26. novembra 2018

Pravidelný pohyb, delegovanie či to-do listy. Aj tieto veci pomáhajú manažérom byť efektívnejší a produktívnejší. Piatich významných ľudí z prostredia nášho biznisu sme sa pýtali, ako sa „hackujú“ v práci, živote a aké prístupy vyznávajú.

Šimon Šicko

CEO Pixel Federation

Pohyb, Eisenhowerova matica, mailový management, to-do listy

Koncepčne sa snažím prepojiť všetky oblasti v ktorých žijem tak, aby dávali zmysel – biznis, rodinu a zdravie. Najdôležitejšie hacky, ktoré mi ovplyvnili všetko sú však tie so zdravím. Strava, pohyb a chlad sú tri základné oblasti, ktorými sa zaoberám. Už tretí rok praktizujem prerušované hladovanie (intermittent fasting), ktoré mi zdravotne pomáha, pravidelne behám (do 20km za týždeň), bicyklujem, plávam (okolo 4km za týždeň) a cielene sa zameriavam na cvičenia podporujúce funkčný pohyb (6 hodín týždenne). Otužovanie je tiež dôležitou súčasťou – sprchujem sa iba studenou vodou a doma sme obmedzili vykurovanie do 20 stupňov Celzia. Pohybové aktivity mám vždy dopredu naplánované v kalendári – majú prednosť pred všetkým.

Hrabali lístie a zbierali zemiaky. Prvé brigády Meška, Cifru či Kisku

Najdôležitejšie biznis hacky pre mňa sú:

1. Eisenhowerova matica (čo je dôležité nie je urgentné a naopak). Ide o delegovanie urgentných veci a nemikromananažovanie.

2. Mailový management – odpovedám na maily až na druhý deň (viem presne, koľko mailov musím napísať a zároveň sa nedostávam do smrteľnej špirály rýchlych reakcií).

3. Písanie si to-do listov podľa priority. Tak neprokrastinujem tým, že tie najťažšie veci odkladám na úkor ľahkých.

Juraj Vaculík

CEO Aeromobil

Získanie odstupu, nastavenie mindsetu, rozširovanie obzorov

Je mnoho múdrych kníh, osvedčených postupov, natrénovatelných skills, ale to, čo sa mi vždy osvedčilo, je jednoducho “vyspať sa” na dôležité rozhodnutia. Nie nadarmo sa hovorí, že ráno je múdrejšie večera. Aj spätne som si pri analýze niektorých situácií vo svojom živote uvedomil, ze niektoré moje chybné rozhodnutia v minulosti vyplývali iba z toho, že som sa nevedel pozrieť na veci z iného uhla, uvedomiť si širší kontext, alebo iba si menej pripustiť emócie. Čo v žiadnom prípade ale neznamená a nesmie znamenať odkladanie rozhodnutí, niekedy ale naozaj stačí počkať do rána.

Ďalšou vecou, čo sa mi osvedčila, je viera v existenciu najlepšieho riešenia. Aj keď je človek, niekedy aj s celým tímom, bezradný a má pocit, že žiadne riešenie neexistuje, jednoduchá mentálna formulka a uvedomenie si, že práve v tejto chvíli na náš problém existuje aspoň 100 priemerných, 10 dobrých a určite 1 fantastické riešenie, dokáže úplne prestaviť mindset z bezradnosti a možnej rezignácie na fakt, že riešenie, a dokonca nie iba jedno, existuje a naším jediným problémom je, že ho ešte nepoznáme.

Iba keď rozšírime svoj pohľad mimo tých štandardných možností, uvidíme nové príležitosti. A to rozšírenie obzoru môže byť aj prostredníctvom skombinovania rôznych tímov, ľudí a expertíz. Rád sa preto obklopujem ľuďmi, ktorí sú výnimoční experti vo svojich oblastiach.

Elena Kohútiková

bývalá zástupkyňa generálneho riaditeľa VÚB banky, bývalá viceguvernérka NBS, top žena v slovenskom biznise podľa rebríčka Forbes

Manažovať čas, delegovať, odísť z rokovania s riešením

Najväčšiu hodnotu v mojom živote má čas, a preto racionálne narábanie s ním bolo mojou najväčšou prioritou. Time managment je mimoriadne dôležitý nielen vtedy, ak chceme niečo dosiahnuť, ale hlavne vtedy, ak chceme nájsť rovnováhu, predovšetkým v živote žien-manažérok či žien-podnikateliek. Dôležitou životnou zásadou preto bolo delegovanie. Vybrať si šikovných ľudí a delegovať pomáha manažérovi sústrediť sa ozaj na tie hlavné ciele a nestratiť sa v detailoch.

Premýšľajte ako Hessel, Kulich či Cifra. Aké knihy odporúča 5 top slovenských CEO?

Delegovanie v domácnosti pripraví aj naše deti do reálneho života a naučí ich napr. v reálnych situáciách pri nakupovaní do domácnosti narábať s peniazmi. A treťou zásadou je odísť z rokovania s riešením. Vždy som hľadala cesty, ako problém vyriešiť, lebo to je jediná cesta ako napredovať. Poslednou zásadou bolo zostať i v mužských funkciách ženou. Túto cestu som hľadala dlhšie, najprv som sa snažila “kopírovať” mužský štýl riadenia, no nevedela som to. Rozhodla som sa preto, že prinesiem do kolektívu ženský pohľad na riadenie a riešenie problémov, ženský humor a i ženské slabosti a zafungovalo to.

Ján Cifra

CEO Websupport

Empty mind, Inbox Zero

Za tie roky som si postupne vybudoval vlastné hacky. Jedným z nich je “Empty mind”, kedy sa snažím v hlave držať čo najmenej vecí. Kombinácia nástrojov ako mail, kalendár, task manažér, poznámková apka a kresliaca apka mi v tom pomáhajú. Súčasťou určite je aj Inbox Zero.

Pri takýchto veciach som zistil, že nie je dôležité stopercentne sa udržať v takomto režime, prirodzene sa to niekedy nedarí. Ďaleko dôležitejšie je vedieť na to nabehnúť, keď človek vypadne. Príkladom hacku je, keď si uvedomím, že som spravil task, čo som nemal na liste. Spätne ho tam pridám a “checknem”. To ma navedie na zvyk tam znova tasky písať, keď mi napadnú.

Ivana Molnárová

CEO Profesia

Sebaúcta

V poslednej dobe pozorujem, že úplne každé rozhodnutie a činnosť závisí od toho, ako majú ľudia upratané svoje vlastné vnútro a myšlienky. Za veľmi významný faktor považujem sebaúctu. Naša hodnota nie je v skutočnosti závislá od toho, aký máme titul na vizitke, alebo s kým sa poznáme, koľko zarábame, ale kto sme ako ľudské bytosti. Čím dlhšie sa orientujem v biznise, tým viac si to uvedomujem. Je veľmi dôležité, ako sú ľudia vysporiadaní. Práve to má veľký vplyv na to, ako vieme využiť naše vklady.

Článok je súčasťou seriálu V koži manažéra.

Hlavná foto: Miro Nôta
Ostatné foto: archív Forbes