13. februára 2020

Oslavy svätého Valentína sú na Slovensku stále predmetom polemík. Kým jedna strana je striktne proti a považuje ho za kapitalistický sviatok, druhá skupina ľudí si 14. februára nevie predstaviť bez kytice, romantickej večere alebo darčeka. Či už patríte k jednej alebo k druhej skupine ľudí, čísla hovoria samy za seba. Slováci na Valentína míňajú čoraz viac. 

Z dát spoločnosti Mastercard, ktorá každoročne zostavuje takzvaný Love Index, vyplýva, že v minulom roku Slováci minuli na valentínske darčeky 7,4 milióna dolárov (v prepočte podľa aktuálneho kurzu to predstavuje 6,8 milióna eur). Pritom v roku 2017 to bolo päť miliónov dolárov (4,6 milióna eur) „Ľudia stále viac uprednostňujú zážitky a kvalitne strávený spoločný čas. Očakávame, že tento trend bude v ďalších rokoch naďalej posilňovať,“ povedal generálny riaditeľ Mastercard Slovensko a Česká republika Michal Čarný.

Láska ide cez žalúdok. Máme pre vás tipy
na Valentína od obľúbených kuchárov

Medzi tých, ktorí z tohto trendu ťažia najviac, patria klenotníctva, parfumérie, reštaurácie, ale aj hotely. Podľa zistení Slovenskej sporiteľne, ktorá skúmala platby v obchodoch s kvetmi, šperkami či parfumami, sa počet platieb v tejto sfére zvýšil počas minuloročného 14. februára oproti bežnému dňu v tom istom roku niekoľkonásobne, najviac však v kvetinárstvach. V nich sa počas sviatku zamilovaných nakupuje sedemkrát častejšie ako v bežný deň a minulý rok dali Slováci za valentínsku kyticu v priemere 18 eur.

Tri milióny za jedlo

To, že láska ide cez žalúdok, sa v týchto dňoch potvrdzuje dvojnásobne. Podľa Love Indexu od Mastercard minuli Slováci počas minuloročného sviatku zamilovaných v reštauráciách 3,1 milióna dolárov (2,9 milióna eur). V porovnaní s rokom 2017 je to až 88-percentný nárast. Okrem klasík patria k populárnym valentínskym investíciam aj hotelové služby. Ako ukazuje prieskum Mastercard, ktorý bol realizovaný celkovo v 55 krajinách, celosvetovo stúpli v roku 2019 výdavky na hotelové ubytovanie počas dňa zamilovaných oproti roku 2017 o 22 percent. Na Slovensku sa tieto výdavky zvýšili za rovnaké obdobie o 39 percent.

Prognózy im neprajú. Rémy Cointreau
a Pernod Ricard môžu prísť o zisky

Ak tieto sumy rozdelíme na drobné, jeden Slovák či Slovenka minú na svoju polovičku desiatky eur. Výšku transakcií v segmentoch takzvanej ružovej ekonomiky skúmala medzi svojimi klientmi napríklad aj Poštová banka (PB). „Pred štyrmi rokmi minul klient PB na valentínske darčeky, oslavy, zážitky či pobyty v priemere 31 eur, vlani to bolo už 36 eur. Aj na základe tohto nárastu vidieť, že Svätý Valentín sa u nás udomácnil,“ uviedla hovorkyňa banky Lýdia Žáčková. Bežná spriemerovaná suma, ktorú Slovák podľa PB minie v obyčajný deň je zhruba 33 eur. Znamená to teda, že suma, ktorú Slováci minú vďaka sviatku zamilovaných sa v tento deň zdvojnásobí na sumu takmer 70 eur.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk