1. novembra 2020

Gastro produkty zo slovenských rúk sa opäť dostali do sveta. Do špičkových bistier, ale aj michelinských reštaurácií tentokrát mieria sirupy Slováka Patrika Drobného. Ten sa segment nápojov rozhodol posunúť na novú úroveň, čo ocenil aj startupový program nábytkárskeho gigantu Ikea Bootcamp. Dnes má v portfóliu nielen sirupy, ale aj unikátny nealkoholický aperitív — anaperitivo, ktorý má byť vierohodnou náhradou alkoholických bylinných likérov.

Ako však začal písať príbeh The Syrup Company? Patrik, spolu s vtedajšou priateľkou, dnes manželkou, odišiel do Dánska v roku 2014 študovať na University of Southern Denmark v Odense. Zlom nastal približne dva mesiace po ukončení štúdia, keď Patrik rozbehol v Dánsku distribúciu slovenských sirupov Herbert.

Biznis však nešiel podľa plánov. Mladý absolvent preto začal pracovať ako startup skaut, teda pomáhal mladé firmy prepájať s korporáciami.

Jedenásť najlepších slovenských vín, ktoré (takmer) otriasli svetom. Poznáte ich?

Na sirupy však nezanevrel, ako sám hovorí, láska k týmto nápojom ho sprevádzala celý život. „Ako športovec som si zarábal iontový nápoj trikrát denne, šesťkrát do týždňa zmiešaním sirupu a vody. Okrem toho sme mali v rodine menšie vinohrady a záhrady, kde sa toho veľa pestovalo a následne vypestované plody sa konzervovali do sirupov, džemov či zaváranín,“ opisuje pre Forbes Patrik.

Prvý pokus nevyšiel

Prvé kontúry vlastného produktu sa začali rysovať vo chvíli, keď sa jeho známy, chairman startupu TechBBQ, začal zaujímať o investovanie do segmentu jedál a nápojov. „Chcel, aby som nadviazal na predchádzajúci projekt (distribúcia sirupov Herbert, pozn. red.) s tým, že pozná ďalších investorov, ktorí by mohli ísť do tohto projektu,“ vysvetľuje.

Po predstavení konkrétneho plánu, cashflow a rozpočtu sa rozhodol osloviť dvoch co-founderov a spolu so štyrmi investormi sa uskutočnil prvý meeting. „O 30 dní neskôr sme mali kapitál a začali sme pracovať. Prvý produkt sme predstavili vo februári 2019.“

The Syrup Company utŕžil medzi októbrom 2018 a decembrom 2019 sedemnásobok výšky investície, získal 120 zákazníkov a začal svoje produkty dodávať do michelinských reštaurácií, ale aj do casual konceptov bistier či bio pekární.

Produkt zaujal aj manažéra Ikea. Foto: archív Patrika Drobného

Na svoj účet si navyše pripísali aj ďalší úspech. V roku 2018 otvoril Ikea Bootcamp prvýkrát možnosť prihlasovania aj pre startupy, ktoré sa zaoberali gastroinováciami. Po sérii kôl sa startup dostal v marci 2019 na pohovory, z ktorých mali vzísť traja účastníci programu.

„Naše meno v záverečnom výbere nezaznelo. Následne vstal Ikea Food Global Range Manager a povedal, že sa nevedeli dohodnúť a jednoducho musia vybrať štyri firmy, a teda postupuje aj Syrup Company,“ opisuje zážitok zo švédskeho mesta Malmö, kde sa hodnotenie konalo.

Švajčiarsko vymenili za kolibu v Zázrivej. Behajú, cvičia jogu a práca im dáva slobodu

Z programu, ktorý absolvovalo dokopy 30 startupov, nakoniec vzišli len tri firmy s produktami, ktoré mali byť uvedené na trh. Medzi nimi aj Patrikove sirupy. „Bol to celkovo šok pre všetkých, pretože nikto od nás, ako výrobcu fyzických produktov, nič nečakal.“

Inšpirované prírodou

Napriek tomu sa im podarilo vyvinúť tri nealkoholické produkty, ktoré odzrkadľujú švédsku prírodu a obsahujú tamojšie byliny, zeleninu a ovocie. Tieto produkty mali uzrieť svetlo sveta v druhom kvartáli tohto roku. Pre pandémiu však plány museli posunúť a predstavenie je naplánované na budúcoročnú jar.

Zatiaľ trh zásobuje trh už spomínanými sirupmi v niekoľkých príchutiach, ktoré spoločnosť vyrába z certifikovaných bio surovín — no nielen klasického ovocia či zeleniny. Patrik tvrdí, že ho najviac v tomto smere fascinujú sušené ingrediencie ako listy, korenie, byliny, kríky a čaje, pretože kombinácia chutí, ktorá sa z nich dá extrahovať pri rôznych teplotách či časoch je podľa neho nekonečná.

„Zároveň je chuť niečím, čo vníma každý človek odlišne a pripraviť unikátny produkt, ktorý chutí množstvu ľudí, je úžasný pocit,“ dopĺňa s tým, že ich najväčším prínosom je to, že využívajú ovocie ako celok, teda aj šupky.

Nápoj prináša viacero možností. Foto: archív Patrika Drobného

Zážitok z pitia nealko nápojov sa však rozhodol posunúť ešte za hranicu obyčajných sirupov. Dohnala ho k tomu myšlienka, aby si všetci, aj tí, ktorí alkohol nekonzumujú z akéhokoľvek dôvodu, mohli vychutnať hodnotovo podobný drink, ako tí, ktorí pijú.

„Myslíme si, že by bolo prínosom, ak by žiadny človek nemusel robiť kompromisy a odpovedať na nepríjemné otázky alebo sa cítiť vynechaný zo spoločnosti. Predstavte si, že všetci budú majú rovnako vyzerajúci, voňajúci a takmer rovnako chutiaci nápoj. Lenže niekto ho bude mať alkoholický a niekto zasa nie,“ opisuje Patrik princíp svojho nápoja anaperitivo — aperitivo analcolico.

Produkt je vyrobený z hroznového muštu v spojení s horkými, prevažne severskými bylinami a Patrik ho prirovnáva napríklad k známemu Aperolu.

Barmani, ktorí anaperitivo dávajú do svojich drinkov, ho podobne aj miešajú, no namiesto prosecca používajú minerálku. Nápoj je aktuálne v ponuke dvadsiatky barov v Kodani, no pre aktuálnu situáciu sa chce Patrik sústrediť aj na retail. Niektoré dánske reťazce o predaj už prejavili aj záujem.

„Naša vízia je byť producent číslo jedna alkoholických alternatív v bio kvalite na svete,“ hovorí na záver.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?