5. mája 2021

Pandémia pivovarníkom nevzala len zákazníkov v podobe reštaurácií a krčiem, ale pivnú kultúru posunula o dekádu vzad. „Láska k značkám sa nebuduje doma pred televízorom s plechovkou alebo fľašou piva v ruke,“ hovorí  na margo aktuálnej situácie v gastrosektore pre Forbes.sk obchodný riaditeľ Plzeňského Prazdroja pre prevádzky a reštaurácie Branislav Kubiš.

Čo pre vás znamenala druhá vlna pandémie. Čím sa líšila od prvej?

Najmä dĺžkou. Prvá vlna prišla síce náhle, nikto nečakal, že sa čosi podobné môže udiať, no ak ju porovnáme s druhou vlnou, tak trvala veľmi krátko.

Navyše na uvoľňovanie pravidiel sme teraz čakali veľmi dlho, pretože situácia sa stále zhoršovala a mnohé procesy sa tým pádom posúvali.

Dĺžka druhej vlny bude mať vplyv aj na našich partnerov a zákazníkov. Minulý rok sme hovorili o 140 prevádzkach, ktoré neprežili a zatvorenie vtedy trvalo len jeden a pol mesiaca. Keďže teraz to bolo približne šesť mesiacov, očakávame, že čísla budú o to negatívnejšie. 

Reklama

Ďalším faktorom sú zamestnanci. Mali vaši partneri problém nájsť opätovne kvalifikovanú pracovnú silu? 

Po prvej vlne nebol až taký problém vrátiť zamestnancov späť do práce. Teraz je to o to bolestivejšie, že mnohí zamestnanci gastra si našli za to obdobie inú prácu. Videli sme to pri terajšom otváraní terás. Naši zákazníci nemali personál a veľmi ťažko ho zháňajú. Navyše, už aj pred pandémiou bol problém nájsť kvalitných ľudí v gastrosektore a tento problém sa teraz môže ešte viac vyhrotiť. 

Museli ste znižovať plánované objemy navareného piva?  

Nastal skôr jeho presun. To znamená, že sme ho nestáčali toľko do sudov, ale do plechoviek či fliaš. Je jedno, do akého obalu poputuje, varí sa v rovnakých nádobách, leží v rovnakých tankoch a až vo finále sa rozhodne, aký podiel pôjde do prevádzok a aký do maloobchodu. Keď sa ohlásilo zatvorenie gastroprevádzok, tak sa jednoducho presmerovala výroba do balení pre obchody. 

Porovnateľný objem, neporovnateľná ziskovosť

Vyrovnala domáca spotreba pivný dlh, ktorý vznikol zatvorením prevádzok? 

V časoch pred pandémiou bol podiel predaja maloobchod verzus prevádzky v prospech obchodov približne 26 percent ku 74 percentám. Za minulý rok sa to dostalo na úroveň 80 ku 20. Prvý kvartál tohto roku bude určite ešte desivejší.

Za minulý rok nám objemy predajov v maloobchode narástol o 12 percent, avšak prevádzky klesli o 31 percent.

Ani celkovo sme však neboli na číslach z roku 2019. Čo sa týka objemov predaja boli sme tesne pod touto hranicou. Neporovnateľná však bude ziskovosť, ktorá sa nám ukáže v júni, keď budeme mať kompletné finančné výsledky. 

Ako ste sa pripravovali na otvorenie prevádzok? Mali ste dostatok zásob?

Na otváranie sme sa museli pripraviť už skôr a prirodzene sme pracovali s predpokladmi, kedy sa to celé udeje. V kontakte s našimi zákazníkmi sme zostali po celú dobu, aj keď ich naši obchodní zástupcovia nemohli navštevovať osobne.

Približne 23 percent z našich partnerov fungovalo otvorených v určitom režime, ostatných sme týždeň vopred aktívne oslovovali a pripomínali im blížiaci sa termín. Okrem základných vecí, ako spustenie výčapu či sanitovanie pivného potrubia, sme zásobili aj veľkoobchodníkov a zákazníkom ponúkli výmenu exspirovaných sudov.

Branislav Kubiš tvrdí, že situáciu okolo otvárania prevádzok sa im podarilo zvládnuť pomerne slušne. Foto: Plzeňský Prazdroj

Je pravda, že uvoľnenie prišlo rýchlo, ale viac ako 2 000 zákazníkov začalo fungovať okamžite, čo predstavuje približne tretinu z našich existujúcich. Situáciu sme za tých pár dní teda zvládli pomerne slušne.

Tí, čo neprežili

Spomínali ste výmenu exspirovaných sudov. Koľko litrov piva sa vyhodilo? 

Počas druhej vlny to bude ešte o niečo viac ako počas prvej. Zatvorenie prevádzok v prvej vlne trvalo mesiac a pol a spôsobilo len určité výpadky záruky, keďže dodávky boli priebežné. Aktuálna situácia však pretrvávala niekoľko mesiacov, takže očakávame, že sa bude vymieňať viacej. 

Ak sa teraz pozrieme na vašich zákazníkov, viete už odhadnúť, koľko z nich túto krízu neprežilo? 

Zatiaľ to vyzerá tak, že dokopy prvú a druhú vlnu neprežilo 260 našich zákazníkov. A to sú len tí, ktorí to už deklarovali. Uvidíme, čo sa stane počas leta a aká bude sezóna. Lámať chlieb sa začne až po nej, keď si podnikatelia povedia, či dokážu vykryť straty, ktoré utrpeli. Ďalšia otázka je, či nepríde tretia alebo štvrtá vlna ako to vidíme aj v ďalších krajinách.  

Nastala situácia, že by prišli aj nejakí noví zákazníci?

Reklama

O úplne nových zákazníkoch asi nemôžeme hovoriť, pretože si nemyslím, že sa našli odvážlivci, ktorí by sa v tomto období pustili do gastra. Prišli však nejakí klienti od konkurencie alebo zákazníci, ktorí chceli investovať do nových projektov.

V gastre majú ľudia len dve možnosť. Zatvoriť a čakať, kedy to prejde, alebo sa pozerať do budúcnosti. Množstvo z nich využilo práve tento čas na rekonštrukciu a zveľadenie prevádzok.

Aj nám sa napríklad podarilo minulý rok otvoriť dve veľké konceptové prevádzky, do ktorých sme investovali desaťtisíce eur. Okrem toho sme pripravili úplne  nový koncept, takzvaný Heartcore Pub, kde je srdcom podniku práve štýlový výčap a výčapný stôl. S myšlienkou sme prišli minulý rok a aj keď sme museli naše plány pribrzdiť, našli sa partneri, ktorí do toho chceli ísť. Tento rok máme ambiciózny plán otvoriť až 14 Heartcore pubov po celom Slovensku.

S pivom má prísť zážitok

Vrátia sa ľudia do krčiem alebo už pozorujete zmeny v pivnej kultúre? 

Láska k značkám sa nebuduje doma pred televízorom s plechovkou alebo fľašou piva v ruke. Buduje sa práve v kvalitných prevádzkach alebo na podujatiach, ktoré chýbali minulý rok a budú chýbať aj teraz.

Pitie piva je aj o kvalite, o zážitku a o sociálnom kontakte. Ak tieto atribúty vypadnú, tak vznikne nebezpečenstvo, že sa doma síce pivo vypije, ale bez zážitku.

Nevravím, že nie je možné obľúbiť si produkt aj v plechovke, ale dané balenie existuje preto, lebo je vhodné na isté príležitosti. Napríklad na domácu grilovačku, pretože predsa nie každý má doma výčap.

Našou filozofiou je, aby sme pivom sprostredkovali aj zážitok, čo sme sa snažili v našich prevádzkach aj robiť, ale aktuálna situácia nás posunula o desať rokov dozadu. Preto rozbiehame viacero akcií, ktoré by mali pivnú kultúru opäť podporiť. 

Kedy odhadujete návrat v segmente čapovaného piva na čísla spred pandémie?

Teraz sa sústredíme na to, čo je tu a teraz, a to, aby sa zákazníci vrátili bezpečne do prevádzok. To, kedy sa dostaneme do starých koľají závisí od ľudí a od ich správania v spoločnosti, pretože druhá vlna nemusí byť finálna.

Podpora zákazníkov

Čo v prípade, že nastane tretia vlna. Máte už nejaký strategický plán alebo sa budete držať „zaužívaných“ pravidiel?

Mám rád, ak sa nevymýšľa koleso nanovo. Procesy to urýchľuje a zjednodušuje. V momente, keď nastala druhá vlna, začali sme sa pýtať, čo z opatrení, ktoré sme zaviedli v prvej, by dávalo zmysel aplikovať aj teraz.

Samozrejmosťou bolo pozastavenie splatnosti faktúr, vymáhania pohľadávok, ale aj podpora vybavenia terás. Ak by prišla tretia vlna, je predpoklad, že niektoré opatrenia zopakujeme, ale budeme sa sami seba pýtať, čo z toho je ešte relevantné a čo už nie. 

Čo môže pivovar urobiť pre svojich zákazníkov?

Našu pomoc sme rozdelili do troch fáz. Prvá bola okamžitá, a to pozastavenie splatnosti faktúr, prípadne v prvej vlne dodanie sanitačných prostriedkov.

Druhá fáza bola počas trvania, napríklad dozásobovať zákazníkov plastovými pohármi či odnoskami na pivo, alebo produktmi zadarmo, ktoré by im pomohli pri promo akciách na donášku ich jedál.

V tretej fáze sme sa pripravovali na to, čo bude nasledovať po uvoľneniach. Ten, čo žije len v prítomnosti, môže mať v budúcnosti problém, preto sme sa zamýšľali nad tým, ako podporiť kvalitu prevádzok a tiež ako prilákať ľudí bezpečne späť, keď to situácia umožní. 

Branislav Kubiš

V Plzeňskom Prazdroji Slovensko má už ôsmy rok na starosti predajný kanál pre reštaurácie a pohostinstvá. V rámci slovenského Prazdroja sa so svojím tímom snaží u nás posilňovať pivnú kultúru s dôrazom na kvalitu piva a prostredia. Sám je veľkým milovníkom piva, má doma vlastný výčap a medzi jeho najobľúbenejšie značky patrí Šariš Zlatá dvanástka a Radegast rýdzo horká dvanástka. Pochádza zo Žiliny, má rád beh, bicyklovanie, turistiku a jazdu na motorke.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?