29. septembra 2017

Bývalý „ajťák“ Michal Ščevlík si pri cestách po svete vysníval svoj gastro biznis. Ako vraví, začínal „na pankáča“, no dnes má  jeho Roxor BRGR & Beer stále plno a na portáli TripAdvisor patrí medzi najlepšie hodnotené podniky v Bratislave.

Študoval aplikovanú informatiku a popri magisterskom štúdiu si našiel brigádu v bratislavskej kaviarni. A potom, keď sa rozbiehal ďalší semester, už sa na vysokú školu nevrátil. Hovorí, že u neho naplno prepukla láska ku gastru. „Navyše, v štúdiu som nevidel zmysel, lebo v IT sa človek dokáže zdokonaľovať aj bez školy a firmy beztak skôr riešia zručnosti a schopnosti, ako diplom,“ dokresľuje Michal Ščevlík.

Michal Ščevlík s kolegyňami. Vľavo pekárka Barbora Šišková, vpravo prvá čašníčka podniku, jej sestra Alžbeta.

Nasledujúce štyri roky cestoval a spoznával, ako sa robí gastronómia vo svete. Sezónu strávil v Rakúsku, pracoval v hoteli vo Švajčiarsku, brigádoval v USA, navštevoval farmy v Taliansku, aby vedel, ako sa vyrába syr či spracováva mäso. Skrátka, jeho slovami, prehlboval si vzťah ku kvalitnému jedlu. A popri tom, na finančné prilepšenie, si odskakoval k práci v IT.

„Chodil som na týždňovky do Nemecka, kde som pracoval ako programátor. Ale nebolo to ono, nenapĺňalo ma to, a tak som si povedal, že dosť, stačilo, už je čas otvoriť si vlastný biznis – a v gastre,“ spomína.

Ten nápad nosil v hlave dlhší čas. V myšlienkach sa mu striedali koncepty, raz sa viac prikláňal k ázijskej kuchyni, potom sa mu zase zdala lepšia talianska reštaurácia. Napokon vyhrali hamburgery. „Išlo o zhodu okolností,“ hovorí. „Dohodol som sa s kamarátom, že mi požičia peniaze na rozbeh prevádzky. A on ma naviedol, že nech nevymýšľam nič zložité, ale robím dobré hamburgery. Našiel som priestory v Bratislave, vymyslel koncept – akurát on mi potom povedal, že sorry, kúpil som si auto a už nemám peniaze. Ale ja už som nechcel nič meniť. A tých 30-tisíc eur, čo som potreboval, som si požičal inde.“

Hovorí, že v októbri 2015 začínal „na pankáča“. Na Vysokej ulici vybudoval len jednoduchý reštauračný priestor a stavil na kvalitu jedla. Najväčší rozdiel oproti konkurencii vidí v príprave mäsa. Sám si ho upraví, pomelie aj dochutí.

Od spustenia prevádzky si však stále kládol otázku, čo by ešte mohol na svojich hamburgeroch vylepšovať. „Od minulého roku máme bezkonkurenčné žemle s kravským maslom, mliekom a sezamom, ktoré pečie naša bývalá čašníčka Barbora Šišková. Po roku, ako u nás pracovala, si aj ona splnila sen a otvorila si vlastnú pekáreň,“ hovorí Ščevlík.

Jeho prístup je taký, že všetko, čo môže, sa snaží vyrobiť u nich v kuchyni. Sami si preto nakladajú uhorky, pripravujú cibuľu na tri rôzne spôsoby, samozrejmosťou sú vlastné zemiakové hranolky či omáčky. A neutápa sa v širokom menu, v ponuke má vždy len štyri druhy hamburgerov, za ktoré dá ruku do ohňa.

Ešte jednou vecou si jeho podnik získal zákazníkov – atmosférou. „Ľudia nám vravia, že smiech k nám patrí, navyše, obe naše čašníčky ho majú veľmi špecifický,“ usmieva sa. Klope na drevo, že má veľké šťastie na kolegov.

Počas dvoch rokov, ako je Roxor otvorený, investoval do reklamy dokopy asi sto eur. A dnes, ak chcete mať istotu, že nájdete voľný stôl, treba si urobiť rezerváciu. „Ľudia si náš podnik najmä odporúčajú medzi sebou,“ vraví. „Ale najnovšie k nám chodí aj veľa turistov. Za to môžu hodnotenia na stránke TripAdvisor, kde sme sa dostali medzi top 5 podnikov v Bratislave.“ Ich priestor na Vysokej ulici má kapacitu 30 miest a denne pripravia okolo 150 hamburgerov. Čo je, podľa jeho slov, v súčasných podmienkach na hrane únosnosti.

Aj preto sa Michal Ščevlík rozhodol, že sa na prelome rokov presťahujú do nových priestorov. Vyhliadli si dom na rohu ulíc Šancová a Smrečnianska a podnik bude mať dvojnásobnú kapacitu. „Veľmi si dávame záležať, aby išlo o priestor, kde sa nám bude dobre pracovať,“ načrtáva projekt, do ktorého investuje vyše 100-tisíc eur. „Hráme sa s umiestnením baru, budujeme špičkovú kuchyňu s tromi obrovskými francúzskymi oknami. A tiež chceme rozšíriť menu, aj o šaláty či steaky a mať na výčape až štyri remeselné pivá.“

Nový priestor je odklon od úplného centra mesta, ale nemá obavy, že by sa tým počet zákazníkov Roxoru znížil. „V tej časti mesta sa dokončuje viacero developerských projektov, kúsok je hlavná železničná stanica a pred budovou máme aj vlastné parkovacie miesta,“ vypočítava plusy Michal Ščevlík. „Ale najmä si hovorím, že ak si doteraz k nám našli cestu ľudia z celej Bratislavy, tak prídu aj sem.“