25. októbra 2019

Milimetrové chrobáky i niekoľkometrové katedrály. Program slovenskej firmy Capturing Reality dokáže vytvoriť 3D model aj z fotografie. Za celosvetový unikát ich pasuje rýchlosť vytvárania modelov, ale aj jednoduchosť softvéru. 

Predstavte si, že vaše mávnutie rukou zachytí naraz 80 fotoaparátov. Snímky prejdú procesom transformácie v počítačovom programe, vytvoria holografický 3D model vašej ruky a ten dá postprodukcia následne do pohybu. Na tomto je v jednoduchosti založený biznis model slovenskej IT firmy Capturing Reality. 

Budúcnosť nebude o sci-fi dizajnových deťoch na mieru,
hovorí otec genetiky v Československu

„RealityCapture je náš fotogrametrický softvér. Fotogrametria je spôsob vytvárania 3D modelov z fotografií alebo laserových skenerov,“ vysvetľuje pre Forbes CEO spoločnosti Michal Jančošek. 

Filmové triky

Ako jeden z najznámejších príkladov, kde bol spomínaný program využitý, je hollywoodsky film Ghost in the Shell. Tvorcovia snímky použili RealityCapture na nasnímanie hercov, ktorí boli vo výslednej podobe na plátne hologramami viditeľnými v panoráme mesta a predstavovali futuristické bilbordy. Ako hovorí Jančošek, dnes hollywoodski tvorcovia filmov už sami vyhľadávajú ich softvér. 

Podobne ako v prípade Ghost in the Shell bol program využitý aj pri tvorbe počítačových hier, kde tvorcom pomáhal modelovať realistické kópie ulíc New Yorku či chodníkov v kanadských lesoch. „Animátori už nemusia prácne modelovať každú jednu vec, ktorú vidíte. Každý dom, strom, každú skalu. Softvér zjednodušuje prácu tým, že na vytvorenie 3D modelu stačia fotografie,“ dodáva Jančošek. 

Modelovanie hologramu od startupu Capturing Reality pre film Ghost in the Shell.
Modelovanie hologramu pre film Ghost in the Shell. Foto: Capturing Reality

Avšak zábavný priemysel je len jedným z odvetví, kde sa dá počítačový program využiť. Pomocnú ruku podal aj pri modelovaní historických budov. Napríklad za Slovensko využilo jeho služby Studio 727, ktoré digitalizuje národné kultúrne dedičstvo. Pomocou spomínaného softvéru bol už takto „prestavaný“ Bojnický zámok, Dóm svätej Alžbety či centrum Banskej Štiavnice.

„Veľmi zaujímavou aplikáciou sú simulácie vo virtuálnej realite pre záchranné zložky. Napríklad po požiari sa odfotí zhorený dom a vytvorí sa 3D model, ktorý sa implementuje do virtuálnej reality. Hasič sa vo virtuálnej realite môže prechádzať týmto priestorom, a teda cvičiť v bezpečí,“ vysvetľuje CEO startupu Capturing Reality. 

Našou najrýchlejšie rastúcou firmou je itrinity.
Z prvého miesta zosadila Slido

Na druhej strane sa takto nemapujú len ľudia či budovy. Program bol už využitý aj na oskenovanie 2,5-milimetrových živočíchov a následne za pomoci virtuálnej reality si ľudia mohli tieto organizmy prezerať v nadrozmerných veľkostiach. Ako pripomínajú zástupcovia firmy, cez ich softvér sa dá vytvoriť akákoľvek 3D podobizeň a dokáže to ktokoľvek. 

Capturing Reality chce priniesť 3D aj na sociálne siete

Ako je teda možné, že na tomto poli uspeli až teraz a práve oni? Podľa zástupcov spoločnosti je to vďaka rýchlosti a jednoduchosti, v ktorej program pracuje. Skúsenosti v tejto oblasti naberali ešte pred rokmi počas štúdia na univerzite a pôsobením na rôznych konferenciách. Na podobnom programe pracovali aj v minulosti, avšak ten bol určený na výskum a nie na komerčný účel.

„Uvedomili sme si, že na to, aby bol softvér použiteľný v komerčnej rovine, ho musíme celý prepísať, čo sme aj spravili. A zároveň sme ho aj 100-násobne zlepšili,“ hovorí Jančošek. 

Dominanta Lučenca v 3D modeli.
Firma prestavila do 3D modelu aj dominantu Lučenca. Foto: Capturing Reality,Overhead

Do karát im nahral aj fakt, že ďalší zo zakladateľov, Martin a Tomáš Bujňákovci, mali skúsenosti v oblasti optimálneho programovania a s Jančošekom sa poznali z Výskumného centra strojového vnímania v Prahe.

Naše dovtedy nazbierané skúsenosti z oblasti fotogrametrie a optimálneho programovania ukázali, že sme to celé mohli dokázať jedine ako tím” dodáva Martin Bujňák. Rozhodnutie vytvoriť takýto program padlo ešte v roku 2013, no do roka už mala firma svoj funkčný prototyp. Podľa vlastných slov mali prvých zákazníkov už od začiatku, keďže bol po programe obrovský dopyt, a práve preto nepotrebovali žiadneho investora. 

FOTO: Nazrite do diania nášho podujatia Forbes Technológie 2019.
Takto to vyzeralo na 6. ročníku

Tržby firmy sa dnes pohybujú na úrovni 1,6 milióna eur a v súčasnosti plánujú rozšíriť rad svojich zamestnancov. Dnes pre nich pracujú dve desiatky ľudí. Do budúcnosti plánujú vstúpiť aj na sociálne siete. Jančošek tvrdí, že napriek tomu, že dnes je tento svet len v 2D forme, onedlho budú hologramy súčasťou aj online komunít. „Momentálne sme jediná technológia, ktorá túto víziu dokážu naplniť už dnes,“ uzatvára CEO. 

 Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk