Rozvoňajú ulice v Senici aj nejeden gurmánsky festival. Mladé slovenské duo v zložení Jaroslav Brečka a Rudolf Keher stavilo v gastro biznise na food truck. Vo svojej pojazdnej kuchyni Coolňa Burgers&Hotdogs sa starajú o to, aby u nich zákazníci vždy našli kvalitné a čerstvé jedlo.
Z ich pohľadu táto forma biznisu predstavuje najmenšie riziko. Nemuseli platiť za prenájom obrovského priestoru a ani za vybavenie veľkej kuchyne. Okrem toho sú radi, že vďaka svojmu food trucku môžu byť zákazníkom vždy nablízku a teda komunikovať s nimi tvárou v tvár. „Dostanete sa vždy do kontaktu s človekom, ktorý si kúpil váš produkt a môžete dostať okamžitý feedback,“ vysvetľuje Jaroslav a vzápätí dodáva, že presne to ich posúva ďalej.
Prvé investície sa im vrátili do týždňa
S nápadom zriadiť si food truck prišli Jaroslav a Rudolf na prelome rokov 2014 a 2015. Postupne formovali svoj biznis nápad, po inšpiráciu si chodili do zahraničia a rozmýšľali nad tým, čo im doma v Senici chýba. Pokojne sa dá povedať, že hľadali „dieru na trhu.“ V tom čase ešte pracovali ako prevádzkari bistier s tradičným jedlom. Pojazdnú kuchyňu Coolňa Burgers&Hotdogs založili v roku 2016.
Ako sa mladý Slovák dostal od aplikovanej informatiky k burgerom
Tento názov vznikol úplne náhodne. Stalo sa tak počas vianočných trhov v Senici, kde im pridelili drevenú búdku, ktorá sa podobala klasickej kôlni. „Chceli sme ponúkať zaujímavé svetové a slovenské jedlá ale z regionálnych surovín. Vznikol tak názov Coolňa. Cool je z angličtiny a kúlňa znamená kôlňa v záhoráčtine,“ opisuje pre Forbes.sk.
V gastro biznise je už dlhší čas hitom čierna farba. Dvojica zo Senice to dobre vie, a tak stavila tiež na takýto burger. Foto: Coolňa Burgers&Hotdogs
Počiatočné investície na rozbehnutie gastro biznisu neboli vysoké a dvojica ich hradila zo svojich úspor. „Platili sme za prenájom búdky, farby, ktorými sme ju prefarbili, dva bannery, prenájom grilu a suroviny. To bolo jediné, čo sme zaplatili z vlastného vrecka,“ hovorí Jaroslav. Už o týždeň sa im totiž všetky investície vrátili a odvtedy je ich Coolňa sebestačná.
Pre biznis sa vzdali zamestnania
Od začiatku tak boli presvedčení, že sa v podnikaní nechcú vydať cestou úverov a pôžičiek. Všetko si budovali síce pomaly, no sami. Od najlacnejšieho stanu, ktorý kúpili na poslednú chvíľu cez internet, až po food truck a kamenné bistro, na ktorom už dnes pracujú. Všetky zarobené eurá investovali opäť do biznisu. „Jednak sme teda nemali nôž na krku, ale na druhú stranu sme si to všetko museli poctivo odmakať,“ pripúšťa Jaroslav pre Forbes.sk.
Odložil oblek, dal výpoveď z banky. A začal robiť populárne „hambáče“
Najskôr svoj food truck prevádzkovali len počas piatkových večerov po práci. Obaja mali solídne zamestnanie, no postupom času sa všetko zmenilo. Ich biznis začal prosperovať, a tak pred nimi stála tá najväčšia výzva. Zo záľuby, ktorou pre nich Coolňa dovtedy bola, sa stalo ich jediné zamestnanie. Toto rozhodnutie ale neľutujú, bol to pre nich krok vpred za vlastným biznisom.
Jaroslav si vlastný biznis užíva. So zákazníkmi je vždy v priamom kontakte. Foto: Coolňa Burgers&Hotdogs
Veľký dôraz podnikatelia od začiatku kladú na kvalitu a čerstvosť surovín. Najväčší podiel z finančných nákladov tak tvorí práve táto položka. Ďalej ich eurá putujú samozrejme do nájmov. Jedlo z food trucku by podľa nich malo byť čerstvé, kvalitné, pestré a sezónne. Čo sa jedla týka, tak Slováci sú jeden z tých konzervatívnejších národov.
Mäso majú od špecialistu
Chod a fungovanie ich food trucku závisí hlavne od počasia a lokality. Svoju pojazdnú kuchyňu otvárajú denne od 17:00 do 20:00. Najviac zákazníkov obslúžili Jaroslav a Rudolf na Burger Festivale v Bratislave, kde ich bolo tisíc denne. Najmenšie číslo za večer bolo 60 ľudí. „Vtedy bolo ale veľa stupňov pod nulou a v takých dňoch mávame radšej zatvorené, aby zákazníci nemrzli,“ pripúšťa Jaroslav.
Začal s hotdogom Vrožku. Teraz buduje sieť, ktorú chcú aj za hranicami
Vo svojom gastro biznise majú široké zameranie, nejde len o určité jedlo a jeho rôzne variácie. Snažia sa byť nápadití, prinášajú ľuďom aj denné špeciály, ktoré pravidelne obmieňajú. Zákazníci si u nich môžu dať napríklad i kronuty. V burgroch používajú viac ako mesiac vyzretú hovädzinu, ktorú majú od špecialistu na zrenie mäsa Martina Klouda. Varia si vlastné omáčky a od lokálnych výrobcov si nechávajú vyrábať vlastné nápoje, ako napríklad Coolňa Colu, ktorá obsahuje kolové orechy, trstinový cukor a tradičný karamel. Z pivovaru Štramák majú zase vlastné pivo Coolňa Pšenka, čo je pšeničný špeciál s americkým chmeľom.
O kvalitu sa starajú v prípade jedla ale i vlastných nápojov. Coolňa tak má aj vlastnú colu. Foto: Coolňa Burgers&Hotdogs
Poctivá práca sa tejto dvojici evidentne vypláca. Zo slovenského Burger Festivalu si v roku 2018 odniesli prvé miesto a podarilo sa im uspieť i v Česku. U našich susedov na rovnakej akcii totiž obsadili druhú priečku. A poľaviť v biznise Jaroslav a Rudolf nemienia ani náhodou. Aktuálne stavajú vlastnú kamennú prevádzku Coolňa Bistro. Po jej dokončení chcú food truck presunúť do iného mesta. Pomedzi to sa snažia vymýšľať i rôzne spolupráce s ďalšími poctivými podnikmi, ktoré zdieľajú ich gastro víziu. Do budúcnosti sa však určite budú pozerať aj po ďalšom food trucku.
Hlavné foto: Jaroslav Brečka (v strede) s priateľkou Anežkou (vľavo) a Rudolfom Keherom (vpravo). Foto: Coolňa Burgers&Hotdogs