30. júla 2018

Aplikácia slovenského startupu NaviZoo pomáha návštevníkom zoologických záhrad v lepšej orientácii. K dispozícii je len od júna tohto roka, no Róbert Marchevka, ktorý za projektom stojí, má už teraz globálne ambície. Aktuálne majú pokryté všetky zoo v Česku a na Slovenku, pričom čoskoro pribudnú ďalšie štyri v Poľsku a Nemecku.

Myšlienka priniesť na trh takúto navigáciu sa pritom zrodila úplne náhodou. „Nápad vznikol počas výletu v zoo, kedy som nevedel nájsť niektoré zvieratá a napadlo mi, že tento problém má možno viac ľudí,“ vysvetľuje zakladateľ Róbert Marchevka a dodáva, že ide o jeho druhý startup. Prvotina Geodventure je cestovateľská hra s prvkami rozšírenej reality.

Startup chce preraziť aj na americkom či ázijskom trhu. Foto: NaviZoo

Aj preto sa pohráva s myšlienkou implementovať  túto technológiu v budúcnosti do NaviZoo. Zatiaľ sú však k dispozícii interaktívne mapy a zaujímavosti o zvieratách v 12-tich jazykoch.

Jadrom je lokalizácia návštevníka na detailnej mape zoo, na ktorej je možné vidieť umiestnenia všetkých zvierat, atrakcií, reštaurácií alebo špeciálnych udalostí, ktoré má konkrétna zoo k dispozícii. Návštevníkom tak podľa Marchevku ušetrí čas a prehĺbi zážitok.

Slováci predstavili svetu novú vzducholoď. Záujem je o ňu aj v Afrike

Na vývoji „appky“ začal pracovať v roku 2016 a tvrdí, že najväčším problémom boli peniaze. „Skoordinovať a optimalizovať finančné zdroje pre samotný rozbeh startupu bolo náročné. Realizácia aplikácie pre Android a iOS, plus financovanie ďalších nevyhnutných aktivít a marketingu stála približne 60-tisíc eur,“ hovorí.

Väčšinu Marchevka financoval sám, no pomohol mu aj úver v rámci programu podpory startupov od Slovenskej sporiteľne, ktorá mu poskytla 25-tisíc. Kvôli plánom na expanziu však firma v súčasnosti hľadá investorov.

Startup postupne pridáva zoologické záhrady z celého sveta a aj keď sa orientuje primárne na Európu, databázu chce rozšíriť aj o americké a ázijské. „Keďže sme najaktívnejší v Českej republike a na Slovensku, naším cieľom bolo čím skôr pokryť tieto trhy,“ hovorí zakladateľ a dodáva, že tu už majú navigáciu pre všetky zoo, ktorých je 24, a dohodnuté majú ďalšie v Poľsku a Nemecku.

Zakladateľ startupu Róbert Marchevka. Foto: Róbert Marchevka

Podľa dostupných finančných prostriedkov pridávajú každý mesiac do aplikácie nové, pričom finálny počet by mal podľa Marchevku dosiahnuť až 200 zoologických záhrad. Mapy tvoria osobnými návštevami konkrétnych miest a vytvorením GPS lokalizácie. “Sme startup, a preto sme veľmi flexibilní. Zmeny robíme takmer zo dňa na deň, a to výlučne na základe ohlasu užívateľov,“ hovorí.

Najistejšia bola papierová mapa. Slovák a Čech však vytvorili GPS pre legendárnu Route 66

NaviZoo je na Androide a iOS dostupné menej ako mesiac, no stiahlo si ju už takmer tisíc ľudí. V priemere 30-50 denne, no tento počet stále rastie. Aplikácia je dostupná 30 minút so všetkými funkciami, potom už ale treba platiť za premium verziu.

Bez poplatku stále ostáva k dispozícii mapa zoo s umiestnením zvierat. „Biznis model a cenovú politiku stále len testujeme a hľadáme optimálne nastavenie, ktoré by dávalo zmysel užívateľom a aj nám,“ tvrdí Marchevka a dodáva, že zisk nie je v tejto fáze na programe dňa. Prioritou je zvyšovanie počtu stiahnutí a zachovávanie vysokej retencie užívateľov. „Do budúcna, najmä kvôli rozširovaniu funkcií NaviZoo, nás samozrejme zisk bude zaujímať,“ dodáva.

Aplikáciu si za mesiac stiahlo približne tisíc ľudí. Foto: NaviZoo

Do budúcnosti má Marchevka v pláne pridať upozornenia na atrakcie v jednotlivých zoo a viac zaujímavostí ohľadom zvierat. “Jednou z našich najväčších ambícií je zaviesť pre užívateľov ”NaviZoo Card“, ktorá by ich oprávňovala k špeciálnym zľavám a vstupom na akcie,” uzavrel.