„Vidíte to? Ten je mäkučký, šťavnatý. Tri palce hrubý. Teraz sa pozrite na túto úbohú, mizernú placku… Povedzte mi niekto, čo je na tomto obrázku zle?!“
Vyzerá to, akoby sa scéna z filmu Voľný pád z roku 1993, v ktorej ozbrojený Michael Douglas kritizuje tvar hamburgeru v sieti rýchleho občerstvenia, odohrala v súčasnosti. Až na to, že nikto v ruke nedrží zbraň, ale žalobu.
Zavádzanie zákazníkov?
Zákazníci v Miami v Spojených štátoch amerických sa začali hromadne sťažovať na reťazec rýchleho občerstvenia Burger King. Nepáči sa im, že výrobca ich klame reklamou v menu. Tam zobrazuje klasický burger Whopper s mäsovou plackou a prísadami, ktoré sa ledva zmestia do žemle. Pritom v skutočnosti je hamburger o 35 percent menší.
Americký okresný sudca Roy Altman, ktorému sa sťažnosť dostala na stôl, síce zamietol tvrdenie, že Burger King zavádzala zákazníkov prostredníctvom televíznych a online reklám, ale žalobu proti reťazcu nezamietol. Povedal, že rozhodnutie prenechá porote.
Burger King sa bráni tým, že hovädzie placky grilované na plameni zobrazené v reklame sú rovnaké ako tie, ktoré v celej krajine podávajú zákazníkom v burgeroch Whopper. V menu ho označujú ako hamburger, ktorý vládne všetkým ostatným. Tvrdenia žalujúcich sú vraj nepravdivé.
Opakované žaloby reťazcov
Burger King nie je jediný reťazec, ktorý sa dostal do takejto situácie. Aj niektorí konkurenti čelili právnym sporom v súvislosti so zavádzajúcou reklamou. Začiatkom tohto roka to bol Taco Bell, sieť reštaurácií rýchleho občerstvenia s jedlom inšpirovaným mexickou kuchyňou. Ich pizza a burritá údajne obsahovali polovicu náplne, akú reťazec uvádzal.
Ušetrený nebol ani McDonald’s. Zákazník v New Yorku podal sťažnosť a rýchlo sa k nemu pridali ďalší. Z klamlivej reklamy obvinili aj reťazec Wendy’s, pričom podvedení zákazníci dokonca požadovali odškodné vo výške 50 miliónov dolárov.
„Reklamy týchto spoločností sú neférové a finančne poškodzujú spotrebiteľov, pretože dostávajú jedlo, ktoré má oveľa nižšiu kvalitu, ako bolo sľúbené,“ uvádza sa v sťažnostiach. Navyše sa to deje v období inflácie, keď sú ceny potravín vysoké.
Komplikované spory
Posúdiť klamlivú reklamu nie je jednoduché. Žalobca musí preukázať, že zákazníci boli skutočne oklamaní a že reklama ovplyvnila ich nákupné rozhodnutia. Podľa advokátky Petry Dolejšovej je potrebné preukázať hlavne to, ako veľmi bol zákazník oklamaný.
Súdy zohľadnia aj určité reklamné postupy a to, či s nimi priemerne „zorientovaný“ spotrebiteľ mal počítať. „Inými slovami, ak je šalát na hamburgeri nadýchaný a zelený, pretože grafika to skresľuje, a zákazník dostane obyčajný šalát s obyčajnou farbu, s ktorou mohol počítať, nie je to klamanie,“ vysvetľuje advokátka.
Bude veľmi záležať na tom, aké prvky sa líšia oproti reklame a či sú tieto rozdiely pre zákazníka pri nákupe podstatné. Napríklad už v roku 2010 sa prokurátorom podarilo vo Veľkej Británii zakázať konkrétnu klamlivú reklamu na Burger King.
Tamojšie regulačné orgány vtedy vyhoveli sťažnostiam, že kuracie sendviče, ktoré reťazec ponúka, sú oveľa menšie ako tie, ktoré sú uvedené v menu.
Autorom tohto článku je Jana Pšeničková z Forbes Česko.