Ste redaktor a do svojho materiálu potrebujete vyjadrenie astronóma. Vaša pamäť, kontakty v telefóne či v zošite do tejto oblasti nesiahajú. A tu prichádza na rad startup, ktorý sa rozhodol túto dieru na trhu pokryť. Mladí Slováci sa začali venovať prepájaniu novinárov a (ne)tradičných odborníkov z rôznych oblastí. Na rozširovanie svojej platformy nedávno získali investíciu pol milióna eur.
Kolotoč, ktorý sa rozhodli zrýchliť
Taký normálny pracovný deň v živote novinára: príde do redakcie (alebo sa pripojí na jednu z platforiem určených na konferenčné hovory), prekonzultuje tému počas porady a začína na nej pracovať. V mnohých prípadoch na dovysvetlenie problematiky potrebuje názor nestranného odborníka, ktorý sa k téme dokáže relevantne a v neposlednom rade aj flexibilne vyjadriť.
Jeho hľadaním, googlením, zháňaním kontaktu cez kolegov však novinár prichádza o čas. Prirodzene, za istú dobu si dokáže vytvoriť sieť ochotných respondentov, no tí nemajú vždy kapacitu sa popri práci venovať novinárskym otázkam. Najmä pri úzko špecifických témach sa teda žurnalistom často stáva, že im zdroje jednoducho „dôjdu“ a nastane patová situácia.
Kolotoč zháňania nového odborníka sa môže znovu začať, navyše pod vyšším časovým stresom.
Avšak, aj pri tejto téme ruka ruku myje — nielen novinári sú tí, ktorí potrebujú spoľahlivého respondenta. Prezentácia v (renomovaných) médiách je často pre odborníkov vecou prestíže a navyše im dáva aj určitú kredibilitu.
Hľadali sa jedni i druhí
Ako však tieto dva tábory čo najjednoduchšie a najefektívnejšie prepojiť, aby spolupráca fungovala? Táto otázka ležala na srdci práve zakladateľom startupu Medializuj.
Idea vznikla na základe ich vlastnej skúsenosti. „Často sme sa stretávali s novinármi, ktorí hľadali odborníkov, aby sa vyjadrili k rôznym témam, ktoré aktuálne spracovávali. Bol to pre nich veľký žrút času, nájdenie odborníka, ktorý by mal čas a chcel by sa prezentovať v médiách, nebolo vždy jednoduché,“ vysvetľuje pre Forbes spoluzakladateľka a CEO startapu Jana Beerová s tým, že podobná situácia panovala aj na druhom brehu.
Množstvo špecialistov sa s novinármi skontaktovať nevedelo, prípadne nad možnosťou mediálneho odprezentovania sa ani nepremýšľali. Preto tím startupu Medializuj najskôr začal organizovať podujatia, ktorých cieľom bolo prepojenie týchto dvoch svetov.
Ako to celé odštartovalo
„A tak nám napadlo, že by sme mohli túto príležitosť ponúknuť viacerým účastníkom, bez ohľadu na čas a miesto,“ opisuje Beerová moment, kedy vznikla myšlienka vytvorenia vlastného nástroja. Okrem nej v tíme pracujú ešte Miroslava Korytková a Zsolt Szabó.
Medializuj je určený je pre všetkých novinárov, či už pôsobia v printe, online, rozhlase alebo televízii — odborníkov si totiž vedia nájsť aj na základe toho, či svoje vyjadrenia vedia dodať písomne, vo forme zvuku alebo aj videonahrávky. Registrácia pre žurnalistov aj pre špecialistov je bezplatná.
Zľava: Miroslava Korytková s dcérkou Idkou, Zsolt Szabó, Jana Beerová. Foto: archív respondenta
Ako pri mnohých podobných web službách, aj tu teda vyvstáva otázka, aký je biznis plán startupu, keď nadväzovanie kontaktov a získavanie informácií je (a aj v budúcnosti bude) zadarmo? Odpoveďou je tvorba natívneho, teda plateného obsahu.
„Chystáme viacero možností ktoré obom stranám opäť o niečo uľahčia prácu, ušetria im čas a aj financie. Navyše vidíme každoročný rast ľudí, ktorí si blokujú reklamy, a nevôľu platiť za novinársky obsah. Chceli by sme médiám pomôcť pri transformácii na natívnu reklamu. Našou ambíciou je stať sa najväčším trhom na natívnu reklamu v Európe,“ dopĺňa spoluzakladateľka.
Investíciu získali od podnikateľa roka
Idea startupu nedávno zaujala aj investorov. Konkrétne firmu Vision Ventures, ktorej spoločníkmi sú EY podnikateľ roka 2010 Tomáš Bél a investičný špecialista Gabriel Horváth.
Pred viac ako rokom bola práve spoločnosti Vision Ventures prerozdelná tretina 33 miliónového balíka z fondu dcérskej firmy Slovenskej záručnej a rozvojovej banky, zameraného na podporu startupov. Krátko na to podpísali memorandum o spolupráci s Priemyselným inovačným klastrom. Spoluprácu, ale aj investície prisľúbili zamerať na financovanie inovácií, výskumu a vývoja, ktoré môžu startupy ponúknuť veľkým tradičným firmám.
Spája odborníkov zo všetkých oblastí
Medializuj sa svoju investíciu vo výške pol milióna eur rozhodol použiť na rozvoj nových služieb a expanziu do ďalších európskych krajín. Aktuálne fungujú v Čechách, v Maďarsku, v Poľsku a v Rakúsku pod názvom Publito a v Nemecku ako Medialisiere. V týchto krajinách pôsobia lokálni koordinátori, ktorí poznajú dané prostredie a pracujú na rozbehu nástroja v regióne.
Platformu už dnes využívajú novinári na spojenie sa s astronómami, ekonómami, právnikmi, lekármi, psychológmi, pedagógmi z rôznych univerzít, ale aj odborníkmi na marketing, podnikateľmi z oblasti gastronómie, ľuďmi pohybujúcich sa v oblasti umenia a kultúry či v neziskovom sektore a ďalšími odborníkmi.
Zo srdca Európy do ďalších krajín
„Všetky registrácie odborníkov pred schválením kontrolujeme, nerobí to robot, ale administrátor, ktorý skontroluje zadané údaje. Novinár však musí vedieť sám posúdiť, kto je pre neho ten správny respondent, či má skúsenosti, ktoré očakáva, či sa venuje presne tej oblasti, ktorá je pre neho relevantná,“ odpovedá Beerová na otázku, či vie firma zaručiť, že sa k novinárom dostanú len etablovaní špecialisti. Zároveň je už na samotnom redaktorovi, či vyjadrenia vo svojom príspevku použije.
Pôsobenie platformy, okrem už spomínaných krajín, rozšíria v najbližších mesiacoch do desiatky ďalších štátov. „Veríme, že sa Medializuj stane užitočným každodenným pomocníkom pre novinárov aj pre odborníkov. To je aktuálne naším najväčším cieľom,“ hovorí spoluzakladateľka a CEO na záver.
Našli ste chybu? Napíšte nám na [email protected]