10. októbra 2019

Chatbot – software, po ktorom siahneme na webových stránkach, keď si nevieme poradiť napríklad s online nákupom oblečenia či zaplatením faktúry. Avšak slovenská firma tento „nástroj“ povýšila na novú úroveň. 

Tuzemský startup Nettle totiž po prvýkrát využil chatbota aj v reklamnom banneri, na čo dostal zelenú od Google, zatiaľ ako jediný na svete. V praxi to vyzerá nasledovne: počas browsovania na internete na vás „vybehne“ klasická bannerová reklama, avšak na nej vidíte, že môžete začať konverzáciu a chatbot záujemcovi ponúka produkt na základe jeho otázok. „V prípade bannera, ktorý sme dodali pre Eset, dokážeme potenciálnemu klientovi poskytnúť argumenty, prečo sú produkty Eset kvalitné. Následne mu na základe položených otázok personalizovane odporučiť produkt, ktorý mu vyhovuje najviac,“ vysvetľuje pre Forbes jeden zo štatutárov firmy Nettle Andrej Greguš. 

Startupom roka je Photoneo.
Kto vyhral na CESAwards súboj o najlepší coworking či ženský idol?

Aj keď prišlo k spojeniu slovenského chatbota so slovenskou technologickou firmou Eset, takýto banner bol dostupný na kanadskom trhu. 

Spojenie Nettle – Eset – Google vzniklo podľa Greguša prirodzene. Oni ako startup chceli naštartovať projekt s najväčšou platformou na spravovanie displejovej reklamy Google Marketing Platform (v minulosti známa pod názvom Doubleclick). Tú využíva práve slovenský technologický gigant Eset. Keďže firma sa stále rozširuje na globálne trhy, novým formám komunikácie musí byť naklonená. 

O počasí vám nepovie

„Vďaka dosiahnutým výsledkom rokujeme s Esetom aj o iných krajinách, ako aj o možnostiach spolupráce v ďalšej oblasti predaja produktov,“ hovorí Greguš. 

Napriek tomu, že chatboti sú súčasťou online priestoru už dlhý čas, našincov stále láka skúšať ich možnosti. A tak sa vyskytnú situácie, keď ľudia kladú chatbotovi aj otázky len tak zo zábavy – napríklad o počasí alebo o tom, čo si majú dať na obed. 

Tomuto fenoménu startup predchádza tak, že svoj software najskôr natrénuje na rozpoznávanie zámerov zákazníka, aby mohol rozoznať situáciu, do ktorej sa dostal. V prípade, že otázka nepatrí do tém, ktoré firma chatbota naučila, „zareaguje tak, že užívateľa informuje, kde sa vedomosti chatbota končia a s čím mu naopak vie pomôcť,“ vysvetľuje Greguš. 

Software firmy Nettle využíva pre svoje marketingové potreby aj technologický gigant Eset.
Software firmy Nettle využíva pre svoje marketingové potreby aj technologický gigant Eset. Foto: Nettle

Na druhej strane však možnosť ponúkať komunikačného robota nie je výsadou každej firmy. Niektoré, a nemusia to byť len tie konzervatívne spoločnosti, stále preferujú mať na zákazníckej linke či chate „živého“ človeka. Nettle sa túto skúsenosť rozhodol skombinovať v rámci partnerstva s firmou zabezpečujúcou call centrové systémy Genesys. V praxi to vyzerá tak, že ak zákazníkovi nevyhovuje konverzácia s „robotom“, dokáže sa prepnúť na operátora s tým, že tomu sa zobrazí celá predchádzajúca konverzácia. 

Obľúbené v škandinávskych bankách

Nettle vidí budúcnosť týchto riešení najmä v tom, že firmy nebudú musieť byť na linke 24 hodín denne 7 dni v týždni, takže operátori sa budú môcť venovať zložitejším požiadavkám zákazníkov. „V niektorých škandinávskych bankách už dnes chatboty obslúžia viac ako 80 percent klientskych podnetov,“ dodáva Greguš. Tento trend sa postupne zavádza už aj na Slovensku.

Pre jednu domácu banku startup vytvára takzvané „conversational banking“, teda chatbota, ktorý odpovedá na často kladené otázky či pomáha vykonať aj aktívne bankové operácie. Súbežne s tým vyvíja firma aj riešenie, ktoré bude schopné konvertovať hovorenú reč do textu, takzvaného voicebota. 

Z našej krajiny na Havaj a potom na Mesiac.
Robot slovenskej firmy pomáha vesmírnemu výskumu

Jednou z posledných oblastí, ktorú Nettle zastrešuje takisto v spolupráci s Google, je „nové smskovanie“. RCS komunikačný protokol supluje klasické textové správy, ale okrem toho sa cez toto rozhranie dá nakupovať či platiť len potiahnutím prsta. 

Greguš však tvrdí, že aj keď podobné technologické riešenia sú typické skôr pre veľkých klientov, ktorí potrebujú komunikáciu automatizovať, spolupracujú aj s menšími firmami, ktorým sa používanie naučeného chatbota osvedčilo. 

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk