1. novembra 2019

Rodina Sučkovcov sa vrhla do podnikania v oblasti expresných transportov pred štyrmi rokmi. V regióne s vysokou mierou nezamestnanosti za ten čas vybudovali firmu s klientelou po celej Európe. Ich Swida Innovative patrí medzi najrýchlejšie rastúce spoločnosti na Slovensku.

Magazín Forbes nedávno rozdal ocenenia menším firmám, ktoré rástli rýchlo a najmä zdravo. Tohtoročným nováčikom v rebríčku Diamantov slovenského biznisu sta stala aj východoslovenská spoločnosť Swida Innovative, ktorú pred štyrmi rokmi založil Viktor Sučka so sestrou Lenkou a mamou Helenou. „Našli sme pár ľudí, ktorým sa myšlienka páčila, zobrali sme si do podnájmu malú kanceláriu, kúpili 5 počítačov a začali telefonovať prvým zákazníkom,“ spomína na tieto začiatky Viktor, ktorý firmu vedie.

swida
Súrodenci Lenka a Viktor Sučkovci. Foto: Marek Mucha

Rodina začala podnikať v oblasti expresného transportu v malom, s jednou pobočkou v ich rodnom Trebišove. Dnes zabezpečujú logistiku pre tie najväčšie firmy, prevažne z automobilového priemyslu, v rámci celej Európy. A nepotrebujú na to vlastniť ani jedno nákladné auto. „V našej databáze je desaťtisíc firiem, takže v tejto chvíli máme na rôznych miestach odhadom stotisíc vozidiel, ktoré môžeme kontaktovať,“ vysvetľuje Viktor. Špecializáciou firmy je totiž expresná doprava, a tak nemajú šancu dopredu vedieť, ktorý zákazník bude čo, v akej časti Európy a v ktorý deň potrebovať. „Nedá sa s určitosťou rozmiestniť autá a čakať,“ hovorí majiteľ.

Forbes opäť rozdával ceny pre najzdravšie firmy. Pozrite si, kto získal ocenenie Diamanty slovenského biznisu

Ako sprostredkovatelia tak pracujú s dátami o tom, kde sa ktorý vodič nachádza, na akej zákazke momentálne pracuje a kam smeruje. Či ide o transport zo Slovenska, Nemecka, Talianska alebo z Veľkej Británie, pre ich zákazníka je prioritou rýchlosť. Zväčša očakáva, že auto bude pristavené do pár hodín od prvého telefonátu. „Koluje u nás taký vtip: Už včera bolo neskoro,“ smeje sa a hovorí, že zažívajú aj situácie, keď je potrebné nakladať tovar do pol hodiny.

Aj preto ich služby najčastejšie využíva najmä automobilový sektor, keďže tam rozhoduje každá minúta. „Našou cieľovou skupinou je prakticky akákoľvek firma, ktorá potrebuje niečo expresne premiestniť, ale automobilový priemysel je v tomto špecifický. Každé drobné omeškanie ich stojí veľmi veľké peniaze,“ hovorí Lenka Sučková, ktorá sa ma na starosti manažment firmy.

Pracovné „odhovory“

Podľa Lenky zažívajú v práci mnoho bizarných situácií, ktoré vyplývajú práve z časovej tiesne a stresu.  Viktor spomína najmä jednu konkrétnu príhodu. „Zákazník potreboval previesť do Anglicka malý výrobok tak urgentne, že sme dopravcu museli poslať komerčnou linkou Ryanairu do Londýna. Tam ho na letisku čakal ďalší šofér, ktorý vyzdvihol balíček a odviezol ho klientovi,“ smeje sa Viktor.

