17. júla 2018

Tridsiatnik Dalibor Cicman sa k biznisu na internete dostal ešte počas strednej školy, keď robil webové stránky a eshopy na zákazku. Neskôr, približne v roku 2003, si otvoril aj vlastný. V apríli 2018 ho Forbes zaradil do prestížneho rebríčka 30 pod 30. Jeho eshop GymBeam rastie raketovým tempom, minulý rok mal obrat 12 miliónov eur, tento plánujú aspoň dvojnásobok.

GymBeam založil Dalibor Cicman v roku 2013 po skúsenostiach s viacerými eshopmi na Slovensku, v Česku, Maďarsku a Poľsku. O rok neskôr si uvedomil, že práve GymBeam je obchod, ktorý má najväčší potenciál. Spolu s najšikovnejšími ľuďmi z ostatných eshopov, ktoré zrušil, sa tak rozhodol venovať len tomuto. Fitness industry v tom čase rástlo, a tak ani rastu eshopu nič nebránilo.

Čítanie z veľkých dát

Daliborova stratégia bola začať s malým množstvom peňazí, čiže ak by podnikanie nevyšlo, neprišiel o všetko. Aj miliónový GymBeam začal len s približne 6-tisíc eurami a jedným študentom na brigáde.

FOTO: Do tržnice plnej startupistov prišiel Kiska aj Sajfa. Toto bolo naše 30pod30

Ten robil doktorát na tému implementácia business inteligence riešení do eCommerce. Pomocou dát robil kľúčové rozhodnutia pre výber sortimentu, marketingové investície, ale aj personálne obsadenie. Aktuálne firma využíva veľké množstvá skriptov a umelej inteligencie, ktoré robia desaťtisíce rozhodnutí 24 hodín denne 7 dní v týždni. Napríklad cenotvorbu 9-tisíc produktov kompletne riadia automatizované skripty.

Produkty GymBeam kupujú ľudia z takmer celého sveta.
Kým v Bulharsku kupujú ich produkty len bodybuilderi, v Nemecku s ním varia aj mamy deťom. Foto: GymBeam

Unikátny biznis model

Za úspechom je podľa Cicmana unikátny biznis model založený na tom, že na základe dát od užívateľov vymýšľajú najlepšie produkty. Základom biznis modelu, ktorý využíva len niekoľko konkurenčných eshopov, je komplexnosť, teda kombinácia predaja vlastných produktov, ďalšieho predaja iných značiek a budovania vlastného dátového skladu.

Čo najradšej sledujeme? YouTube už nie je iba pre mladých, vraví Gogo

„Firmy, ktoré majú tradičné biznis modely v našom odvetví väčšinou prepadávajú alebo rastú len o jednotky percent,” vraví. Pri náraste eshopu GymBeam však každoročne hovoríme o trojciferných číslach a podľa aktuálneho vývoja to vyzerá, že rast o viac ako sto percent sa im podarí aj tento rok.

Neustála expanzia

Za ich rast môže hlavne neustála expanzia na nové trhy. Začali s Maďarskom a dnes okrem zabehnutého biznisu v Česku, Chorvátsku, Poľsku, Rumunsku a Bulharsku smerujú na Ukrajinu. Každý trh je pritom rozdielny.

Dalibor Cicman vložil do svojho biznisu 6000 €, minuloročný obrat firmy bol 12 miliónov €.
Dalibor Cicman vložil do svojho biznisu 6000 €, minuloročný obrat firmy bol 12 miliónov €. Foto: GymBeam

„Spotrebitelia majú spravidla na rôznych trhoch od produktov rôzne očakávania. Keď niekto povie “proteín” v Bulharsku, ľudia si s tým asociujú enormný nárast svalovej hmoty. Keď niekto povie “proteín” v Nemecku, je to mainstreamový produkt s distribúciou v supermarkete, z ktorého rodič v domácnosti varí deťom, pretože vie, že je to potravina,” vysvetľuje.

GymBeam v číslach:

  • 120 značiek, 3 vlastné, 9300 produktov, 422 vlastných produktov, ktoré tvoria 57 percent tržieb.
  • Zo skladu s rozlohou 7700 m2 vyexpedujú denne okolo 8000 produktov pre konečných spotrebiteľov.
  • Priemerná objednávka = 4,5 produktu, hodnota 40 eur.

Za základ úspechu spoločnosti považuje aj to, že neustále sledujú trendy a snažia sa pomocou dát identifikovať vhodný čas na spustenie predaja novinky, ktorú čaká v nasledujúcom období „boom”.

„Prichádzame na to z webovej analytiky, analyzujeme vyhľadávacie dopyty, zmienky na sociálnych sieťach, fórach. Na základe toho sa snažíme zvoliť čo najlepšie načasovanie pre spustenie predaja inovatívneho produktu,” približuje. Na Slovensku boli napríklad jedným z prvých obchodov, ktorý predával čisté arašidové a orieškové maslá.

Útok na polia neorané

V minulom roku dosiahli obrat 12 miliónov eur, v tomto očakávajú aspoň 24 miliónov. Podporiť to má automatizácia skladu aj high-end produkty a patenty na niektoré receptúry. Do roku 2021 plánujú fungovať na trinástich trhoch. Idú pritom do krajín s potenciálom rýchleho rastu, teda tých, ktoré sú pole neorané.

Košický sklad čoskoro prejde automatizáciou.
Košický sklad čoskoro prejde automatizáciou. Foto: GymBeam

„Výrobky chceme expedovať z Košíc. Do Poľska, Rumunska a na Ukrajinu, čo je 64 percent populácie CEE regiónu, sa dá expedovať tak, že do dvoch hodín som v nejakom dôležitom depe v týchto krajinách. Do zvyšných 13 krajín CEE sa dá tovar z Košíc doručiť do 24 hodín cestnou dopravou. Myslím si, že už napríklad Senec má v tomto nevýhodu v rámci niektorých balkánskych trhov a trhu Ukrajiny, ktoré v ecommerce veľmi rýchlo rastú,” hovorí.

Titulná foto: Dalibor Cicman sa v GymBeame obklopil najšikovnejšími ľuďmi zo zrušených eshopov. Foto: GymBeam