16. júla 2018

Zaplátali dieru na poli bratislavského streetfoodu a teraz plánujú ďalšiu expanziu. Ty Somaru, podnik známy svojimi quesadillami či burritos, chce do konca roka pridať ďalšiu prevádzku v centre mesta (k jednej, ktorú už Bratislavčania poznajú). Zatiaľ im však podľa majiteľov Kuba Jurkoviča a Jakuba Ptačina stačí foodtruck, ktorý je od štvrtka „odparkovaný“ pred Street Food & Cafe Possonium. Spolu s ďalšími podnikmi tam tvorí nové miesto pre milovníkov pouličného gastra.

Ty Somaru priniesol do hlavného mesta malé Mexiko len minulý rok, no fastfood za krátky čas nabral na popularite. „Na začiatku sme mali obrovský nával, následne sa klientela nejako ustálila, no stáva sa, že fyzicky nedokážeme pripraviť toľko jedla, koľko by sme mohli,“ vysvetľuje jeden z majiteľov Kubo Jurkovič.

Majitelia podniku Kubo Jurkovič(vpravo) a Jakub Ptačin. Foto: archív Ty Somaru

Aj preto sa pred približne mesiacom rozhodli pre externú kuchyňu blízko prevádzky, ktorá im pomáha dopĺňať zásoby a predpripraviť ráno jedlo. Novinkou je tiež foodtruck, ktorý je už na celé leto „vybookovaný“. „Počas leta plánujeme pripraviť koncept novej prevádzky, ktorú by sme mohli stihnúť do konca roka, chceme sa však sústrediť najmä na dotiahnutie tej súčasnej,“ vysvetľuje Jurkovič.

Mladí manželia vyrábajú zdravé nanuky. Otvárajú predajňu v centre Bratislavy, chcú ich aj vo Viedni

Do otvorenia prevádzky išla dvojica „naslepo“, bez predošlých skúseností v gastre. „Myšlienku som nosil v hlave už roky, odkedy som navštívil USA a Mexiko asi 6 rokov dozadu,“ hovorí Jurkovič a dodáva, že s Jakubom Ptačinom sa stretli až vtedy, keď absolvoval stretnutia s potencionálnymi investormi. Zafungovala chémia a už po prvom stretnutí vedeli, že sa dajú pracovne dokopy.

Reklama
Od otvorenia zvyknú mať plno, do marketingu však vrazili len minimum. Od štvrtka má prevádzka dokonca aj svoj foodtruck. Foto: Ty Somaru archív

Jurkovič má ako bývalý manažér podnikov na starosti chod prevádzky, dizajnér Ptačin zase vizuálnu stránku. A hoci teraz sa podľa vlastných slov dopĺňajú, na začiatku mali aj problémy. „Najťažšie bolo asi nájdenie správneho priestoru. Jednu chvíľu sme už boli úplne zúfalí, všetko sme mali pripravené, ale nemali to kde zrealizovať,“ hovorí Jurkovič.

Nakoniec však úplnou náhodou narazil na prázdny výklad v Tescu na Kamennom námestí a po dlhšom pátraní našiel majiteľa a dohodol sa s ním. Prevádzku zrekonštruovali najmä svojpomocne, pričom príprava a realizácia celého konceptu im trvala približne rok. Na pomery gastra to Jurkovič považuje za celkom rýchle.

Poľná Kuchyňa: Ako v Bratislave uspieť so street foodom

A aj keď je ich mexické jedlo s dávkou humoru medzi Bratislavčanmi obľúbené, koncept tacos im celkom nevyšiel, a preto ho nedávno zrušili. „ Bolo to niečo, čo sme nevedeli robiť v takej kvalite a množstvách, ako by sme chceli, a preto sme sa začali viac sústrediť na burritá a quessadilly,“ hovorí Jurkovič a dodáva, že to ocenili aj zákazníci.

Nedávno do partie pribrali ďalšieho, tichého spoločníka, ktorý odkúpil istý podiel a peniaze od neho investovali do foodtrucku, ktorý funguje len od štvrtka. Jurkovič tvrdí, že v lete chodia tiež po rôznych festivaloch a akciách aj preto exanziu presunuli na neskôr.

„Určite chceme ešte jednu prevádzku, no v tomto období sa chceme na 120% venovať dotiahnutiu súčasnej,“ hovorí Jurkovič a dodáva, že aktuálne problémy sú už skôr v správnom nastavení procesov a personálu.