15. novembra 2019

Česká mostáreň MCE Slaný tento týždeň osadila hlavnú časť nového mostu, ktorý prepojí slovenské Komárno s maďarským mestom Komárom. Stredový pylón má od päty k vrcholu 118 metrov a stane sa novou dominantou slovensko-maďarského pomedzia.

Po dokončení pôjde o druhú najvyššiu stavbu v okruhu päťdesiatich kilometrov. Most medzi Slovenskom a Maďarskom, ktorého náklady dosahujú 118 miliónov eur, by mal byť v prevádzke už v priebehu budúceho roka.

Dvaja Česi a Slovák založili najväčšiu svetovú súťaž pre študentov architektúry. Zapojili sa do nej mladí zo 136 krajín sveta

„Bola to pre nás zaujímavá skúsenosť, pretože takýchto pylónov v Európe veľa nie je. Podobné technické riešenie má most v Ústí nad Labem, ale ten sa staval pred dvadsiatimi rokmi,“ uviedol konateľ MCE Igor Chorovský. Česká firma je dcérou rakúskej spoločnosti MCE a cez Dunaj už raz stavala: vo Viedni železničný most cez zimný prístav a kanál Dunaja, na rakúskej diaľnici A1 most cez rieku Ybbs a v Bratislave most Apollo.

Stredový pylón bol vztýčený tento týždeň. Foto: MCE

V Prahe patrí medzi najznámejšie realizácie MCE Slaný oceľová konštrukcia Lochkovského mostu (v konzorciu s Max Bögl Stahl- und Anlagenbau) alebo Trojský most (spolu s Metrostavom), ktorý v roku 2015 získal ocenenie v súťaži The European Steel Design Awards. Tento rok firma dokončila stavbu nového mostu cez vodnú nádrž Hracholusky, a to unikátnym spôsobom montáže za pomoci otáčania konštrukcie.

Bývalý lom pri Šanghaji premenili na podzemný hotel. Stavbu za 300 miliónov dolárov zasadili do skál

Stredový pylón pre aktuálny most v Komárne váži dvetisíc ton, a preto musel byť vyrobený po niekoľkých častiach a osadzovaný za pomoci špeciálnej zdvíhacej plošiny. „Išlo o netradičný spôsob montáže, pretože plošina, ktorá sama váži 40 ton, musela postupne vystúpiť od vodnej hladiny až k vrcholu,“ doplnil Igor Chorovský.

Riešenie je unikátne aj technologicky – pylón, z ktorého budú vejárovite vybiehať nosné laná, je asymetrický a hladinu Dunaja pretína v šikmom uhle.

Vizualizácia mostu, ktorý má byť otvorený budúci rok. Foto: MCE

Spoločnosť MCE Slaný mala minulý rok obrat 519 miliónov českých korún a 212 zamestnancov. Je činná po celom svete. Podľa výročnej správy očakáva v rokoch 2019/2020 zákazku na výrobu 50 mostov do Afriky s opciou na ďalších 150.

Zároveň rokuje o moste dlhom 1050 metrov na Srí Lanke a do Francúzskej Guany dodáva špeciálne diely pre odvod spalín zo štartovacej rampy rakety Ariane 6.

Autor článku Jaroslav Mašek píše pre Forbes.cz o malých a stredných podnikoch a finančných skupinách. 

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk