4. decembra 2017

Pozrime sa na jeden deň s manažérom, ktorý vedie 40 ľudí. Mítingy nemusia byť nudnými stretnutiami – z každého sa možno naučiť niečo, čo z vás spraví lepšieho šéfa. Za jeden deň sme ich stihli sedem a každý priniesol radu, ako byť lepší.

Bežné pracovné ráno, osem hodín. Do švajčiarskej firmy so sídlom uprostred Bratislavy sa pomaly hrnú ľudia. Niektorí na bicykloch, väčšina hromadnou dopravou alebo pešo. Tunajším zamestnancom firma prispieva na ekologické spôsoby dopravy – na nový bicykel alebo električenku. Ján Gazdarica pracuje v Swiss Re deväť rokov, vyrástol tu. Hneď z rána sa ponúka prvý tip, ako sa naštartovať v pondelok do práce.

Spríjemnite si pracovný život

„Väčšinou chodím do práce skoro, okrem pondelka. Vtedy mám ráno jogu. Nakopne ma to a hneď je deň lepší. Zároveň ma cvičenie naladí – víkend je preč, je čas pracovať,“ vysvetľuje.

Pracovné prostredie môže byť niekde chladné, neosobné, no tu je to inak. V Swiss Re si všetci tykajú. Je v poriadku pozdraviť nadriadeného či rovno šéfa celej pobočky nadnárodnej firmy „Ahoj“. Príjemnejšie sa tak pracuje, vysvetľuje Gazdarica. Pôsobí ako manažér tímu technického účtovníctva. Reportujú mu traja tím lídri a tí vedú ďalších zamestnancov. Dokopy zodpovedá za takmer štyridsať ľudí.

Prvý míting. Ponaučenie: Netreba ísť bezhlavo za cieľom

Pracovný deň začína mítingom o rozvoji zamestnancov. Nešetrí sa firemnou hantírkou. Angličtina preniká do slovenčiny a ako v každej zahraničnej firme na Slovensku aj tu počuť moderný newspeak: Performance management, nastavíme si góly, umožníme ľuďom sa developovať…

„Ale čo keď si dosiahol KPI, no nebol si tímový hráč?“ komentuje manažér Gazdarica. „Nie je dôležité iba what, ale aj how. Netreba ísť bezhlavo za cieľom,“ dodáva v think-tanku (menšej zasadačke), kde sedí s kolegom z HR. Témou sú aj inovácie. „Vo firme môžete byť sotva tri týždne, no môžete priniesť nápad, ktorý je nový a dobrý. Preto treba dať zamestnancom od začiatku priestor na ich input,“ zdôrazní Ondrej z HR.

Druhý míting. Ponaučenie: V globálnom prostredí ste spoluzodpovední za to, čo sa deje v inej časti sveta

Konferenčný hovor. Zo slovenčiny sa tentoraz naplno prešlo do angličtiny. Z prízvuku cítiť, že ľudia sú rôznej národnosti. Ján Gazdarica sa pozorne díva na obrazovku, kde sa menia rôzne tváre. Stačí sa lepšie pozrieť a vidno, že len málo z nich sedí v kancelárii. Niektorí majú za sebou domáce prostredie. V Swiss Re tomu hovoria Own the Way You Work. Pracovať sa dá odkiaľkoľvek, hoc aj z kaviarne – ako komu vyhovuje.

„Bez vás to Ázia nemusí dať,“ varuje Gazdaricu kolega z auditu. Zodpovednosť za biznis v Ázii je aj na pleciach ľudí v Bratislave. Nejde len o prípravu excelovských tabuliek. Ak sa niečo nepodarí na druhom konci sveta, reálnu zodpovednosť nesú aj ľudia na Slovensku.

Tretí míting. Ponaučenie: Porada trvá kratšie, ak sa počas nej stojí

Hovoria tomu huddle alebo krátka porada. Okolo stola s počítačom a kamerou je šesť ľudí. Všetci stoja. Mozog tak lepšie funguje – veď aj Aristoteles sa pri rozmýšľaní so žiakmi radšej prechádzal. „Porada tak trvá kratšie a riešenia prichádzajú rýchlejšie”, hovorí Gazdarica.

Tím sa najskôr spojí s kolegyňou cez Skype a míting sa môže začať. Takéto stretnutia sú dôležité, vysvetľuje Gazdarica. „Máme pravidlo business first. Na mítingu sa treba zúčastniť, no stačí aj Skype z domu,“ dodáva. Mimo povinných stretnutí je na zamestnancoch, ako si plánujú svoje aktivity a odkiaľ pracujú. Dôležité je, aby si spravili svoju prácu.

Štvrtý míting. Ponaučenie: Nápady sa generujú ľahšie, ak nie sú medzi ľuďmi bariéry

Ako manažér sa Gazdarica krátko po obede stretáva s tím líderkou, ktorá má na starosti biznis v Spojených štátoch amerických. Sedia pri “jej” stole, ktorý si vybrala dnes ráno. (Zajtra môže sedieť inde.) Vysvetľuje jej niektoré postupy. Nie je to nič neobvyklé. O dva stoly ďalej sa rady a tipy prenášajú medzi ďalšou dvojicou. Výhoda open space – jednoducho sa spýtať. A ak je niečo priveľmi komplikované či zložité, vždy to možno dobrým nápadom zlepšiť.

„Takže namiesto 400 e-mailov príde od klienta iba desať. Bude sa to ľahšie spracovávať,“ vysvetľuje zmenu tím líderka svojmu nadriadenému. Súhlasí. Vymyslel sa nový postup, ktorý sa dal hneď aplikovať.

Ján Gazdarica, foto: Miro Nôta

Piaty míting. Ponaučenie: Ak máte schopnosti, nebojte sa zmeny

Z rozľahlého otvoreného officu sa Ján Gazdarica presúva do miestnosti nazvanej lounge. Pripomína modernú kaviareň v centre mesta. Začína sa pracovný pohovor. Pri stole sedí kolega – interný kandidát.

„Mám skúsenosti s dáta manažmentom. Na dáta sa však viem pozrieť inak, než je bežné v IT,“ hovorí o sebe.

Gazdarica mu vysvetľuje náplň práce, reč príde aj na platové ohodnotenie. Pohovoru predchádzalo stretnutie nadriadených. Vyzerá to sľubne. V kariérnom postupe v zahraničnej korporácii mu nezabráni ani tetovanie na pravom predlaktí.

Na svoje začiatky si spomína aj Ján Gazdarica. „Nebol som len nejaké číslo v systéme. Bol som Ján, ktorý je dobrý v tomto, no nie tak dobrý v inom, a preto ho nasmerujeme tam, kde svoj potenciál využije,“ vraví. Dopĺňa, že rast v Swiss Re závisí od „attitude“, teda od toho, či človek chce. „Nie je to tak, že vás necháme klikať dva roky a keď si odklikáte, až potom sa s vami budeme baviť. Keď niekto chce, vieme mu dať šancu.“

Šiesty míting. Ponaučenie: Je dobré, keď manažéri načúvajú svojim ľuďom

V miestnosti sedí tím expertov, spoločne diskutujú o novom procese. Bod po bode, od návrhu procesu cez jednotlivé časti až po reportovanie. Preberá sa veľa otázok k novému procesu skôr, než sa aplikuje do praxe. Gazdarica vysvetľuje, že takýto míting má pre neho dôležitý zmysel. Na úrovni manažérov by sa nepreberalo toľko otázok k procesu. Ako tvrdí, manažéri často hovoria „high level“. Chýbali by mu podrobnosti a postrehy všetkých zúčastnených zamestnancov.

„Osobne si však rád vypočujem aj ľudí, čo to budú implementovať. Chcem vedieť, ako to vidia oni,“ dodáva.

Siedmy míting. Ponaučenie: Vážte si zamestnanca a nechajte ho dýchať

Opäť míting s HR, tentoraz sú to dve kolegyne. Pozície sa totiž neotvárajú len pre interných zamestnancov, ale aj pre ľudí zvonku. Na veľkej obrazovke svieti niekoľko tabuliek s pracovnými miestami, ktoré čakajú na úspešných uchádzačov.

„Pred deviatimi rokmi som prišiel na interview a nevedel som o tejto firme nič,“ zaspomínal si. Zaujali ho ľudia a neskôr ho príjemne prekvapil aj systém. „Dostal som tréning, a postupne som sa naučil, čo mám robiť. Vždy tu bol niekto, kto mi pomohol.“

Interiér Swiss Re nie sú len kancelárie a zasadačky, ale aj miesta, kde si môže zamestnanec oddýchnuť. Foto: Swiss Re

Otvorené pracovné pozície si vyžadujú zodpovednosť a veľa práce. Čo čaká budúcich zamestnancov?

„Napríklad work-life balance. Nikdy som tu nebol do desiatej večer, ani som nerobil v noci. Keď bola práca hotová, išiel som domov o druhej poobede,“ vysvetľuje medzi rečou Gazdarica.

Rovnováhu medzi prácou a súkromím zavŕši odchodom krátko po štvrtej. Čo po náročnom dni plnom mítingov? „Vyvenčiť psa. Mentálne si pri tom oddýchnem a pohyb je zdravý – skoro ako joga,“ uzavrie s úsmevom.

Tento článok je BrandVoice vytvorený v spolupráci so Swiss Re.