29. mája 2019

Automobilový dizajnér, ktorý popri práci začal spracúvať sklo. Aj tak by sa dal v skratke opísať predstaviteľ slovenskej špičky v oblasti dizajnu Peter Olah. Práve sklo sa neskôr stalo súčasťou jeho najslávnejších návrhov – trofejí Tour de France, Formuly 1 či pohára pre najhodnotnejšieho hráča tohtoročných majstrovstiev sveta v ľadovom hokeji.

„Čím chceš byť, keď budeš veľký?“ Nad odpoveďou svojho detského ja na túto otázku sa dnes väčšina ľudí len pousmeje. Peter Olah je však výnimkou. O budúcom povolaní mal totiž jasnú predstavu už od štyroch rokov. „Vedel som, že chcem byť automobilovým dizajnérom. S otcom sme mali radi autá, odoberali sme všetky automobilové časopisy a pozerali spolu závody Formuly 1,“ začína rozprávanie Olah a spomína na svoje prvé snahy v tejto oblasti.

Jeho otec, inžinier, tiež snívajúci o automobilovom dizajne, kreslil vo voľnom čase autá, ktoré malý Peter vyfarboval. A zatiaľ čo všetky deti v škôlke vedeli nakresliť voz iba z boku, on to dokázal v perspektíve. Detská záľuba postupne prerastala do vážnych kariérnych plánov, a tak tomu prispôsobil aj výber vysokej školy. Šiel študovať dizajn na Slovenskú technickú univerzitu.

Dizajnér Peter Olah s trofejou Tour de France.
S trofejou Tour de France. Foto: Škoda

Na prvý pohľad sa zdá, že bol Olah o správnosti svojho výberu presvedčený vždy. „Aj to tak bolo, no ku koncu bakalárskeho štúdia, keď sme sa mali špecializovať, som o svojej budúcnosti automobilového dizajnéra začal pochybovať. V tejto oblasti na Slovensku nebolo veľa firiem, ktoré to robili na špičkovej úrovni, neboli sme členmi EÚ a vybavenie pracovného povolenia bolo náročné. Tak som sa rozhodol, že sa špecifikujem radšej na architektúru,“ hovorí. Jeho profesori krútili hlavami, no on si urobil po svojom.

O kráľovi, krásnej mulatke a kovbojovi.
Príbeh gitár zo Slovenska, ktoré uspeli vo svete

A, paradoxne, práve po tomto rozhodnutí prišla ponuka na stáž v automobilke Škoda. „Keď som do toho išiel, tak si moji učitelia už naozaj ťukali na čelo,“ smeje sa. „Tam som sa však znova utvrdil v tom, že toto je môj sen a jedného dňa to chcem robiť.“

Jeho diplomová práca na architektúre niesla názov „Interiér automobilu ako obývací priestor“. A hneď po nej začal v Mladej Boleslavi, kde predtým len stážoval, tieto „obývačky“ aj sám dizajnovať.

Výrobe zo skla sa začal Peter Olah venovať najprv len vo voľnom čase. Foto: Škoda
Výrobe zo skla sa začal Peter Olah venovať najprv len vo voľnom čase. Foto: Škoda

A bolo to trochu ťažšie, ako si predstavoval. „Ľudia si myslia, že celé dni sedím a kreslím autíčka, ale táto ‘fancy časť’ mojej práce je len na začiatku celého procesu,“ vysvetľuje. „Dizajn už dnes nie je len o tom, ako produkt vyzerá, nestačí, aby ste boli dobrým umelcom. Musíte byť tak trochu inžinier, sociológ, marketér a aj ekonóm.“ No tieto zložky nemôžu prevážiť nad kreativitou, základom dobrého dizajnu je podľa Olaha stále nápad.

Aj preto vždy potreboval hľadať zdroje inšpirácie na rôznych miestach. „Svet automobilového dizajnu je prísne matematický a precízny, tak som vo voľnom čase rozmýšľal nad fotografovaním či maľovaním obrazov. Keď som však prišiel do Česka, kde je veľmi silný sklársky priemysel, tak okolo mňa takmer všetci vytvárali niečo zo skla,“ hovorí. Po prvom worshope v sklárňach, kde sa vybral so skupinkou ďalších dizajnérov, vedel, že objavil svoj nový koníček.

