8. februára 2021

Pohodlie a elegancia v jednom aj počas práce z domu? Nitrianskemu zákazkovému krajčírstvu St. Kristof sa podarilo spojiť na prvý pohľad nespojiteľné. Ide príkladom, ako sa aj napriek pandémii nevzdať, rozšíriť si obzory a posunúť biznis zase o krok vpred. Lucia Krištofíková, zakladateľka a CEO, nedovolila, aby ju náročná situácia zrazila na kolená. Rozhodla sa rozšíriť portfólio značky, ktorú preslávili odevy šité na mieru, o elegantné voľnočasové oblečenie. Týmto počinom ukázala, že nie sú tepláky ako tepláky.  

Krajčírstvo, ktoré vzniklo v roku 2015, sa od prvých chvíľ sústredilo na formálne biznis oblečenie. Vlaňajšok však neprial pracovným stretnutiam, mítingom, ba dokonca sa zrušili aj svadby, plesy či stužkové slávnosti.

„Počas celého roka sme mali vždy niečo, čím sme dokázali zamestnať stroje. A zrazu sa všetko zrušilo,“ približuje Lucia. V januári však predstavila novú kolekciu, ktorá podľa jej slov vyplnila dieru v portfóliu, o ktorej ani nevedela.  

Do biznisu dáva celú myseľ aj srdce

Pandémia neobišla ani krajčírstvo St. Kristof. Prvá vlna nespôsobila výrazné problémy v chode, spomína Lucia: „Okrem toho, že bol lockdown a ľudia ku nám nemohli chodiť, sme to inak nepociťovali. Naša dielňa totiž ďalej fungovala.“ V krajčírstve pokračovali vo vybavovaní dovtedajších objednávok, keďže proces šitia na mieru je zdĺhavejší a odevy nie sú hotové zo dňa na deň.  

V portfóliu značky si našli miesto teplákové súpravy pre pánov aj dámy. Foto: Vladimír Vojtela Photography

„Pocitovo nás najviac zasiahla asi druhá vlna,“ pokračuje Lucia v rozprávaní. Vzhľadom na to, že čísla nakazených a mŕtvych na Slovensku stúpali, klienti boli oveľa opatrnejší. Aj to je dôvod, pre ktorý prekračovalo prah krajčírstva čoraz menej ľudí. Biznis prichádzal o priamy kontakt a počet objednávok upadal. „Museli sme znížiť aj výrobu, čiže u nás nepracovalo toľko ľudí, koľko za normálnych okolností,“ opisuje zakladateľka značky.  

Reklama

Lucia hľadí na obdobie pandémie cez dve optiky. Keďže je zákazkové krajčírstvo dielom, ktoré vybudovala sama od nuly, tak je to pre ňu srdcová záležitosť. Preto sa cítila stiesnene, myslela na zamestnancov, ktorí sú na práci v jej firme závislí. „Musela som predvídať a uvažovať nad tým, čo sa bude diať. Nechala som si to uležať v hlave a našla som riešenia. Využili sme aj pomoc štátu, nejakým spôsobom sme to vyriešili,“ konštatuje.  

Kým jej srdce zamestnávali obavy o zamestnancov, jej myseľ ovládol finančný strach. Vlani totiž oslávilo krajčírstvo piaty rok fungovania. Počas tohto obdobia sa značka dostala do povedomia množstva klientov. Podľa jej slov má St. Kristof dobrú klientelu, ktorá si necháva pripravovať odevy na mieru pravidelne. S ich podporou počítala, no problém bol inde. „Každý rok rastieme, preto sme rátali s novými klientmi. Nejakí boli, ale bolo ich veľmi málo,“ vysvetľuje. 

Nie je fanúšičkou teplákovej éry

Na lepšie časy sa v krajčírstve začalo blýskať vlani na jeseň. Počas telefonátu s klientkou dostala Lucia prevratný nápad, ktorý všetko zmenil. „Hovorila mi o tom, aký je pre ňu home office super, že si zvykla, doma má upratané, robotu stíha. Nebavilo ju však, že keď má absolvovať video call, tak sa musí prezliecť z pohodlného oblečenia do formálneho,“ spomína. Vtedy sa zakladateľka značky začala pohrávať s myšlienkou elegantného voľnočasového oblečenia. 

Lucia konštatuje, že keby sa na obzore neobjavila pandémia, podobné produkty by možno nikdy v dielni St.Kristof nevznikli. Foto: Vladimír Vojtela Photography

 

Lucia nie je zástankyňou „teplákovej éry“, práve naopak, má rada eleganciu na ktorú koniec-koncov stavila aj v biznise. V tejto súvislosti spomína na svojho starého otca, ktorého videla oblečeného pri každej príležitosti výhradne v obleku. „Nepáči sa mi éra, a to nie iba počas korony, že človek zlenivel natoľko, až bol schopný ísť v teplákoch kamkoľvek,“ ozrejmuje. Toto oblečenie síce neodsudzuje, no snažila sa prísť s elegantnou alternatívou, za ktorú by sa zamestnanci na home office nemuseli hanbiť. 

Bez kvalitného materiálu sa nepohne

Cieľavedomá podnikateľka sa tejto idey viac nepustila a hneď začala pracovať na tom, aby ju čo najskôr priviedla k životu. Záver vlaňajšieho roka strávila formovaním dizajnu a strihov. Od začiatku januára, keď opäť nastúpila po sviatkoch do práce, sa venovala výhradne teplákovým súpravám. Na ich výrobe sa momentálne podieľajú dvaja zamestnanci a ich počet sa bude pri narastajúcom záujem zvyšovať.

Lucia si dáva záležať na každej drobnosti, priznáva však, že je obzvlášť „háklivá“ na kvalitu materiálov. Elegantné voľnočasové oblečenie z dielne St. Kristof je vyrobené z 95 % bavlny a ostatných päť percent tvorí elastán, čo je zloženie typické pre tepláky. Stopercentné bavlny odoberá zakladateľka značky z Českej republiky. „Najradšej by som bola, keby boli slovenské, ale žiaľ, u nás nie sú firmy, ktoré produkujú dostatočne kvalitný materiál, aby sme s nimi spolupracovali,“ zamýšľa sa.  

Po návrate do normálu ich nestiahne

Zakladateľka značky v prvom rade chce, aby sa klienti vo voľnočasovom oblečení cítili pohodlne, sebavedomo a štýlovo. „Mali by ho mať ako svoju druhú kožu, lebo je to také polopracovné a polodomáce oblečenie,“ dodáva s úsmevom. Aktuálne v krajčírstve pripravujú a postupne predstavujú ďalšie tri pánske a tiež dámske modely teplákových súprav, ktoré sú vizuálne odlišné, aby si klienti mali z čoho vyberať. Ďalšie dizajny už Lucia neplánuje. 

Zakladateľka značky postupne predstavuje ďalšie dizajny voľnočasového oblečenia. Foto: Vladimír Vojtela Photography

Lucia chce s predajom voľnočasovej kolekcie pokračovať aj po odznení pandémie, keď sa zamestnanci vrátia späť do kancelárskych priestorov. „Podľa mňa je to príjemný nápad, ktorý bude dopĺňať elegantný výzor gentlemana a dámy vo voľnom čase,“ hodnotí a verí, že si kolekcia nájde vždy nových záujemcov. V portfóliu St. Kristof si teda elegantné teplákové súpravy našli svoje stále miesto.  

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk.

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?