Kto dnes ešte pracuje v tej istej firme viac ako 30 rokov – od šestnástich? A je pritom stále dosť mladý na to, aby bez problémov pracoval ďalších 25 rokov? Jedným takým je Dan Camp, výkonný riaditeľ, McDonald’s pre Českú republiku a Slovensko.
Všetko sa to začalo v roku 1988, keď s mamou čakali v rade v ich miestnom McDonalde, aby si kúpili večeru. Na konci posedenia im manažér reštaurácie ponúkol prácu.
Camp strávil leto prácou s mamou. Bola to nezvyčajná skúsenosť. „Obaja sme sa v ten deň zamestnali,“ spomína s tým, že keď prišli, nehľadali tam prácu. „Následne sme tri mesiace každé ráno s mamou vstávali o 4.00 ráno.“
Camp leto strávené s mamou v McDonalde neľutuje. Prežil vďaka nemu kariéru bohatú na skúsenosti a od toho momentu sa postupne tešil z profesionálneho rastu.
Kým bol na vysokej škole, rozmýšľal, či sa stať novinárom alebo televíznym reportérom. Pokračoval však v práci v reťazci McDonald’s a nakoniec sa po ukončení štúdia rozhodol prijať pozíciu na plný úväzok.
Reštaurácia či korporácia?
„Stúpal som v rebríčku,“ spomína – od asistenta manažéra cez generálneho manažéra až po dohľad nad viacerými reštauráciami sa nakoniec dostal na križovatku. Stane sa majiteľom franšízovej licencie, alebo bude pracovať pre korporátny McDonald’s?
Vybral si korporáciu.
Takmer päť rokov strávil v jednej z mnohých firemných úloh ako U.S. National Training Manager na Hamburger University. „Hamburger U“ alebo „H. U.“, ako sa tomuto podniku hovorí, je rešpektovaná inštitúcia zameraná na rozvoj vodcovstva a zručností.
Ale nebolo to vždy tak.
Hamburger University
„Keď sa pred desiatkami rokov otvorila, bolo to skôr o bežných školeniach,“ opisuje Camp. Univerzita sa viac zameriavala na zručnosti a kvalifikácie, ako je skladanie strojov na mliečne kokteily, opravovanie pekárenských rúr, náklady na potraviny, plytvanie výrobkami či ziskovosť a stratovosť.
Hamburger University však postupne prešla k manažérskym schopnostiam, „ktoré skutočne fungujú v každej situácii,“ hovorí Camp.
Foto: Flickr/Anne v licencii CC BY-NC-ND 2.0
V súčasnosti je H. U. inštitúcia plná „facilitátorov“ a profesorov, z ktorých mnohí vyrástli v reštauráciách a teraz školia lídrov na všetkých úrovniach v najrôznejších pracovných oblastiach firmy McDonald’s.
Camp verí, že táto praktická skúsenosť – so skúsenými facilitátormi – je nevyhnutná pri školeniach nielen o vedení a riadení tímu, ale aj o histórii samotného reťazca. Študenti absolvujú ročný učebný plán vrátane hlavného projektu v centrále univerzity.
„Vlastníci a manažéri franšíz vedia, že hoci prevádzkujú jednu reštauráciu niekde v regióne, sú súčasťou globálnej histórie a značky,“ povedal Camp. Preto prichádzajú odvšadiaľ.
„Hamburgerová“ univerzita je dnes súčasťou firemnej kultúry McDonaldu a dôležitým faktorom v úspechu celej firmy.
Foto: Wikimedia v licencii CC0
„Ak na LinkedIne nájdete ľudí, ktorí absolvovali tento program na Hamburgerskej univerzite, sú skutočne inšpirovaní a chcú jednoducho vládnuť svetu,“ hovorí Camp.
Sám strávil takmer päť rokov tým, že pomáhal učiť budúcich a súčasných lídrov spoločnosti McDonald’s.
Toto sú jeho štyri princípy leadershipu:
1. Podpora inovatívnosti.
Treba viesť ľudí k tomu, aby sa snažili veci zmeniť k lepšiemu. Mať jednoduchú stratégiu, ale tlačiť ľudí, aby spochybňovali aj tie najlepšie spôsoby plánovania a realizácie.
2. Pozitívny vplyv na ľudí.
Treba byť lídrom, ktorý má pozitívny vplyv na ľudí a inšpiruje. Inšpiruje ľudí, aby robili viac, ako si momentálne myslia, že je možné. Týka sa to ľudí v celom systéme, bez ohľadu na funkciu alebo pozíciu.
3. Inklúzia a rozmanitosť.
Je dôležité pracovať na podpore kultúry rozmanitosti a inklúzie vo všetkých tímoch.
4. Zakomponujte firemné vzdelávanie.
Firemné vzdelávanie môže byť príležitosťou, ako vybudovať dobrú kariéru, ktorá pozitívne mení životy ľudí.
Trvalý úspech
Skúsenosti z Hamburger University priviedli Campa do rôznych manažérskych pozícií po celých Spojených štátoch, vrátane šéfovania 700 reštauráciám na juhozápade Spojených štátov.
Camp je príkladom toho, že váš život môže byť naplnený aj vtedy, ak zostanete desaťročia v jednej organizácii.
Autorom pôvodného článku je Dan Pontefract, prispievateľ Forbes.com, ktorý prednáša o leadershipe.