FOTO: Slovenskí študenti vymysleli jedinečný projekt.
Testovali ho na simulovanej misii na Havaji

Keď teda pred deviatimi rokmi prišla ponuka navrhnúť trofej pre Tour de France, v materiáli mal jasno. Odvtedy vyrobil z českého krištáľu aj ďalšie trofeje pre cyklistov, jazdcov F1 či tú pre najužitočnejšieho hráča na tohtoročných majstrovstvá sveta v ľadovom hokeji, ktoré sa konali na Slovensku.

K svojej domovine má Olah stále blízko, aj keď už roky pracuje pre českú automobilku. Svedčí o tom aj iniciatíva Flowers for Slovakia, ktorá pomáha tunajším študentom dizajnu dostať sa na stáže do prestížnych firiem v zahraničí, zúčastniť sa na zaujímavých projektoch a prezentovať ich na svetových výstavách.

„Ide o neziskový projekt, ktorý má vytvoriť akúsi alternatívu tradičnému spôsobu vzdelávania. V zahraničí sa študenti učia už od základnej školy využívať zdroje informácií, spracovávať ich a prezentovať, no u nás ešte stále kladieme veľký dôraz na memorovanie. My ich to chceme naučiť popri praxi,“ vysvetľuje Olah, ktorý okrem iniciatívy dizajn aj vyučuje. Okrem Slovenskej technickej univerzity vyskúšal aj zahraničie, tri roky prednášal v Miláne.

Tohtoročná trofej pre najužitočnejšieho hráča majstrovstiev sveta v hokeji. Foto: Škoda
Tohtoročná trofej pre najužitočnejšieho hráča majstrovstiev sveta v hokeji. Foto: Škoda

Ako sa líšia tamojší študenti od tých našich? „Tým, že u nás je školstvo stále zdarma, mám pocit, že si ho študenti až tak nevážia. Na konzultácie pedagóga príde len pár najlepších, no v zahraničí z neho chcú vyžmýkať maximum. Zistil som, že im treba pripomínať veci, ktoré by mali byť úplným základom – učte sa jazyky, choďte na stáže, naberajte zahraničné skúsenosti a pracujte na sebaprezentácii,“ hovorí a dodáva, že aj to sa snažia zmeniť pomocou Flowers for Slovakia. Pridanou hodnotu je reklama, ktorú robia našej krajine.

Projektami, na ktorých pracujú študenti vo firmách so skúsenými dizajnérmi, rozprávajú aj príbehy o Slovensku. Zaoberali sa napríklad slovenskými ľudovými povesťami, ktoré pretavovali do sklenených objektov, bývaním v minulosti, ktoré sa snažili interpretovať moderným spôsobom, a jeden rok mali študenti za úlohu vytvoriť šperk reprezentujúci konkrétne významné osobnosti z minulosti. „Sú to atraktívne témy, ktoré rozprávajú zaujímavé príbehy o krajine cez dizajn. Aj v zahraničí sú tieto výstavy vnímané veľmi pozitívne, pretože prezentujú Slovensko inak ako cez fakty,“ vysvetľuje Olah.

A aký je jeho odkaz pre nádejných dizajnérov? „Asi len to, čo radím svojim študentom. Zbierať skúsenosti a nebáť sa ísť do úplne rozdielnych firiem, oblastí a komunikovať s ľuďmi. Ako som spomínal, úspešný dizajnér dnes už nie je len dobrým umelcom.“

Peter Olah

Študoval na Fakulte architektúry STU v Bratislave, popri ktorej začal stážovať v ŠKODA AUTO, kde neskôr nastúpil ako dizajnér. V súčasnosti vedie tím dizajnérov interiérov nových áut Škoda Auto Mladá Boleslav. Mimo automobilového priemyslu pracoval aj pre ďalšie významné spoločnosti, ako napríklad MontBlanc, Davidoff, Adidas, Fujitsu, Siemens, Zanussi, Gotive, DeltroMedics či Gebra. Venuje sa aj sklárskej tvorbe z českého krištáľu v spolupráci s tradičnými výrobcami ako Preciosa a Lasvit. Jeho dizajn získal množstvo medzinárodných ocenení, napríklad ICSID cenu za dizajn, Národnú cenu za dizajn, RedDot Award či Cenu poroty Národnej ceny za produktový dizajn.

Hlavné foto: Škoda

Naši ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk