Možno si myslíte, že v mieste, kde bývate, je doprava zlá a motoristi nevychovaní, ale ak ste niekedy v živote cestovali do zahraničia alebo ste si prenajali auto, viete, že na cestách treba prekonať viac ako jazykovú bariéru. Napríklad keď piaty či šiestykrát krúžite okolo Víťazného oblúka v inak idylickom Paríži snažiac sa zúrivo prejsť z jedného jazdného pruhu do druhého a – konečne – dôjsť na zamýšľanú križovatku, premýšľate, ako sa s týmto preboha vyrovnávajú miestni.
To všetko je však iba pokojná vychádzka na vidiek v porovnaní s jazdou cez niektoré svetové motoristické kotly. Podľa štúdie, ktorú vydal nemecký predajca automobilových súčiastok kfzteile24, je zo 100 hodnotených miest pre vodičov najmenej príťažlivá Kalkata v Indii. Medzičasom, na druhom konci spektra, sa nachádza mesto najviac priateľské voči šoférom a je to Düsseldorf v Nemecku.
Vychádza to z analýzy lokálnych zápch, priemerných nákladov na parkovanie a pohonné hmoty, priemerných rýchlostí, úrovne znečistenia ovzdušia, počtu dopravných zranení a kvality ciest. Čo sa berie do úvahy – a nad čím sa zahraniční cestovatelia bežne nepozastavujú – je frekvencia a vnímanie hnevu a stresu na cestách.
Pomaly ďalej zájdeš: slovenské diaľnice v európskom porovnaní
Düsseldorf vyhráva vďaka “šofér-friendly” oblastiam, okrem iného sú tam navyše diaľnice preplnené len 20% času, zatiaľ čo v Kalkate je to až 69%, čo je najviac zo všetkých 100 hodnotených svetových miest. Tí, ktorí prichádzajú do Düsseldorfu, sa vezú z letiska do centra mesta priemernou rýchlosťou 34 km/h, kým návštevníci Kalkaty sa vlečú priemerne rýchlosťou 18 km/h.
Kraľuje Nemecko
Pre tých, ktorí majú radi rebríčky: mestá s najnahnevanejšími vodičmi na tejto planéte sú podľa štúdie Bordeaux a Helsinki, zatiaľ čo tých najpokojnejších nájdeme (pravdepodobne) v Petrohrade a kolumbijskej Bogote.
V Düsseldorfe sa šoféri premávkou až tak trápiť nemusia. Foto: Pixabay.
Nemecké mestá predstavujú až šesť z 20 najlepších miest pre vodičov, čo môže naznačovať nejaký druh „výhody domáceho poľa“ vzhľadom na zdroj, ale radšej budeme brať výskumníkov kfzteile24 za slovo. Spojené štáty sú, mimochodom, zastúpené v top 20 len jednou metropolou, Seattlom v štáte Washington. Pokiaľ ide o ostatné americké mestá na zozname, Boston je na čísle 50, Chicago na 52, San Diego na 56, Miami na 65, New York City na 70 a Los Angeles sa umiestnilo na 76 mieste zo 100, tesne pred čínskym Pekingom a Šanghajom.
Mestá sa majú inšpirovať
„Nedostatočné mestské plánovanie alebo nedostatky v občianskom vzdelávaní môžu spôsobiť, že šoférovanie je najstresujúcejší zážitok niečieho dňa,“ hovorí Thomas Kloubert, šéf marketingu z kfzteile24. „Dúfame, že táto štúdia bude pôsobiť ako katalyzátor pre mestá na negatívnom konci rebríčka, aby investovali do bezpečnejších, čistejších a efektívnejších ciest a zvážili, ako by sa metódy prijaté mestami s vyšším skóre mohli využiť u nich.“
Ferrari prekvapivo odhalilo nový model. Portofino vystrelí na stovku za 3,5 s.
Toto sú mestá, kde sa šoféruje podľa analýzy kfzteile24 najlepšie. Uvádzame aj informácie o zápchach a priemernej rýchlosti na trase z letiska do centra. Úroveň “zápchovosti” je nárast času stráveného na ceste v porovnaní so situáciou bez zápchy.
- Düsseldorf, Nemecko: 20% zápchy, 34,1 km/h priemerná rýchlosť
- Dubaj, SAE: 26% zápchy, 51 km/h priemerná rýchlosť
- Zurich, Švajčiarsko: 31% zápchy, 41 km/h priemerná rýchlosť
- Tokio, Japonsko: 26% zápchy, 49 km/h priemerná rýchlosť
- Bazilej, Švajčiarsko: 27% zápchy, 28,2 km/h priemerná rýchlosť
- Singapur: 38% zápchy, 52,1 km/h priemerná rýchlosť
- Dortmund, Nemecko: 23% zápchy, 32 km/h priemerná rýchlosť
- Viedeň, Rakúsko: 31% zápchy, 45 km/h priemerná rýchlosť
- Mníchov, Nemecko: 30% zápchy, 44 km/h priemerná rýchlosť
- Calgary, Kanada: 20% zápchy, 59,2 km/h priemerná rýchlosť
A pre chronicky mrztých šoférov uvádzame desať najhorších miest na planéte:
- Kalkata, India: 69% zápchy, 18 km/h priemerná rýchlosť
- Karáči, Pakistan: 59% zápchy, 18 km/h priemerná rýchlosť
- Lagos, Nigéria: 60% zápchy, 17,2 km/h priemerná rýchlosť
- Ulanbátar, Mongolsko: 65% zápchy, 35 km/h priemerná rýchlosť
- Bombaj, India: 67% zápchy, 13 km/h priemerná rýchlosť
- Bangalore, India: 64% zápchy, 30 km/h priemerná rýchlosť
- Ho Chi Minh City, Vietnam: 64% zápchy, 24 km/h priemerná rýchlosť
- Bogota, Kolumbia: 48% zápchy, 20,1 km/h priemerná rýchlosť
- Mexico City, Mexiko: 66% zápchy, 28,2 km/h priemerná rýchlosť
- Istanbul, Turecko: 49% zápchy, 19 km/h priemerná rýchlosť
Celú štúdiu nájdete tu.
Autor Jim Gorzelany píše pre Forbes.com o automotive.