8. júna 2019

Slovenského produktového dizajnéra Mareka Dlugoša (23) o pár dní čakajú ešte len bakalárske štátnice v Prahe, no už toho stihol zažiť pomerne dosť. Napríklad stážoval v ottawskej centrále gigantu Shopify, pracoval pre spoločnosť Price f(x), študoval na prestížnych univerzitách v Buenos Aires, Hongkongu či Izreali a cestoval po svete.

„Neustále sa snažím, no vyjde mi len malé percento zo všetkého, čo robím. Keďže sa ale stále snažím makať, tak to malé percento stačí,“ hovorí s úsmevom.

Vyskúšal prestížne univerzity

Keď sa jeho najstaršia sestra Janka zamestnala v zahraničí, mal v nej Marek svoj vzor. Chcel spoznávať všetko nové a pracovať na sebe. „Túžil som vycestovať a študovať na strednej škole v zahraničí. Od toho ma ale odhovorili rodičia, vraj načo by som sa trepal niekam ďaleko,“ vraví.

V zahraničí študuje viac ako 30-tisíc Slovákov. Chýba im zvučné meno školy aj odbory

Už od detstva ho fascinovali počítače. Spomína si na príbeh, ktorý mu hovorila jeho sestra, že už ako malému, bez znalosti abecedy, mu nerobilo problém vyťukať správne heslo od počítača. Vraj sa mu páčilo, keď vďaka technológiám veci zrazu vyzerali príťažlivo a zároveň sa výborne používali. „Takýchto produktov ale nebolo veľa,“ konštatuje. Začal teda vymýšľať, ako by mohol zlepšiť svet okolo seba vďaka dizajnu a informačným technológiám. „Počas strednej školy som pomáhal kamarátom v Austrálii nadizajnovať rozhranie pre sledovanie áut za použitia GPS,“ opisuje.

„Profesor biznisu z Hongkongu mi povedal, že je divné, ak ľudia hneď vedia, čo chcú robiť a je úplne v poriadku robiť zmeny, hlavne ak je človek na začiatku,” vraví Marek. Foto: archív M.Dlugoša

Išlo o startup Fleetlog, ktorého cieľom je sprehľadniť používanie služobných automobilov, počítať spotrebu paliva, zakresliť jednotlivé trasy na mapu a predovšetkým šetriť firmám finančné prostriedky.

Študoval tam, kde sa kopia nobelovky. A na skúškach sa nepodvádza

V roku 2015 napokon nastúpil na České vysoké učení technické v Prahe, neskôr sa dostal i do študijných programov napríklad na Tel Aviv University, Hongkongskej vedecko-technologickej univerzite či Univerzite v Buenos Aires. Každá z týchto skúseností mu vraj pomohla spoznať inú časť sveta a jej fungovanie. Najväčšmi si však pochvaľuje ľudí, s ktorými sa stretol. „V Hongkongu som narazil na komunitu Čechov a Slovákov, ktorí sú v manažmente nadnárodných spoločností a sú pre mňa veľkou inšpiráciou,“ vysvetľuje bližšie.

Stážoval priamo v gigante Shopify

Marek však neostal len pri štúdiu. Už v roku 2016 strávil štyri mesiace ako stážista v ottawskej centrále spoločnosti Shopify, ktorá je gigantom v tvorbe e-shopov. „Ešte v lete po strednej škole som si vytvoril vlastnú webovú stránku. Tam som v skratke zhrnul, čo viem a môžem ponúknuť tímom vo svete,“ vysvetľuje. Hneď v prvý deň získal 30-tisíc návštevníkov a prišlo mu viac ako 150 emailov. Okrem iného aj jeden od Shopify.

Leto tak trávil ako stážista, na starosti mal redizajn dvoch projektov tejto spoločnosti. Prvým bol portál Shopify Experts a druhým Shopify App Store. Veľa času musel najskôr venovať dolovaniu informácií a kontextu, aby mohol svoje znalosti pretaviť do ľahko používateľných rozhraní. „Otvorilo mi to oči. Zrazu som sa ocitol v centre diania informačných technológií. Denne som pracoval s tými najlepšími ľuďmi z celého sveta,“ vraví pri spomienke na stáž. Po nej sa vrátil späť do Prahy.

Okrem štúdia a kariéry Marek miluje cestovanie. Foto: archív M.Dlugoša

Na ďalšiu príležitosť nemusel dlho čakať. V roku 2017 sa totiž stal produktovým dizajnérom softvérovej firmy Price f(x), do ktorej investoval tiež Andrej Kiska mladší z Credo Ventures. Tá sa venuje cloudovým riešeniam pre naceňovanie produktov. „Do kontaktu som so spoločnosťou prišiel po Sérii A  investícii práve cez Andreja, keď mali produkt, no žiadneho dizajnéra. Vždy to nejak nadizajnoval ten, kto na úlohe pracoval.“

Marek si dal teda za úlohu implementovať dizajnové procesy do vývoja produktu, rozšíriť znalosti ďalších kolegov o význam dizajnu, zjednodušiť užívateľské prostredie, navrhnúť nové funkcionality ale tiež testovať prototypy s užívateľmi. Neskôr stál pred sériou rozhodnutí, ktoré sa týkali jeho štúdia. Z Price f(x) teda odišiel, aby mohol stráviť semester v Hongkongu a Buenos Aires.

Začal sa zaujímať o enterprise softvér

Momentálne zvažuje, či má absolvovať druhý stupeň vysokoškolského štúdia v Dánsku alebo sa rovno pustiť naplno do kariéry, v ktorej sa momentálne začína pozerať po nových príležitostiach. „Po šialenej ceste okolo sveta a všetkom, čo som zažil, premýšľam o prechode k predávaniu enterprise softvéru,“ opisuje. Dizajn je podľa neho o pochopení toho, čo ľudia potrebujú a chcú. Teda podobne ako predaj.

Kariérne chce na sebe naďalej pracovať, učiť sa, ako sa veci robia vo veľkom v zahraničí, a neskôr si tento know-how priniesť so sebou možno i domov na Slovensko. Túto možnosť totiž vôbec nevylučuje. „Sledujem veľa šikovných ľudí, ktorí sa snažia našu krajinu posunúť vpred a verím, že sa k nim jedného dňa budem môcť pridať.“

A čo odporúča ďalším, ktorí by chceli študovať alebo žiť v zahraničí? Aby nemali strach. Ten je podľa neho totiž neopodstatnený. „Veľa mojich spolužiakov štúdium v zahraničí odkladalo, pretože chceli najprv dokončiť tento či onen predmet. Až sa teda ocitli v záverečnom semestri a nebolo kam vycestovať,“ ozrejmuje a dodáva, že sa treba odhodlanejšie a ráznejšie rozhodovať. A čo sa peňazí týka, vycestovanie za vzdelaním podľa neho vôbec nemusí zruinovať nikoho peňaženku vďaka ponuke a podpore univerzít.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk