Tamara Lesná pracuje v automobilovom svete už 20 rokov. Má skúsenosti z Číny, Nemecka, Spojených štátov amerických ale i Talianska. Pôsobila v známych dizajnérskych štúdiách a vôbec nerieši, že je ženou v stereotypne mužskom svete. Vraví, že ľudí nemožno posudzovať na základe pohlavia alebo iných predsudkov. Posledných šesť rokov pracovala pre čínsku značku Jiangling Motor Company, ktorá je súčasťou Ford Group.
Dizajn ako taký jej učaroval na Škole úžitkového výtvarníctva Josefa Vydru, kde študovala nábytkový dizajn pod vedením nedávno zosnulého akademického maliara Mariána Mudrocha. Tamara si spomína na jeho radu: „Umelcom sa staneš vtedy, keď si uvedomíš, že aj keď z teba génius ako Leonardo Da Vinci nebude, tak zo seba musíš vydať maximum.“
Za príležitosťou odišla do Číny
Počas štúdia na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave si ju na základe jej prác vybrali ľudia z dizajnérskeho štúdia Volkswagenu v nemeckom Wolfsburgu. A to aj napriek tomu, že vtedy neštudovala transport dizajn ale ten industriálny. Počas tejto stáže sa jej podarilo navrhnúť produkt, ktorý sa masovo vyrábal – alumíniové koleso pre Volkswagen Passat. Táto skutočnosť ju nadchla, rozhodla sa preto pre dráhu automobilovej dizajnérky.
Nabíjacie stanice pre Porsche i laptop Microsoftu. Slovák posúva produktový dizajn na vyšší level
Do absolvovania vysokej školy sa zúčastnila ešte ďalšej zahraničnej stáže. Tentokrát v Kalifornii vo Volkswagen a Audi Advance Design Centre. Potom pôsobila v Turíne, najprv v (auto)dizajnérskom štúdiu Pininfarina a vzápätí v konkurenčnom štúdiu Bertone, ktoré napriek takmer storočnej tradícii koncom roku 2013 skrachovalo.
Tamara v spoločnosti slovenského vynálezcu Štefana Kleina. Foto: archív respondentky
Vtedy dostala ponuku spolu s dvoma ďalšími kolegami odcestovať do Číny ku klientovi, pre ktorého pôvodne vyvíjali automobil v Bertone a ktorý sa pre bankrot nedokončil. Následne im ponúkli možnosť vytvoriť funkčné dizajnérske štúdio priamo v Jiangling Motors v Nančangu, v čínskej provincii Jiangling, a vytvoriť celé dizajnérske a strategické smerovanie značky.
Značku United Nude vymenil za MVMT. Slovák navrhuje v Los Angeles hodinky pre mileniálov
„Tam som získala nezaplatiteľnú skúsenosť s navrhovaním komplexne celej značky. Jej vizuálnemu a názorovému smerovaniu od prvého automobilu v produkcii až po automobily, ktoré sa budú vyrábať o dvadsať rokov. To je neskutočná príležitosť pre dizajnéra, pretože za normálnych okolností navrhuje len jeden automobil a musí rešpektovať už vyprofilovaný dizajnérsky názor značky,“ ozrejmuje. Postupom času sa toto dizajnérske štúdio pre širší záber a lepší kontakt so svetom oddelilo na čínsku a európsku časť, ktorá začala pôsobiť v Barcelone. Tamara dnes externe spolupracuje práve s ním.
Automobil ako miesto na relax
Na odvetví automobilového dizajnu jej učarovalo, že človek má stále nové príležitosti a pocit zadosťučinenia, keď sa jeho nápad vyrába. V porovnaní s inými oblasťami je tento druh dizajnu dynamický, kreatívny a progresívny. V dnešnej dobe podľa Tamary už obsiahol aj iné odvetvia, keďže ľudstvo stojí na rozhraní nového obdobia digitálnej revolúcie.
