Snaha Spojeného kráľovstva vyvinúť domáceho giganta v oblasti výroby batérií pre elektrické vozidlá je podľa portálu Automotive News Europe v ohrození. Spoločnosť Britishvolt, ktorá bola založená pred tromi rokmi a ktorú sľúbila vláda financovať, totiž rokuje o predaji svojej hlavnej továrne.
Britishvolt údajne rokuje o odpredaji svojho 93-hektárového pozemku v Cambois v Severnom Anglicku slovenskému startupu InoBat Auto. Spoločnosť InoBat navyše zvažuje možnosti vrátane fúzie alebo akvizície spoločnosti Britishvolt. Príčinou je snaha získať danú továreň.
Spoločnosť Britishvolt sa odmietla vyjadriť, no InoBat potvrdil, že pre svoj ďalší závod posudzuje európske lokality vrátane Severovýchodného Anglicka a španielskeho regiónu Kastília a León.
Aký je slovenský startup?
Za spoločnosťou InoBat Auto stojí konzorcium partnerov. Medzi investorov patrí Matador rodiny Rosinovcov, energetická spoločnosť ČEZ, strojárska skupina MSM Group či globálny ťažobný gigant Rio Tinto.
V decembri 2021 popredný indický výrobca priemyselných a automobilových batérií Amara Raja Batteries Limited (Amara Raja) oznámil strategickú investíciu do spomínanej slovenskej firmy. Podľa indických médií malo ísť o sumu 10 miliónov eur.
Spolupráca mala umožniť Amara Raja vstup na rastúci európsky trh s batériami, no tiež sprostredkovať expanziu InoBatu na zahraničné trhy.
V júni 2022 bola zase podpísaná dohoda medzi InoBat Auto a partnerom a investorom Ideanomics. V USA plánujú postaviť výskumno-vývojové centrum a výrobnú linku na batérie.
Bratislavská spoločnosť sa taktiež v rovnakom čase zaviazala dodávať batérie pre nemeckú startupovú spoločnosť Lilium, ktorá sa zaoberá prevádzkovaním elektrických lietadiel pre leteckú taxislužbu.
Komplikácie v Britishvolte
Za Britishvoltom stojí ťažobný gigant Glencore. V pláne pôvodne bolo vybudovanie jednej z najväčších tovární na výrobu batérií pre elektromobily v Spojenom kráľovstve.
A hoci došlo k podpísaniu rámcových dohôd medzi Britishvoltom a výrobcami automobilov ako sú Aston Martin a Lotus Cars, nešlo však o pevné zmluvy.
V auguste spoločnosť Britishvolt odložila začiatok výroby v Cambois na polovicu roka 2025 z pôvodne plánovaného konca roka 2023 s odvolaním sa na rastúce úrokové sadzby, inflačné tlaky a prudko rastúce náklady na energiu.