Malé dizajnérske diela. Presne tak vyzerajú kozmetické produkty značky Ushuaya (Smyssly), za ktorou stojí matka Cecília Blanárová so svojou dcérou Silviou Strakovou. Zo Slovenska sa za úspechom presunuli do susedného Česka.
Silviu totiž vždy priťahovali veľké mestá, a tak už 12 rokov býva v Prahe. „Bolo to blízko domova, bez rečovej bariéry a s mentalitou podobnou tej našej. Skúšala som život i v iných krajinách, ale stále som bojovala s pocitom cudzinca,“ hovorí o svojom rozhodnutí pre Forbes.sk. Jej matka zase v stovežatej obnovila kontakty z minulosti. Predovšetkým si však v českej metropole vybudovali spoločný biznis.
Celý biznis financovali zo svojich úspor
Cecília sa o výrobu kozmetiky začala zaujímať po 20 rokoch, ktoré strávila v priemysle módneho návrhárstva. Problémom však bolo, že jej chýbalo chemické vzdelanie. „Na začiatku to bol pre ňu boj, a ona ho prehrávala, zatiaľ čo chemické reakcie vyhrávali na plnej čiare,“ hovorí jej dcéra.
Po neúnavných pokusoch sa jej ale konečne podarilo namiešať prvý základ krému, od čoho sa začalo všetko odvíjať ďalej. Silviu zase od mladého veku priťahoval dizajn. Dvojica sa tak rozhodla, že spojí príjemné s užitočným, a vrhla sa do vlastného biznisu.
Na začiatku však ani netušili, čo ich ešte čaká. Za všetkým hľadajte množstvo práce a tiež poznatkov, ktoré prichádzali časom. „S výrobou kozmetiky sme ale nezačínali v rámci značky Ushuaya. Do toho sme išli sa pustili až potom, keď sme už mali skúsenosti s výrobou kozmetiky, ktorá sa dobre predávala. Neskôr sme vytvorili kozmetický rad a celkový imidž pre jednu slovenskú značku,“ hovorí Silvia.
Od svojej značky ale chceli niečo nové, vlastné, čo by odrážalo ich hodnoty. Vytvorili tak komplexnú sadu starostlivosti o pleť i telo. Na trh naraz uviedli až 10 druhov výrobkov. „To nás odlišovalo od mnohých iných značiek, ktoré začínali s menším počtom a postupne pridávali ďalšie produkty,“ dodáva.
Matka s dcérou si veľmi dobre rozumejú. Vravia, že sú odjakživa mentálne prepojené. Foto: archív Ushuaya
Investovať museli nemalé peniaze, keďže hneď na začiatku vytvorili celú sadu produktov. Všetko financovali zo svojich úspor. „Veľmi sme tomu verili. Sme rady, že sme doteraz nemuseli využiť pomoc investora. Takto máme nad našou firmou maximálnu kontrolu,“ hovorí Silvia.
Ich najväčšou výzvou bolo vytvoriť produkty sofistikovanej starostlivosti o pleť, ktoré však budú mať prírodnú bázu. „Za takú kozmetiku sa považujú výrobky už s obsahom 60 % prírodných zložiek,“ konštatuje Silvia. To im ale v značke Ushuaya nestačilo, a preto sa vyšplhali na hodnoty 90 a tiež 100 %.
Obaly vytvorili z odpadového materiálu
Na biznise sa v mnohých veciach podieľajú Cecília a Silvia spoločne. Základom však ostáva, že matka má na starosti výrobu a vývoj nových produktov, zatiaľ čo jej dcéra dizajn a komunikáciu značky. „No radíme sa vo všetkom a v podstate nie je krok, ktorý by sme spolu neprediskutovali skôr, než ho urobíme,“ upresňuje Silvia pre Forbes.sk.
Mydlá začala vyrábať na materskej.
Sú z bambuckého masla až z Afriky
Ich vzťah k ekológii, udržateľnosti zdrojov a prírode sa odrazil v produktoch i samotnom dizajne značky Ushuaya. Slovenské duo sa totiž snaží čo najviac pracovať so sklom, drevom a kožou. „Nedávno sme pri triedení vecí natrafili na prvé prototypy obalov, ktoré boli vyrobené z lekárenských fľaštičiek a kartónu s logom. Sedávali sme pri hŕbe materiálov, kreslili a skúšali, čo s čím ladí,“ hovorí.
Chceli vymyslieť obaly, ktoré by boli pekné, no i praktické. Aktuálne je časť z nich vyrobená z odpadového dreva a kožené štítky sú zase z odpadovej kože. Veľkou výzvou pre ne ale ostáva otázka, ako ich recyklovať, keďže opätovné použitie je pre prísne hygienické normy takmer nemožné.
Základným pilierom značky dvoch Sloveniek sú prírodné zložky. Foto: archív Ushuaya
Čo sa financií týka, tak v biznise je pre slovenské duo najdrahší vývoj nových produktov. Svojich kozmetických prípravkov predajú za mesiac stovky, no veria, že už čoskoro ich budú rátať na tisícky. Medzi dlhodobo najpredávanejší produkty patria „Sérum kyseliny hyalurónovej“ a „Protivrásková péče.“
Láka ich zahraničný trh
Na slovenský trh zatiaľ Cecília a Silvia so svojou značkou Ushuaya poriadne nevstúpili, no už pracujú na rozbehu predajov i u nás. V susednom Česku sa im to úspešne podarilo. Dvojica si myslí, že v podnikaní ľuďom nesmie chýbať chrbtová kosť. „Veríme v etický biznis a korektné vzťahy,“ konštatuje Silvia.
Doposiaľ si obe s odberateľmi i subdodávateľmi sadli i po osobnej stránke, čo je pre ne veľmi dôležité. Vedia, že sa na seba môžu vzájomne spoľahnúť, a to prispieva k dobrej atmosfére. Človeku však v biznise podľa slov týchto dvoch Sloveniek nesmie chýbať ani trpezlivosť.
Produkty i obaly sú jednoduché a minimalistické. Foto: archív Ushuaya
V značke Ushuaya neplánujú v blízkej budúcnosti poľaviť. Naďalej chcú vyvíjať nové produkty a získavať tak čo najviac spokojných zákazníkov. „Naším snom je dostať značku do obchodov mimo hraníc Česka a Slovenska,“ hovorí na záver Silvia Straková.