1. júna 2020

Hospodárstvo čelí nečakanému poklesu, a ak si teraz hľadáte prácu (alebo si myslíte, že vás to čoskoro čaká), zažijete vysokokonkurenčný trh práce. Nielenže si prácu hľadá aj veľa iných ľudí, ale firmy sa uprostred neistoty snažia zefektívňovať svoje fungovanie a prijímajú len tých, ktorých naozaj potrebujú. A keďže práca na diaľku má zelenú, firmy oslovujú aj ľudí mimo geografickej lokality kde pôsobia. Ak teda chcete získať prácu, nemôžete si dovoliť robiť školácke chyby.

Hľadáte si prácu, alebo si ju chcete udržať?
Tu je päť spôsobov, ako si vylepšiť kariéru cielenou reflexiou

Tu je sedem najväčších chýb, ktorých sa dopúšťame pri hľadaní práce, no ktoré sa zároveň dajú veľmi rýchlo napraviť:


Keď som prijímala kandidáta, ktorý vôbec nevyjednával o ponuke, mala som pocit, že som spravila chybu.


  1. Nepersonalizujete pozvánky na LinkedIn. Keď si nájdete čas na zveľaďovanie svojich pracovných kontaktov, je to bod pre vás navyše. Nezanedbávajte však detaily. Napísať krátku, personalizovanú správu človeku, s ktorým sa chcete cez LinkedIn spojiť, trvá len pár minút, no môže to viesť k zásadnému zvýšeniu šance, že získate miesto. Celkom ľahko sa môžete spojiť s ľuďmi, ktorí sú v spojení s vašimi primárnymi kontaktami. Budovanie primárnych kontaktov vám teda pomôže zvýšiť vaše šance exponenciálne. Ak hľadáte prácu alebo pracujete na pravidelnej báze so zákazníkmi, či máte svoj vlastný biznis, investícia do prémiového účtu sa vyplatí. Tento účet vám totiž umožní spojiť sa aj s ľuďmi mimo vašej siete kontaktov. Ďalšou možnosťou je stať sa členom rôznych skupín na LinkedIn v pracovnej oblasti, kde pôsobíte alebo o ktorú sa zaujímate.
  2. Ste až príliš aktívny. Energia a zapálenie pre vec sú všeobecne pozitívnym javom, dajte si však pozor, aby ste sa do niečoho nepustili bez toho, aby ste si najskôr poctivo spravili domácu úlohu. Kontakty sú vďaka sociálnym sieťam na dosah, a preto môžete cítiť pokušenie poslať správu bez toho, aby ste si najskôr niečo o danom človeku či spoločnosti zistili. Prvý dojem je dôležitý, a preto vám radím, aby ste venovali dostatok času zbieraniu informácií o človeku či spoločnosti, ktorých chcete osloviť. Sledujte ich a komentujte, prípadne zdieľajte ich obsah. Ľudia, ktorí zdieľajú svoje myšlienky na sociálnych sieťach, chcú, aby z nich aj iní ľudia profitovali. Oceňte ich úsilie, čítajte, čo píšu ešte skôr, ako ich priamo oslovíte. Takýto postup vám zvýši šance na to, aby ste získali kladnú odpoveď.
  3. Veríte, že to, čo viete, vám pomôže dostať sa, kam chcete. Získanie miesta je zvyčajne viac dôsledkom relevantných úspechov ako tých, ktoré sú podľa vás najpôsobivejšie. Niekedy síce ide o dve rovnaké veci, no v súčasnom svete, keď je všetko zdanlivo dosiahnuteľné „na jeden klik“, ak nevynikáte zručnosťou, ktorá rieši problém vášho publika, stratíte ho. Personalista chce zistiť, ako daný kandidát pomôže vyriešiť to, čo potrebujú vo firme vyriešiť. Takže keď zistíte, čo daná firma hľadá, čo potrebuje, urobte krok navyše a uistite ich, že skúsenosti, ktoré máte, budú pre ňu prínosné. A nezabudnite si vyčistiť svoje profily na sociálnych sieťach. Zažila som hviezdnych kandidátov na prácu, ktorých napokon neprijali, pretože obsah na ich sociálnych sieťach bol pochybný. V hyperprepojenom svete je možné, že na váš profil sa dokážu dostať ľudia napriek tomu, že aj na sieťach existujú určité pravidlá súkromia.
  4. Nehovoríte nahlas. Je prekvapivé, že mnoho ľudí tento aspekt dosť zanedbáva. Pred tým, ako budete hovoriť s personalistom, pripravte sa na to, že dokážete druhej strane odkomunikovať svoje najrelevantnejšie skúsenosti a zručnosti. Ako kandidát na pracovné miesto musíte byť na 100 percent pripravený doručiť o sebe informácie, ktoré vám miesto zaručia, a to bez ohľadu na to, kam vás debata s personalistom zavedie. A nezabudnite, že to, čo máte na mysli, nemusí byť identické s tým, čo vám vyjde z úst, obzvlášť počas takej stresujúcej udalosti, akou pohovor určite je. Počas stretnutia nebudete mať pod kontrolou veľa vecí, takže je rozumné spomenúť o sebe to, čo považujete za zásadné v súvislosti s daným miestom. Nezabudnite sa neskôr krátkou správou poďakovať za stretnutie. Stačí do 24 hodín od pohovoru poslať email – čudovali by ste sa, koľko kandidátov na takúto jednoduchú vec vôbec nemyslí.
  5. Kladiete nesprávne otázky. Toto je ďalšia časť pohovoru, na ktorú sa ľudia často zle pripravia. Keď vás personalista vyzve, aby ste sa pýtali, čo vás zaujíma, je to skvelá príležitosť predviesť vaše dodatočné schopnosti (či už je to zvedavosť, informovanosť, analytické schopnosti a podobne). Zažila som situácie, keď táto časť pohovoru úplne zvrátila predošlý priebeh stretnutia. Užitočnou stratégiou je pripraviť si otázky, ktoré by ste kládli, keby ste boli v práci prvý deň. Pripravte si viac otázok, ako podľa vás budete schopní položiť. Ak sa totiž napríklad personalistu opýtate na vašu dennú agendu v práci a on nebude na túto otázku schopný uspokojujúco odpovedať, môžete si ju odložiť pre niekoho, kto by mohol byť vaším kolegom. A nikdy nehovorte, že nemáte žiadne otázky, alebo že už ste sa dozvedeli všetko. Vždy sa dá pýtať viac či už na firmu, na ľudí, kultúru spoločnosti, alebo jej ciele.
  6. Zabúdate na referencie. Ak hľadáte prácu alebo si myslíte, že čoskoro si ju hľadať budete, myslite na referencie už teraz. Dobré referencie budete potrebovať (neutrálne referencie sa považujú za negatívne). A nezabudnite, že referencie vám nemusí napísať len priamy nadriadený, takže premýšľajte o svojej sieti kontaktov kreatívne. Nikoho však nenúťte, aby vám napísal referenciu. Ak vám niekto dá najavo, že asi nie je najvhodnejšou osobou pre napísanie referencie, rešpektujte to.
  7. Nevyjednávate. Aj keď ste s ponukou spokojný a firma, ktorá vám ponúka miesto vám povie, že vaša odmena na na vrchole toho, čo je v danej pozícii reálne, vždy si vyžiadajte aspoň deň, aby ste sa na to mohli vyspať. A buďte ostražitý, ak budete mať pocit, že na vás tlačia, aby ste ponuku prijali. (Osobná poznámka na okraj: Keď som prijímala kandidáta, ktorý vôbec o ponuke nevyjednával, mala som pocit, že som spravila chybu.) Áno, vyjednávanie môže byť nepríjemné, ale je to len 10 minút v nepríjemnej situácii, ktoré vám môžu priniesť týždeň platenej dovolenky navyše, niekoľkotisícový bonus pri nástupe do zamestnania či možnosť nastúpiť o čosi neskôr, čo vám umožní trochu si medzi dvoma prácami vydýchnuť. Nikdy ponuku neprijmite hneď. Stačí, keď na ponuku poviete nasledovné: „Ďakujem, veľmi ma vaša ponuka teší. Dokedy potrebujete moju odpoveď?“ Túto frázu by ste si mali nacvičiť a zopakovať nahlas niekoľkokrát ešte pred pohovorom.

Veľa šťastia pri hľadaní práce!

Autorka textu Dawn Graham pre Forbes US píše o kariére a hľadaní práce.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?