1. decembra 2017

Keď som sa v roku 1984 stala HR koordinátorkou, každá konferencia, ktorej som sa zúčastnila zahŕňala najmenej jedno zasadnutie týkajúce sa riadenia flexibilnej pracovnej sily. V tom roku, každý kto sa venoval štúdiu pracoviska, predpovedal, že väčšina administratívnych pracovníkov už bude v dnešných časoch pracovať z domu, pláže alebo kaviarne.

O 33 rokov neskôr sa táto vízia zamestnancov pracujúcich zo svojich domovov nenaplnila. Podľa vládnej agentúry Bureau of Labor Statistics iba 24 percent zamestnancov v roku 2015 vykonávalo časť svojej práce, prípadne všetku prácu, z domu. Prečo sú s takým množstvom technológií, ktoré dnes umožňujú rýchlejšiu, lacnejšiu a efektívnejšiu prácu na diaľku, čísla stále také nízke?

Prepracovaní a s malou výplatou. Ako to povedať šéfovi?

Niektoré veľké organizácie (vrátane Yahoo! odkedy vykonávala funkciu generálnej riaditeľky Marissa Mayer) stiahli svoje bývalé flexibilné pracovné sily späť do kancelárií. Prečo by firmy hovorili svojim zamestnancom „Už viac z domu pracovať nemôžete – vráťte sa na pracovisko“? Priestory sú predsa drahé. V 80. a 90. rokoch 20. storočia si zamestnávatelia uvedomili, aké nákladné sú kancelárie a začali s metódou nazvanou „hoteling“. Bol to spôsob správy kancelárie, podľa ktorého si zamestnanci museli naplánovať používanie pracovných priestorov. Nebolo by lacnejšie, keby ich zamestnávatelia nechali pracovať na diaľku? Bolo.

Desať vecí, za ktoré by mala platiť vaša firma a určite nie vy

Skutočným dôvodom, prečo nemáte povolené pracovať z domu, je, že manažéri sa obávajú zmien a to najmä tých, ktoré vyžadujú, aby vystúpili zo svojej komfortnej zóny. Líder musí svojim zamestnancom dôverovať. Ak sa bojí, tak sa to prejaví v jeho politike. Vedúce osobnosti vyjadrujú strach a dôveru slovami, ale ešte viac skutkami.  Lídri, ktorí si sami dostatočne neveria, napríklad pri prijímaní nových zamestnancov, vždy siahnu po mocenských a kontrolných mechanizmoch, vrátane nútenia ľudí, aby denne dochádzali do práce, nech na nich vedúci pracovník môže dohliadať.

Telka namiesto práce

Manažéri často hovoria: „Potrebujem svojich zamestnancov na pracovisku! Práve na tomto mieste vzniká tímová spolupráca!“ Ale aj oni hlboko vnútri vedia, že dosiahnuť spomínané je možné len vtedy, keď zamestnanci cítia slobodu. Nikdy nedocielite prirodzenú tímovú spoluprácu pri ľuďoch, ktorí sú nútení byť na mieste, na ktorom byť vlastne ani nechcú.

Diplomy sú out. Desať dôvodov, prečo by ste mali najímať ľudí bez vysokej školy

Dôvodom, prečo nie je dovolené pracovať na diaľku, je, že sa mnohí lídri obávajú dôverovať svojim zamestnancom vždy, keď sú mimo dohľadu. Predpokladajú, že ľudia vtedy pozerajú televíziu alebo jedia cukríky namiesto toho, aby si plnili svoje pracovné povinnosti.  Tento nedostatok dôvery je neúspechom vedenia a ubližuje komunite či jednotlivcom rovnako ako firemným zákazníkom a akcionárom. Umožniť zamestnancom pracovať z domova by prospelo lepšej rovnováhe medzi ich životmi a prácou. Mali by možnosť si doma pri práci lepšie ponaťahovať telo a pracovať v menej hektickom prostredí.

Začína to pri dôvere

Je čas, aby ste sa postavili vlastnému „manažérskemu“ strachu a nechali svojich zamestnancov pracovať na diaľku. Dôverujte ľuďom, ktorých ste najali a nechajte ich riadiť vašu spoločnosť. Ak neveríte tým, ktorých ste starostlivo preverili a vybrali zo skupiny kvalifikovaných kandidátov, tak kto môže veriť vám? A ak sami nedokážete dôverovať, prečo by to mali robiť vaši zákazníci či akcionári?

Autorka Liz Ryan je CEO a zakladateľka Human Workplace a autorka Reinvention Roadmap. Pre Forbes.com píše o úspechu v práci.

Hlavné foto: Zamestnávatelia sa často boja, že by ste sa namiesto práce flákali a zabávali. Foto: Pexels