauráciou, ale aj vybudovať sociálnu sieť pre ľudí z gastro biznisu. O cukrárenskej výrobe ani nesnívali, priviedla ich k nej náhoda.

Norbert Szarka, spolumajiteľ Cukrári.sk. Foto: Francesca Spinelli   

„Do našich priestorov prišli mladí chalani, cukrári, ktorí sa snažili rozbehnúť vlastnú výrobňu,“ spomína Norbert. „Sledovali sme, čo robia dobre, čo naopak zle. Napokon im to nedopadlo, nepohodli sa, ale nám ten ich biznis vŕtal v hlave. Mali sme skúsenosti s obchodom a vychádzalo nám, že ide o dobre predajný produkt.“

Nikdy nepiekli, chýbali im skúsenosti, a tak rok hľadali cukrára, ktorý by im pomohol vyskladať prvú ponuku. Začínali v roku 2013 a nechceli ísť cestou klasiky, ale priniesť modernejšie zákusky a torty, používať len kvalitné suroviny a napríklad sa vyhýbať margarínu, farbivám či konzervantom.

Dvojica kamarátov založila básnickú kaviareň. Venovali ju Sládkovičovi

„Trebárs náš cheesecake od začiatku vyrábame zo syru Philadelphia,“ hovorí Norbert. „A jedným z prvých bol oreo cheesecake, ktorý je dodnes akási naša vlajková loď a hitovka a hádam ako jediný koláč neprešiel ani rekonštrukciou receptúry.“

Prvé dva roky obiehali s ponukovým listom bratislavské prevádzky, osobne im prezentovali svoje výrobky a vravia, že to bolo výborné rozhodnutie. Od majiteľov podnikov sa dozvedali, čo im na trhu chýba, aké majú problémy s dodávateľmi, že musia robiť neprimerane veľké odbery a ešte z okliešteného portfólia. Neraz sa tak podľa slov Norberta stávalo, že niektoré prevádzky radšej koláče vôbec nepredávali, alebo v jednom nákupnom centre mali všetci rovnakého cukrárenského dodávateľa. Preto si povedali, že ten systém nabúrajú a od nich si podniky nebudú musieť objednávať celé torty, ale iba polovice a všetko si môžu nakombinovať, ako im vyhovuje.

Cukrári.sk dnes majú okolo 70 aktívnych veľkoobchodných odberateľov, v dennej ponuke je 30 až 35 položiek a zdôrazňujú, že všetky ich zákusky sú ručná výroba. Spomenú, že za uplynulý rok takto vyrobili až 30-tisíc tort. Ponúkajú aj vlastnú kávu a jednohubkové sladkosti na podujatia či konferencie, kde ich služby využíva aj TEDx alebo Sli.do.


Z ponuky. Foto: Francesca Spinelli   

V roku 2017 sa stala pre nich dôležitá vec, keď pod svoje krídla vzali značku Frangipani a ponuku rozšírili o raw a vegan koláče. A spustili aj predaj prostredníctvom e-shopu. V súčasnosti majú 25 zamestnancov a dopĺňajú, že ich cukrárenská výroba má aj štatút chránenej dielne, zamestnávajú zdravotne postihnutých ľudí, a teda svoje výrobky ponúkajú aj prostredníctvom náhradného plnenia.

Pri rozprávaní o najbližších plánoch Norbert spomenie, že chcú sieť svojich odberateľov rozšíriť aj ďalej od Bratislavy. Ich zákusky už dnes dostanete napríklad v Košiciach, Poprade či v Žiline, ale radi by počet miest ešte navýšili. A napokon doplní, že premýšľajú aj nad vlastnými prevádzkami, možno aj nad menšou sieťou, ale to je skôr vízia do ďalších rokov.

Hlavná fotografia: Francesca Spinelli