26. decembra 2017

Dvojica mladých Slovákov Valerián Lukačko a Matúš Horniaček vyrastala v Poprade pod Vysokými Tatrami. Bývalí spolužiaci z gymnázia spojili svoje sily a vytvorili vlastný diár, ktorý putuje aj do sveta. Tvrdia, že ich denník nahradí všetky ostatné zošity, zápisníky a papiere, ktoré máte po vreckách, lebo myslí na prácu, vašu víziu, šport aj vzťahy. Navyše pomáha Tatrám.

Základný kameň spoločného biznisu položili dvojica v lete roku 2016. Matúš Horniaček vtedy vyhľadal Valeriána Lukačka, aby mu navrhol spoluprácu na pripravovanom diári. Neprišiel však s prázdnymi rukami, pripravený mal prvotný návrh a tiež základný prieskum. „Oslovil ma, či by som do tohto biznisu išiel s ním. Ihneď som sa do jeho nápadu zamiloval a prakticky od ďalšieho dňa sme na všetkom začali pracovať,“ hovorí Lukačko.

Diár zaznamenal vo svete úspech. Zdroj foto: Archív V. Lukačko

Neúspech ich neodradil

Prvá verzia projektu polročného diára dostala názov Ephemeris. Dvojica Slovákov mala medzinárodné ambície, ich produkt bol v anglickom jazyku a do sveta chceli preraziť prostredníctvom platformy Kickstarter. Ich cieľom bolo v kampani vyzbierať 25-tisíc dolárov, čo sa im ale nepodarilo. Valerián Lukačko pripisuje vtedajšie zlyhanie aj neskúsenosti a dodáva: „Podarilo sa nám vyzbierať len niečo vyše 10% z tejto sumy.“ Ako problém označil aj neskorý marketing a nesprávny výpočet cieľových čísel.

Zorganizujte si prácu ako novinári Forbesu a stihnete (skoro) všetko načas

Neúspech túto dvojicu ale neodradil. Aj napriek tomu, že v kampani nevyzbierali stanovenú čiastku – verili v kvalitu vlastného produktu a vďaka Kickstarteru vedeli, že ľudia z rôznych krajín a kontinentov o ich diár záujem majú. Lukačkovi a Horniačekovi sa podarilo získať si individuálne objednávky a tiež podpísať veľkého klienta – Slovak Telekom. Generálnemu riaditeľovi spoločnosti sa diár zapáčil a firma si objednala 250 personalizovaných kusov s logom, a to ako vianočný darček pre manažérov na Slovensku a v Česku. Vďaka tomu mohla dvojica vytlačiť prvý náklad.

Odpoveďou bol rebrand

Lukačko a Horniaček tak zhmotnili svoj primárny nápad do reálneho produktu. Obaja boli odhodlaní uspieť. „V tomto bode nám veľmi pomohol medzinárodný coworking 0100 Campus. Videli v našom projekte potenciál, a tak nám poskytli členstvo zadarmo a k tomu aj biznis mentora. Keďže ide o polročné diáre, tak sme v máji zadali ďalšiu objednávku na druhý polrok roku 2017. Pomedzi to sme zbierali spätnú väzbu od existujúcich zákazníkov,“ dodáva Valerián Lukačko.

Na základe hodnotení sa dvojica rozhodla vylepšiť a rebrandovať svoj produkt na nový – diár Everest Planner, s ktorým zamierila rovno na Kickstarter, kde sa im počas kampane v novembri podarilo vyzbierať o niečo viac, než pôvodne zamýšľali. Tentokrát bola ich cieľová suma 5-tisíc dolárov. Následne spustili predaj cez službu Indiegogo OnDemand a pripravujú už aj vlastný e-shop.

Absolventka informatiky vyrába luxusné kožené zápisníky

Tvorba podobného produktu nie je vôbec jednoduchá. „Je to dlhý a vyčerpávajúci proces. Od vymyslenia prvotného konceptu, cez spracovanie grafikom, následné pripomienkovanie, až po hľadanie tlačiarne,“ hovorí Matúš Horniaček.

Takto vyzerá rozvrhnutie jedného dňa. Foto: Everest Planner

Diár Everest Planner má zákazníkom nahradiť všetky ďalšie zápisníky. „Nachádzajú sa v ňom rôzne nástroje od nastavenia dlhodobej vízie a jej prepojenia s krátkodobými cieľmi, cez týždenné a denné plánovanie na základe priorít až po zapisovanie si toho, za čo je človek v daný deň vďačný a podobne. Jednoducho komplexný nástroj s minimalistickým dizajnom vďaka ktorému sa viete stať lepšou verziou samého seba,“ dodáva o produkte. Mesačné plány myslia aj na cestovanie či budovanie vzťahov s priateľmi.

Dvojica sa nevzdala ani po neúspechu. Zdroj foto: Archív V. Lukačko

Vysádzajú stromy vo Vysokých Tatrách

Dvojica Popradčanov však myslí aj na životné prostredie. „Veríme, že každý biznis by mal mať hlbší zmysel, než len zarábanie peňazí. Okrem toho, že pomáhame ľuďom byť produktívnejšími, sme chceli urobiť niečo viac. Vyrastali sme pod Tatrami a boli sme svedkami viacerých kalamít, ktoré v nás zanechali hlbokú stopu,“ hovorí Lukačko. Rozhodli sa, že za každý predaný Everest Planner posadia vo Vysokých Tatrách jeden strom a pomôžu tak aj prírode. Okrem toho sa postarali aj o to, aby bol diár vyrábaný z recyklovaného papiera a celú výrobu realizujú na Slovensku, aby mali pozitívny vplyv na okolie a domovskú krajinu.

Záujem o diár Everest Planner majú ľudia z mnohých svetových krajín. „Najväčší počet zákazníkov máme momentálne v Spojených štátoch amerických, nasleduje Slovensko, Nemecko, Veľká Británia, Kanada. Máme však objednávky aj z takých krajín, ako je Rusko, Austrália, Japonsko, Hongkong či dokonca Južná Kórea. V konečnom dôsledku všetci títo ľudia prispeli k tomu, že vďaka zasadenému stromu za ich kúpu diára sa nám na Slovensku bude dýchať o niečo lepšie,“ dodáva Horniaček.

Zdroj hlavnej fotografie: Archív V. Lukačko