„Automobil už nemôžeme chápať tak, ako sme ho chápali doteraz. Je až zarážajúce, že napriek zlepšeniam týkajúcich sa motora, kvality a bezpečnosti karosérie, novým materiálom, stále funguje tvar a koncept jazdenia, ktorý vychádza z koča a konského pohonu,“ podotýka Tamara a pokračuje: „V dnešnej dobe treba začať automobil chápať globálnejšie. Ako súčasť životného štýlu, prepojiť ho s komunikačnými technológiami a prispôsobiť potrebám človeka, ktorý vyrastá v digitálnom a nie analogickom svete.“
Tamara mala od detstva rada automobily. Preniesla si to aj do dospelosti. Foto: archív respondentky
Tamara je presvedčená, že automobil sa zmení na priestor pre komunikáciu a relax. Za tým vidí autonómne riadenie a tiež verí v princíp zdieľanej ekonomiky, teda že automobily si ľudia budú podľa potreby prenajímať. Taktiež zdôrazňuje, že ľudia by mali prejsť na elektromotory a systém výmenných batérií, ktoré riešia problém zdĺhavého dobíjania.
Automobilový dizajn ju stále inšpiruje. A to i napriek tvrdej, niekedy až otrockej práci. „Dizajnéri pracujú minimálne 10 hodín denne, po nociach a cez víkendy. Vývoj automobilov je komplexná disciplína, musí fungovať nielen po stránke estetickej, ergonomickej, technickej, ale pravdaže aj po stránke bezpečnosti. Za ideálnych podmienok sa automobil vyvíja intenzívne až sedem rokov,“ vraví dizajnérka. To si ale môžu dovoliť len značky, ktoré sú na trhu stabilné. Tie menej stabilné potrebujú podľa Tamary tri roky a novovzniknuté len rok a pol.
Nové značky a vzrast masovej produkcie
Tamara nerada posudzuje automobilový dizajn v rámci trendov, pretože má byť zameraný hlavne na funkčnosť a estetiku. Niektoré značky sa tomu, čo je „in“ vyhýbajú oblúkom a zachovávajú si svoju popularitu i nadčasový dizajn. To si však môžu dovoliť len firmy s dlhou a úspešnou históriou.
„Čím je značka novšia, tým viac sa snaží zaujať nápadným až dekoratívnym dizajnom. Je to veľmi prvoplánové. Väčšinou ide o automobily nižšej cenovej úrovne a kvality, ktoré sú určené pre mladých ľudí,“ poznamenáva. Tento trend má však podľa Tamary negatívnu stránku. Tou je vzrast masovej produkcie a fakt, že tieto automobily vyzerajú o pár rokov nemoderne. Zákazníci teda siahnu po novšom dizajne. „Neuvedomujú si, že technologicky sa v tom automobile nezmenilo vôbec nič,“ dodáva.
Ak sa ale ľudia dostanú k úspešným, finančne náročnejším značkám, tak stúpne kvalita a rovnako klasický dizajn. Takéto automobily budú podľa Tamary pôsobiť moderne i o viac ako 20 rokov. „Aj dnes predsa skvelo pôsobia modely podobných značiek zo 70. – 80. rokov. V tom čase si ľudia kupovali automobil na celý život,“ upresňuje dizajnérka.
Dôležitá je pre ňu tiež téma globálne otepľovania a znečistenia planéty. Je rada, že sa o týchto problémoch vo svete hovorí čoraz častejšie. Dôležité sú ale riešenia. „Samozrejme, znížiť produkciu nestačí. Vyvinulo sa veľa konceptov autonómnych vozidiel, elektromobilov, vozidiel na vodíkové batérie,“ menuje a pokračuje: „Aj napriek tomu neodchádza trend SUV automobilov so silným dieslovým motorom, v ktorom sa vezie jeden človek. Veľké auto je stále istý chorý symbol moci. Bohužiaľ, nad prírodou.“ Tieto automobily však nezavrhuje, ak sa používajú na offroadovú jazdu na miesta, kde sa klasický automobil nedostane.
Našli ste chybu? Napíšte nám na [email protected]