28. júna 2018

Spôsob, akým sa dnes prezentuje starostlivosť o samého seba je úplne, ale úplne zastaralá. V prvom rade je tento pojem takmer výlučne zameraný na ženy. Vo všeobecnosti na tie bohaté, ktoré si môžu dovoliť rôzne služby a produkty.

Nie tak úplne nápadnou radou v rámci tejto témy je, že ženám je potrebné pripomínať, aby sa starali o seba, pretože sú zaneprázdnené starostlivosťou o ostatných. A ešte menej nápadná rada spočíva v tom, že zatiaľ čo by sme sa mali starať sami o seba, tak sa to vôbec nevylučuje s tým, že by sme sa mali tiež starať o ostatných.

Preberte kontrolu nad vlastným časom.
Týchto 5 krokov neodkladajte

To ma vlastne privádza k druhému spôsobu, akým býva starostlivosť o seba v dnešnej dobe zastaralo zobrazovaná. Je totiž charakterizovaná ako pôžitok. To znamená, že starostlivosť o seba je niečo, čo si občas doprajeme a vďaka tomu na chvíľu ten pôžitok pociťujeme. Pokojne si predstavte drahé kozmetické produkty, luxusné čokolády, návštevy kúpeľov. Ak trávime viac času hovorením o starostlivosti o seba v zmysle kvalitných obliečok, než ako o dostatku spánku, tak sa príliš vzďaľujeme od podstaty toho, čo je zdravé pre myseľ alebo telo.

Nestrácajte čas „time manažmentom“,
radšej sa naučte správne manažovať vlastné sily

Reklama

Starostlivosť o seba nie je pôžitok. Je to disciplína. Vyžaduje si húževnatosť, hlboké a osobné pochopenie priorít a rešpekt, ako pre vás, tak i pre ľudí, s ktorými sa rozhodnete stráviť svoj život.

Tak napríklad starostlivosť o seba je i toto:

  • Vypnúť televízor namiesto sledovania ďalšej epizódy „Game of Thrones“, pretože budík máte nastavený na 5:00 a potrebujete sa dostať do posilňovne.
  • Odmietnuť na pracovnej párty druhý drink. Možno by ste mohli odmietnuť už ten prvý drink.
  • Povedať „nie“ na vec, ktorú robiť nechcete, i keď by sa na vás niekto mohol nahnevať.
  • Zachovať si finančnú nezávislosť.
  • Robiť prácu, ktorá je dôležitá.
  • Umožniť iným osobám starať sa o seba.

Ak budeme úprimní, tak si priznáme, že starostlivosť o seba samého je vlastne nudná. Presne preto je disciplínou. Práve tú totiž potrebujeme na to, aby sme urobili veci, ktoré sú pre nás prospešné namiesto tých, vďaka ktorým sa v danom momente cítime dobre. Ešte viac disciplíny si vyžaduje odmietnuť prevziať zodpovednosť za emočnú pohodu iných ľudí. A tiež si disciplínu vyžaduje to, aby sme naopak prevzali plnú zodpovednosť za svoje vlastné blaho.

Starostlivosť o seba je tiež disciplínou, pretože to nie je niečo, čo robíte raz za čas. Je to to, čo robíte každý deň, týždeň a mesiac čo mesiac. Je to proces, počas ktorého sa staráte sami o seba a obnovujete v sebe rovnováhu bez toho, aby ste sa museli „oddávať“ akémusi pôžitku. Je to vlastne prísľub toho, že zostanete zdravý a vyrovnaný.

Iróniou je, že keď sa o seba naozaj staráte a trénujete potrebnú disciplínu, tak ste v oveľa lepšej kondícii a viete pomáhať ostatným ľuďom okolo seba. Budete šťastnejším rodičom, vďačnejším partnerom i plne zainteresovaným kolegom. Tí, ktorí sa o seba starajú, majú energiu starať sa o iných s radosťou, pretože táto starostlivosť nepochádza z ich vlastných „nákladov“. Takýto ľudia majú tiež energiu na to, aby pracovali so správnymi hodnotami a smerovali tak k dôstojnému cieľu. To vlastne znamená, že s najväčšou pravdepodobnosťou robia svet lepším miestom pre nás všetkých.

Autorka Tami Forman píše pre Forbes.com o tom, ako dosiahnuť úspech v práci a šťastie v živote.