3. marca 2020

Časy, keď začínala budovať cestovnú kanceláriu Pelikán, sa síce líšia od tých dnešných, no niektoré veci v podnikaní podľa nej zostávajú rovnaké. „Napríklad to, že ak sa pre to človek rozhodne, mal by mať v prvom rade zodpovedanú otázku, prečo,“ vysvetľuje Táňa Ondrejková a dodáva, že ona v tom čase ani len netušila, do čoho vlastne ide a čo všetko bude musieť riešiť. Poučila sa a začínajúcim podnikateľom ponúka týchto päť rád.

1. Nájdite, čo vás baví a čo chcete dosiahnuť.

Každý podnikateľ by si mal na začiatku zodpovedať otázku, či je pripravený každý deň vybojovať bitku a nevzdať sa, ak zopár z nich prehrá. Silná motivácia je v biznise veľmi dôležitá. Tá moja bola, že chcem robiť v prvom rade to, čo ma naozaj baví a chcem to robiť lepšie ako ostatní. Každý podnikateľ by mal podľa mňa vedieť, čo ho napĺňa, čo presne v podnikaní chce dosiahnuť, čo je jeho cieľom.

Pelikán pôsobí na slovenskom trhu od roku 2004, bol to prvý online predajca na Slovensku vôbec. Dnes už je cestovnou kanceláriou, ktorá ponúka okrem leteniek aj pobyty doma i v zahraničí. Foto: Diana Mráziková

2. Nebojte sa rýchlych zmien.

Špeciálne, ak idete podnikať v cestovnom ruchu. Ten totiž ovplyvňuje naozaj všetko, čo sa vo svete deje – politická situácia, ekonomické zmeny, prírodné katastrofy, epidémie…

Platí to však aj pre mnohé iné oblasti. Podnikateľ musí na vzniknuté situácie reagovať veľmi flexibilne a prispôsobovať im svoju ponuku či biznis model. Lebo správanie užívateľov sa na základe rôznych udalostí extrémne rýchlo mení, a ak podnikateľ nedokáže rovnako rýchlo zareagovať a otočiť smer, firma neprežije.

Čo by ste mali vedieť pred tým, ako rozbehnete biznis?
Radia úspešní podnikatelia a startupisti

3. Poznajte konkurenciu a od tej dobrej sa učte.

Ja som na začiatku naozaj veľmi málo poznala konkurenciu. Pri vstupe do nových krajín si však dnes poriadne spravím domácu úlohu. Riadne si naštudujem, čo robí tamojšia konkurencia dobre, čo robí zle a zhodnotím, čo vieme robiť oveľa lepšie.

Hneď na začiatku si tiež poviem, či potrebujem myslieť lokálne alebo globálne. A v sledovaní konkurencie stále pokračujem. Za dobré veci ich pochválim a zoberiem si z nich príklad.

4. Pripravte si finančný plán a nastavte ciele.

Je veľmi dôležité poriadne si pripraviť finančný plán, pravidelne ho revidovať a kontrolovať. Ja som na začiatku nemala žiadne peniaze, ani len základy účtovníctva, právne povedomie či skúsenosti s marketingom a netušila som, čo to je rozpočet, plán alebo cieľ na papieri. Bolo by jednoduchšie, keby som to mala vopred pripravené.

Najčastejšie chyby, ktoré robia podnikatelia online:
predávajú ako v nákupnom centre

5. Každý deň budete s niečím alebo s niekým bojovať. Neberte to osobne.

V dnešnej dobe anonymity na sociálnych sieťach a dobe hejtu som sa dlho musela učiť nebrať si veci osobne. Ľudia bežne povedia a rozširujú to, čo by vám do očí nikdy nepovedali, a je bežnou praktikou od konkurencie, že ak sa vám naozaj dobre darí, účelovo vášmu biznisu škodia. Napríklad vytváraním trolov na sociálnych sieťach, ktorí vás očierňujú a klamú o vašich produktoch a službách.

Bežne na vás budú posielať kontroly z rôznych úradov a vy si budete musieť vyčleniť čas a peniaze na to, aby ste sa vedeli brániť. S tým sa treba hneď na začiatku vysporiadať a brať to ako bežnú súčasť života. Aj keď najradšej by ste ten čas a peniaze venovali rozvoju vášho biznisu.

Rada na záver

„Najdôležitejšie, čo musíte urobiť predtým, ako sa definitívne rozhodnete, že idete podnikať, je úprimne si odpovedať na otázku, či ste bojovník, ktorý sa len tak ľahko nevzdáva, a či ste človek, ktorý skôr hľadá, ako sa dá a nie, ako sa nedá. Všetko ostatné potom zvládnete.“

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk