28. marca 2018

Na trh prišla prvá aplikácia, ktorá zvládne presnú navigáciu po legendárnej Route 66. Po ceste vás navyše upozorňuje na zaujímavé miesta a odporúča práve prebiehajúce akcie. Za novinkou však nestoja Američania, ale slovensko-české duo Marián Pavel a Jan Švrček. Na výlete v USA totiž zistili, že komplexná navigácia po legendárnej diaľnici neexistuje. A tak dali dokopy peniaze a pustili sa do práce.

Ich optimistický scenár počíta s návratnosťou investície do roka, reálny do dvoch. Aplikáciu už pozitívne recenzoval napríklad expert na Route 66 a zakladateľ oficiálneho portálu route66news.com Ron Warvick.

Peeling z kávy sa preslávil. Slováci ho predávajú už v 15 krajinách

Hovorí sa, že každý Američan aspoň raz za život cestoval po Route 66. Legendárna americká cesta oslávila nedávno deväťdesiatku a hoci ako diaľnica prestala slúžiť v roku 1985, stále ňou prejde približne 100-tisíc turistov ročne. Ak však do internetového vyhľadávača zadáte po anglicky kombinácie slov Route 66, navigácia, tipy a podobne, dostanete sa aj na fóra, kde ľudia diskutujú o problémoch s GPS navigačnými aplikáciami.

Časť legendárnej Route 66. Foto: Marián Pavel

Tie totiž nerozoznávajú veľké časti starých ciest, akou je práve Route 66. Nie je totiž kontinuálne značená, mnoho častí bolo premenovaných alebo predaných súkromníkom a na niektorých miestach je uzatvorená, alebo sa pripája na novšiu diaľnicu I-44. Klasická navigácia by vás teda priviedla z miesta A do B, ak ste však chceli ísť celú cestu po legendárnej diaľnici, najistejšou možnosťou bola doteraz papierová mapa. A aj keď niektorí cestovatelia by povedali, že stratiť sa je súčasťou zábavy, pre “menších dobrodruhov” prišla nedávno na trh nová aplikácia.

A zaujímavosťou je, že za ňou nestoja Američania, ale bývalý novinár Marián Pavel a podnikateľ Jan Švrček z česko-slovenskej spoločnosti Touch Media. Biznis nápad prišiel, ako inak, počas potuliek USA a cestovaním po legendárnej americkej ceste. “ V septembri 2016 sme si s kamarátmi splnili náš celoživotný sen a prešli sme Route 66 na motorkách,” začína rozprávanie Marián Pavel. Keďže sa chceli držať len na starej diaľnici a vidieť z nej čo najviac, cestovali podľa papierovej mapy, čo bolo nepraktické. “Predstavte si, že vediete motorku a spolu so spolujazdcom pozeráte celú cestu do mapy. Je to dosť nepohodlné a nič z tej cesty nemáte,” hovorí.

Náhľad aplikácie. Foto: route66navigation.com

Navyše, po návrate domov zistili, koľko zaujímavých miest po ceste minuli. “Nerozumeli sme tomu, prečo stále neexistuje komplexná aplikácia, ktorá by okrem presného navigovania, upozorňovala aj na pamiatky či iné miesta, ktoré stoja za pozornosť,” vysvetľuje a dodáva, že približne rok tento nápad držali v hlave. Za ten čas napísal Marián elektronického sprievodcu po Route 66, kde dáva tipy na čo najlacnejšie zorganizovanie celého výletu.

Približne v máji minulého roka sa však s jeho spoločníkom a strýkom v jednom, Janom Švrčekom dohodli, že do toho pôjdu. Založili rodinnú česko-slovenskú firmu Touch Media.  “Najprv sme si museli spraviť rozsiahly prieskum trhu a potvrdiť si, že nič ako chceme robiť my neexistuje,” hovorí Marián, ktorý strávil asi mesiac googlením. “Moja práca vtedy pozostáva len z rešeršovania a robil som to každý jeden deň niekoľko hodín,” spomína so smiechom. 

Z utečenca sa stal svetoobčan, Slovák Robert Vano žije hollywoodsky príbeh

Po fáze prieskumu bolo ďalším krokom vyjednávanie s predajcami licencie na offline mapy, ktorých je na svete päť. Na podmienkach sa nakoniec dohodli s HERE Technologies, no po čase narazili na najväčší problém. “My sme im povedali, že nakreslíme, kadiaľ vedie Route 66 a chceme, aby ľudí aplikácia viedla len tadeto, no oni oponovali, že sa to nedá,” vysvetľuje.

Súčasné GPS navigácie totiž fungujú na princípe, že vám na základe zadaných parametrov vypočítajú najlepšiu cestu a tak sa v nich aj Route 66 prelína s inými cestami, čo však vývojári nechceli. “Až vtedy sme si uvedomili, prečo bol problém prísť s podobnou aplikáciou,” hovorí Marián a dodáva, že viakrát v tom čase premýšľal nad tým, že s celým projektom sekne. Po dlhých mesiacoch vymýšľania však nakoniec technický problém vyriešili a v novembri minulého roka absolvovali prvé testy. A v novembri minulého roka cestovali štyri týždene po Route 66 a dolaďovali detaily.

Route 66. Foto: Marián Pavel

Momentálne je už aplikácia dostupná pre IOS a firma v súčasnosti dokončuje aj Android verziu. V bezplatnej verzii je k dispozícii zoznam zaujímavých lokalít, prehľad podujatí na Route 66 či aktuálne správy, ale za to najdôležitejšie, teda samotné navigovanie si musíte zaplatiť 49,99 eur. Cena najprv odradila aj zakladateľa oficiálneho portálu road66news.com Rona Warvicka, ktorý už aplikáciu testoval.

Marián vysvetľuje cenu pomerne vysokými vstupnými nákladmi, keďže ide o prvý prototyp komplexnej navigácie po Route 66, čo nakoniec uznal aj Warvick. “Pri objeme funkcionalít, ktorá má, som o opodstatnenosti ceny presvedčený. Nebude to pre každého, ale je ťažké nevyužiť aplikáciu, ktorá vás udrží na matke ciest v reálnom čase,” zhodnotil. 

V najbližšom čase sa spoločníci chystajú do USA testovať verziu pre Android a tentoraz sa zamerajú viac aj na marketing. “V novembri sme  začali nadväzovať prvé kontakty s ľuďmi, ktorí prevádzkujú biznis na Route 66, no musíme pridať, keďže už začína sezóna,” hovorí Marián. Okrem klasických kanálov ako Facebook či PPC reklama (pay per click, pozn.red) pôjdu pre Slovensko aj netradičnou marketingovou cestou. “V USA stále fičí tzv. kartičková reklama, ktorá funguje tak, že v podniku sú vizitky s reklamou na nejaký produkt a ľudia si ich berú,” hovorí a dodáva, že ich to celkom prekvapilo, keďže u nás je tento spôsob propagácie už takmer mŕtvy.

Starý otec jej venoval svoj klobúk. Dnes jej modely nosí McCartney či will.i.am

A aj keď spoluprácu s niektorými tamojšími podnikmi už majú dohodnutú, okruh chcú rozšíriť. Podľa Mariána Pavela je na celom marketingu v USA najzaujímavejšia práve povaha Američanov. “Ak ich presvedčíte, že  je niečo dobré, budú vám robiť reklamu aj zadarmo, stretli sme sa s tým na mnohých miestach,” hovorí.

Do budúcnosti chystá firma rozšírenie navigácie pre bicykle či výletné autobusy a cieľom je aj vytváranie nových aplikácií pre iné územia. “Existuje stále veľa turistických destinácií, ktoré majú aj v dnešnej dobe podobný problém s navigáciou, ako mala Route 66 a keďže už máme technologické know-how, ako to urobiť, radi by sme v tom pokračovali,” uzatvára Pavel.

Hlavná foto: pixabay