Celú túto logistiku a procesy majú u nich vo firme na starosti špeciálne tímy a súrodenci priznávajú, že ide o veľmi stresujúcu prácu. Karty vyložia na stôl už na pracovnom pohovore. „Od momentu, kedy so záujemcami začneme komunikovať im prízvukujeme, že je to práca pod tlakom. Chceme byť transparentní, aby po pár týždňoch neodišli s tým, že to nie je nič pre nich,“  hovorí Lenka a so smiechom dodáva, že ich pohovory aj preto nazývajú skôr „odhovormi.“

Francúzsky recept doniesli manželia z Grécka. Ich palacinky sú na východe hit

Aj keď stresu sa v tomto type práce úplne nevyhnú, snažia sa o to, aby ho zamestnanci zvládali čo najlepšie. Preto organizujú rôzne školenia a pracujú aj na sebe. „Zlepšujeme svoje manažérske schopnosti a návyky, aby sme neprenášali stres na zamestnancov a neliali olej do ohňa,“ hovorí Lenka.

Dať do toho viac

Odbúravanie stresu a balans pritom v tejto oblasti nie sú jednoduché. Transporty prebiehajú 24 hodín denne, sedem dní v týždni a tím je k dispozícii neustále. „Keď vám klient napíše, že sa netoleruje ani to najmenšie meškanie, lebo je to urgentné, tak nedokážem byť pokojný. Viem, že šofér má byť na mieste napríklad ráno o šiestej, a napriek tomu, že je to skvelý dopravca a že na proces dohliadajú šikovní kolegovia, tak som vnútorne v pohotovosti a nedokážem dobre spať,“ hovorí Viktor o odvrátenej strane vedenia úspešnej firmy. Je si však vedomý limitov. „Zdravie je dôležité a je o tom dôležité hovoriť aj vo firme. Sám sa asi ešte hľadám v téme work-life balance, no učíme sa každý deň,“ vysvetľuje.

„Je skvelé, že si môžeme veriť. V tom je asi tá najväčšia výhoda rodinného podnikania,” hovorí Lenka Sučková. Foto: Marek Mucha

Firmu Swida zakladali, keď mal 24 rokov a jeho sestra vtedy končila posledný rok na vysokej škole. Nápad prišiel vo Viktorovom predchádzajúcom zamestnaní v inej logistickej firme, v ktorej uvidel priestor, ako sa to dá robiť inak. Pri manažmente prepravy napríklad využívajú ich vlastný, nimi vyvinutý systém založený na machine-learningu, ktorý ich softvér učí vyhodnocovať tie najlepšie kombinácie.

Viktor otvorene priznáva, že v tejto oblasti síce neprišli s ničím revolučným, no od konkurencie ich podľa neho oddeľujú detaily. „Uvedomujeme si, že nech pracujeme na akejkoľvek inovácii, tak presne v tej istej chvíli na nej pracuje aj náš konkurent. Niekedy však stačí, že sa snažíte o trošku viac. Náš obchodník možno urobí o štyri percentá telefonátov v absolútnom počte viac ako obchodník v inej firme a dá do toho o 10 percent vyššiu kvalitu. Pri tíme 10 obchodníkov vám to v konečnom dôsledku môže urobiť aj pol miliónový rozdiel v obrate,“ hovorí.

Swida rastie

Zatiaľ sa zdá, že im to funguje. Pred rokom a pol otvorila firma svoju druhú pobočku a presunula centrálu z Trebišova do Košíc a za minulý rok dosiahla 12-miliónové tržby. Bol to 38-percentný nárast oproti predvlaňajšku, ktorý ju dostal medzi najrýchlejšie zdravo rastúce malé a stredné spoločnosti na Slovensku.

Je však veľa zákaziek, na ktorých z rôznych dôvodov Swida prerába. „Stáva sa to napríklad, keď máme vopred dohodnutú cenu, no z rôznych okolností sa preprava predraží. Klienta nemusí zaujímať, že je momentálne k dispozícii trebárs iba jeden nemecký vodič, ktorý si vypýta viac, ako je cena zákazky. Nevoláme mu späť, že ju preto neberieme, alebo že bude drahšia, ako sme mu pôvodne deklarovali,“ vysvetľuje Viktor a dodáva, že je to celkom bežná vec. „Máme to však všetko kalkulované tak, aby sme boli na konci dňa v pluse,“ uzatvára.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk