11. júla 2019

Let lietadlom môže byť jedným z najvzrušujúcejších alebo najdesivejších zážitkov vo vašom živote. Pokiaľ chcete cestovať na dlhé vzdialenosti, alebo sa potrebujete na určité miesto dostať rýchlo, tak práve takýto let pre vás môže byť jedinou možnosťou. Strach z lietania vám však môže zabrániť plniť si cestovateľské sny alebo navštíviť priateľov či rodinných príslušníkov, ktorí bývajú ďaleko. 

Môžete mať rôzne dôvody, pre ktoré sa obávate lietania. Napríklad zdravotný stav, strach z turbulencií, klaustrofóbiu alebo fakt, že lietadlo neovládate vy. Bez ohľadu na to, aký dôvod máte, môžete tento strach prekonať.

Jedlo na letisku môže byť zážitok: Tu je rebríček tých najlepších

Strach z lietania má oveľa viac ľudí, než si myslíte. Možno vás uteší to, že na palube nebudete jedinou osobou, ktorá sa bojí. Správy od ABC News odhadujú, že až 25 % ľudí má strach z lietania. Tu je 5 tipov, ako si poradiť:

Vyhnite sa kofeínu a cukru

I keď sa nebojíte lietania, tak by ste mali počas cestovných dní obmedziť príjem kofeínu a cukru. Ak to neurobíte, môžu vám spôsobiť dehydratáciu i nervozitu. Okrem toho vám môže zotavenie z jet lagu trvať oveľa dlhšie. Radšej pite veľa vody alebo ovocných či zeleninových štiav. Skúste jesť čerstvé ovocie a nutrične výdatné potraviny. Môžu byť aj zdravé sendviče, jerky alebo granola.

Lacný Schwechat. Lowcosty dobývajú viedenské letisko

Tiež si ešte doma zabaľte na cestu snacky, ktoré môžete zjesť počas letu, aby vám neklesla hladina cukru v krvi. Pokiaľ pociťujete aj nevoľnosť a užívate na ňu lieky, tak sa poriadne pozrite na ich vedľajšie účinky. Tie by totiž mohlo zintenzívniť požitie alkoholu.

Snažte sa zabaviť

Svoj strach z lietania môžete prekonať i tým, že si zabezpečíte rozptýlenie. Sledujte filmy, čítajte knihy, hrajte hry alebo sa rozprávajte s človekom, ktorý vedľa vás sedí. Mnoho leteckých spoločností má k dispozícii na dlhých letoch rôzne filmy. Čoraz viac z nich dokonca streamuje obsah priamo do vášho telefónu alebo tabletu, pokiaľ si stiahnete aplikáciu konkrétnej spoločnosti. Obyčajne si do lietadla musíte priniesť vlastné slúchadlá, no niekedy si ich na palube môžete i kúpiť.

Keďže streamovacie aplikácie ako Netflix alebo Hulu vyžadujú silné a stabilné internetové pripojenie, tak vám wi-fi na palube lietadla na ne stačiť nebude. Radšej si teda nahrajte relácie a filmy priamo do svojho zariadenia, pokiaľ neplánujete využiť žiadnu zo služieb leteckej spoločnosti. Uistite sa, že váš obsah je vhodný pre deti, pretože nikdy neviete, kto ďalší sa na vašu obrazovku pozerá.

Vyskúšajte dychové cvičenia

Niekomu stačí neformálny rozhovor, čítanie knihy alebo sledovanie filmu. Ostatní ľudia ale potrebujú pokročilejšie metódy, aby mohli ovládnuť svoj strach z lietania. Hlboké dychové cvičenia môžu byť jedným z najlepších spôsobov, ako ignorovať svoj strach. Pred letom si urobte prieskum a vyskúšajte niekoľko rôznych techník. Uložte si ich do smartfónu alebo si ich vytlačte na papier. Vizuálna pomôcka vám pomôže nezabudnúť na to, ako správne dýchať.

Ďalšou možnosťou je stiahnuť si aplikácie. Existuje hneď niekoľko takých, ktoré vám pomôžu s úzkosťou v spojitosti s turbulenciami. Napríklad Turbcast využíva rovnaké predpovede počasia ako sami piloti. Dokáže teda predpovedať, kde sa môžu vyskytnúť turbulencie a tiež radí, ako zostať v pokoji. Iné aplikácie vám zase pomôžu precvičiť si pokojné dýchanie prostredníctvom meditácie alebo vám poskytnú predletové terapeutické sedenia.

Zarezervujte si kratšie lety

Keď je vaša konečná destinácia ďaleko, môžete si cestu rozdeliť na kratšie lety. I keď to znamená, že nebudete letieť nonstop, tak vám k bezproblémovej ceste môže pomôcť prechádzka po letisku. Ak máte dostatok času, tak si môžete naplánovať dlhšie medzipristátie v rôznych mestách, aby ste mohli navštíviť tamojšie okolie. Keď tento luxus nemáte, aspoň sa prejdite po letisku, ponaťahujte si nohy a najedzte či napite sa. I keď si budete musieť na chvíľu počas takejto prestávky sadnúť, snažte sa byť aktívni. Dosť sa nasedíte počas ďalšieho letu.

Keď sa váš strach z lietania pominie, tak môžete začať pracovať na dlhších letoch. Niekedy sú však práve tie vašou jedinou možnosťou. Nebojte sa vstať a poprechádzať sa po palube alebo si zacvičiť priamo na svojom mieste. Uvoľnené telo vám pomôže zostať v pokoji a zlepší vašu letovú vytrvalosť.

Vezmite si na cesty spoločníka

Ak je to možné, skúste cestovať s ďalším členom rodiny alebo priateľom. Let v spoločnosti známeho človeka vám môže priniesť pocit pokoja, ktorý niekedy sólo cestovateľom chýba. Keď počas letu nechcete oddychovať, rozprávajte sa s ním. Pokiaľ táto osoba tiež prekonala strach z lietania, tak sa s vami môže podeliť o nejaké cvičenia, ktoré jej pomáhajú zostať v pokoji.

Takýto spoločník má i ďalšiu výhodu. Nebudete musieť sedieť vedľa úplne cudzieho človeka. Tiež vám môže pomôcť s nástupom do lietadla, navigáciou na letisku, s batožinou alebo vás zabaví počas medzipristátia. Pokiaľ letíte prvýkrát v živote, tak je skúsený spoločník ozaj vítaný.

Zhrnutie

Strach z lietania ovplyvňuje každého človeka inak. Musíte teda vedieť, čo tento váš strach spôsobuje, aby ste si s ním dokázali poradiť. Akonáhle to viete, tak sa môžete rozhodnúť, ako k svojmu strachu pristupovať a čo potrebujete urobiť, aby ste ho dokázali poraziť.

Hlavné foto: Unsplash/Jeshoots.com

Prispievateľ Geoff Whitmore píše pre Forbes.com o cestovaní. 

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk