Považujete sa za úspešných, inteligentných, sebavedomých a presne viete, ako sa máte správať, alebo čo máte povedať, aby ste sa pred ľuďmi prezentovali práve v takomto svetle. Dokážete to v drvivej väčšine kariérnych i životných situácií, ale nie vždy. Do vášho prejavu sa občas dostane sarkastická, cynická či ironická poznámka. V niektorých prípadoch ňou pobavíte, no ak prestrelíte, môže z toho byť problém. Poznáte to?
Charlie verzus Alan Harperovci
Isto poznáte americký televízny sitkom Dva a pol chlapa. „Charlie Harper hovorieval Alanovi, že sarkazmus je pre víťazov. Ich interakcia presne vystihovala dynamiku, ak takýto prístup využívate,“ hovorí Andrea Profantová, koučka a biznis mentorka vzdelávacej organizácie Topcoach.sk a vysvetľuje nezdravú komunikáciu seriálových bratov.
Aký vlastne je dobrý manažér? Toto je 28 vlastností, ktoré sú podľa odborníkov pre neho typické
Kým sarkastický Charlie sa cítil nadradený, silný a dôležitý, Alan zase čelil kombinácii pocitov menejcennosti, závisti či dokonca odporu. „Vyberal si medzi sebaúctou, hrdosťou, alebo prispôsobením sa,“ upresňuje odborníčka a dodáva, že ani jedna z týchto postáv nemala zdravý vzťah sama k sebe, svojmu súrodencovi a tiež ďalším ľuďom.
Preto si skúste na tento príklad spomenúť v reálnom živote. Pokiaľ sa vo svojom prejave niekedy uchýlite k sarkazmu, cynizmu či irónii, podľa Profantovej riskujete, že vzniknú nedorozumenia rôzneho charakteru. Vo výsledku si na vás poniektorí ľudia môžu vytvoriť chybný názor. V ich očiach budete arogantní, nadradení, namyslení a tí, ktorí si nevážia názor ostatných.
Prečo to tak je? „Cynický alebo ironický prejav vyjadruje jedovaté bodnutie, opovrhovanie dokonca narúša vzťahy,“ približuje Silvia Skalická, konzultantka a lektorka Topcoach.sk. Ak ste skutočne sebavedomí, tak vám azda ani netreba pripomínať, že tieto prejavy väčšinou do komunikácie skrátka nepatria.
Kolegovia sa od vás môžu držať bokom
Sarkastické, cynické a ironické poznámky môžu byť veľkým prešľapom v pracovnom prostredí. Profantová vraví, že vaši kolegovia zväčša nevedia, či svoje slová myslíte vážne, vtipkujete, alebo im takýmto spôsobom nadávate. A preto vo vašej blízkosti cítia neistotu a radšej sa od vás dištancujú. „Keď sa ich opýtate na názor, dajú vám iba neškodnú odpoveď, aby neriskovali reakciu, ktorú by nechceli počuť,“ hovorí Profantová.
Aký je „trh s manažérmi“? Firmy hľadajú lídrov, ktorí sa vedia rýchlo rozhodovať
V ich očiach teda stratíte rešpekt, vylúčia vás z tímových aktivít a komunikovať s vami budú iba minimálne, v ozaj nevyhnutných prípadoch. Podľa Profantovej vás bude i šéf vnímať skôr ako rizikového člena skupiny. A čo ak ste nadriadenými vy? Ani táto skutočnosť vám nedáva výsostné právo byť zbytočne sarkastickí, cynickí a ironickí. Podriadení sa budú cítiť nekomfortne a nebudú vedieť, ako reagovať.
O sarkazme, cynizme a irónii hovoria Silvia Skalická (vľavo) a Andrea Profantová (vpravo). Foto: archív respondentiek
Ďalším problémom na pracovisku môže byť váš feedback. „Sarkazmus je prejavom kritiky,“ upozorňuje Skalická a ďalej uvádza, že na pracoviská dnes patrí bezpečná spätná väzba, ktorá je v prvom rade konštruktívna a efektívna. Sarkazmus, cynizmus a irónia v nej nemajú žiadne miesto. „Kľúčom k sprostredkovaniu dôvery je dôverný kontakt. Ten si nevybudujete štipľavými poznámkami či výsmechom,“ vraví odborníčka.
Negatívny dopad môže mať prejav obsahujúci sarkastické, cynické a ironické prvky aj na vaše pracovné stretnutia. V nich ide podľa Skalickej predovšetkým o to, aby ste preukázali úctu k záväzkom všetkých zúčastnených. A nevhodné vtipy by mohli mať práve opačný efekt. „Ak by ste sa na nich rozosmiali, mohli by ste vyvolať dojem, že neberiete vážne obchodného partnera, ani samotné rokovanie,“ vystríha. V takýchto prípadoch sa podľa nej dostanete skôr do argumentačného boja.
Nie vždy musia byť negatívne
I napriek tomu sarkazmus, cynizmus a irónia nie sú vždy na škodu. Vo väčšine prípadov má každá minca dve strany, a platí to aj teraz. Možno si svoj prejav viete v práci veľmi dobre ustrážiť a uzdu takýmto poznámkam č vtipom povolíte až v dobre známom prostredí. Napríklad v úzkom kruhu priateľov. „Pri správnom používaní, sarkazmus či irónia, môžu byť zábavné, iskrivé a inteligentné,“ ozrejmuje Skalická.
Ako zorganizovať návrat zamestnancov do práce? Manažér by mal vytvoriť pocit bezpečia a istoty
A možno tento spôsob využívate iba na opisovanie situácií, ktoré sa vám zdajú byť absolútne absurdnými. „Potom môže byť váš prejav akceptovaný, alebo aj ocenený,“ približuje Profantová. Podľa odborníčky je prejavom prosociálnej orientácie, ako rozlišujete rôzne situácie a takéto poznámky alebo vtipy v nich využívate adekvátne – cielene a počas situácií, v ktorých vám slúžia k dosiahnutiu výsledku.
Platí teda, že v prítomnosti ľudí vrátane kolegov, s ktorými sa veľmi dobre poznáte a ideálne ešte zdieľate podobný zmysel pre humor, môžete sarkazmom, cynizmom či iróniu odľahčiť a uvoľniť momentálnu situáciu. Vždy vám musí byť jasné, čo si môžete a čo si nesmiete dovoliť. „V uzatvorenom kolektívne vie byť cynická poznámka prejavom dôveryhodného vzťahu, čo dokáže zvýšiť produktivitu,“ dopĺňa Skalická.
Našli ste chybu? Napíšte na [email protected]