4. októbra 2018

Vo svete používa navigáciu Sygic vyše 200 miliónov ľudí. Slovenská firma je tak svetová dvojka, po Google. No vylepšovanie funkcionalít navigácie zďaleka nie je jediné, na čom jej vývojári pracujú. Tu je popis produktovej budúcnosti firmy, ako ju vidí CEO Sygicu Martin Strigač, ktorý firmu vedie od januára tohto roku.

Novinky v navigovaní

“Stále monitorujeme trh, kde by sme mohli byť jednotkou. Nie je zlé byť dvojkou, hlavne keď pred vami je už len Google. Na druhej strane naše ambície sú oveľa väčšie. Chceme, aby nás používalo čo najviac používateľov. Tu už nás Google trochu limituje, ťažko sa mu ‘kradne’ trh. Onedlho prinesieme aplikáciu, ktorej sa môže podariť zamiešať karty,” hovorí Strigač.

Novinka sa zameriava na vodičov, ktorí dochádzajú každý deň do práce. Navigáciu Sygic doteraz viac využívali tí, ktorí išli na neznáme miesta, napríklad dovolenkári. Nová aplikácia bude v sebe zahŕňať aj herné prvky, teda gamifikáciu. “Ak pôjde všetko dobre, uvedieme ju na trh budúci rok,” hovorí Strigač.

Michal Štencl končí ako CEO Sygicu. Navigáciu používa 200 miliónov ľudí

Pre cestovateľov predstavil Sygic na jar tohto roku Sygic Travel Maps, doplnok GPS navigácie. Keď ide niekto na dovolenku alebo pracovnú cestu, môže si naplánovať cestu na webe a potom ju preniesť do navigácie od Sygicu.

Aplikácie pre smart autá

Sygic už v lete oznámil, že pripravuje integráciu pre Apple CarPlay. Spoločnosť Apple totiž avizovala, že od novej verzie operačného systému iOS umožní tretím stranám integrovať ich riešenia do CarPlay (prepojenia mobilného telefónu iPhone s infotainment systémom auta). Sygic integráciu predstavil oficiálne 12. septembra na Mobile World Congress Americas (MWCA) v Los Angeles.

Sygic sa ešte lepšie prepojí s vaším autom. Foto: Sygic

Automotive je oblasť, na ktorú sa Sygic chce intenzívne v budúcnosti zameriavať. Tento rok už firma podpísala kontrakt v Malajzii a Indonézii s Nissanom a s Clarionom, ktorý bude predávať navigáciu spolu s autami. “Ide o novú generáciu navigácií, ktoré sú prepojiteľné s autom. Tam vidíme budúcnosť. To už nie je tá zabudovaná navigácia, ktorá je o pol roka neaktuálna a musíte navštíviť servis, aby vám nahrali novú,” hovorí Strigač. Sygic dokáže navigáciu preniesť do obrazovky autorádia, do head-up displejov alebo medzi “budíky”. Pre vodičov je to omnoho bezpečnejšie než manipulácia s telefónom počas jazdy.

Šéf tvorcu navigácií avizuje, že budúcnosť prinesie ďalšie úzke prepojenie telefónov a áut. “Dnes sa hovorí, že budúcnosť je o komunikácii medzi autami (vehicle to vehicle), my však vravíme, že nemusíme čakať toľko rokov, kým to autá dokážu. Mobily medzi sebou dokážu komunikovať už dnes. Vieme vyčítať z automobilu veľa dát. Vieme používať hlasové ovládanie, ktoré je v aute zabudované a tým ovládať našu aplikáciu. Alebo auto rozpozná kolíznu situáciu na ceste a my dokážeme poslať tieto informácie ostatným autám, ktoré majú kompatibilnú aplikáciu a sú na danej ceste.”

Aplikácie pre smart mestá

Už tretí rok sa Sygic podieľa na projekte financovanom Európskou úniou. Vyvíja inteligentný spôsob predikcie dopravy v mestách. “ Spolu s univerzitami sme v rámci projektu vyvinuli algoritmy, ktoré v reálnom čase dokážu usmerniť státisíce áut. Vedia zistiť, ktoré kam ide, a tým nastaviť individuálnu cestu pre každé jedno z nich, aby sa netvorili kolóny. Náš algoritmus zohľadňuje, akú má mesto infraštruktúru, aká je jej kapacita. Keď vieme, koľko áut odkiaľ a kam smeruje, rozdistribuujme tento tok optimálne na vhodné cesty. A ešte k tomu aj zohľadníme požiadavky mesta. Napríklad, že do niektorých zón by sa nemalo jazdiť alebo jazdiť menej, povedzme kvôli emisiám,” vysvetľuje Strigač.

Spoločnosť už má prototypy, ktoré sú funkčné, otestované. O možnom nasadení rokuje Sygic s rôznymi mestami na rôznych kontinentoch.

Enterprise gamification

Už vyše roka spolupracuje Sygic s veľkou poisťovacou skupinou v severnej Amerike na konkrétnom riešení, ktoré obsahuje aj herné prvky, teda gamifikáciu. “To je ďalšia oblasť, ktorej sme sa začali venovať – enterprise gamification. Táto poisťovňa je prvá, kde už nasadzujeme riešenie na mieru. Naša aplikácia ich klientov motivuje jazdiť bezpečnejšie,” vysvetľuje riaditeľ.

Vo všeobecnosti, gamifikácia ponúka pre firmy, ale aj pre mestá, veľa možností. Dnes poisťovne typicky údaje o frekvencii či štýle jazdenia klientov nemajú, prípadne ich veľmi prácne musia získavať. Takéto dáta by im pritom umožnili napríklad prispôsobiť poistné priamo podľa profilu vodiča. Zároveň vedia poisťovne takúto aplikáciu rozšíriť aj o cestovné poistenie, pretože aplikácia už dnes veľmi dobre rozpozná, že ste prešli cez hranice a vie vás upozorniť, či ste sa nezabudli pripoistiť. (Aktuálne ju nahrádzajú SMS správy od telefónnych operátorov.)

Toto sú slovenské top startupy roka. Kto nás bude reprezentovať v zahraničí?

Iným príkladom gamifikácie sú podľa Strigača mestá, ktoré môžu medzi sebou súťažiť o to, kto má slušnejších vodičov. Tí by mohli získavať body pre svoje mesto a víťazná samospráva môže napríklad dostať dotáciu na opravu ciest.

Platforma pre všetkých

Pochopili sme, že urobiť jednu aplikáciu a tú dodávať pre všetkých biznis partnerov nie je správna cesta. Pracujeme preto na API, platforme, ktorú si budú vedieť zákazníci prispôsobovať podľa svojich potrieb. Tento rok s ňou finišujeme,” avizuje šéf Sygicu.

Už teraz na tejto platforme vyvíjajú nové generácie vlastných produktov, plus pre vybraných zákazníkov vyvíjajú osobitné aplikácie, napríklad aj pre spomínanú poisťovňu.

Budúci rok by chceli platformu uvoľniť verejnosti, aby si ju vývojári mohli vyskúšať. Záujem vidia napríklad u veľkých konkurentov Uberu: “Oni dokážu na tejto platforme nielen postaviť klientskú aplikáciu. Naše algoritmy im tiež umožnia priraďovať čo najefektívnejšie autá na základe predikcie dopravy. Modifikované algoritmy sa dajú použiť aj v logistike pri doručovaní balíkov alebo rozvoze jedla. Škála použitia je naozaj široká.”

 

Hlavné foto: CEO Sygicu Martin Strigač. Foto: Miro Nôta