12. júna 2019

Viktoria Frister je 30-ročná podnikateľka z Nemecka, ktorej sa s firmou Fleurs de Paris podarilo prevrátiť tradičné floristické odvetvie naruby. Jej večné ruže balené v dizajnových boxoch si našli okamžite množstvo fanúšikov, ale inšpirovali aj nejedného konkurenta.

Tento biznis, ktorý Frister založila v roku 2016 so svojím manželom, nabral od začiatku veľmi rýchle tempo. Po dvoch rokoch jej totiž zaistil miesto v rebríčku amerického Forbesu s názvom 30 Under 30 Europe. Vlani zaznamenala firma Fleurs de Paris tržby na úrovni zhruba päť miliónov eur a jej majiteľka čo-to o tomto biznise porozprávala na podujatí FORBES UNDER 30 GLOBAL RETREAT, ktoré sa konalo uplynulý týždeň v Bratislave.

Z lekárky floristka.
Dala sa na biznis s voňavými kvetmi a rozbehla Ateliér Jarabina

Ako sa zrodil nápad pre váš biznis?

Dá sa povedať, že som perfektný zákazník pre svoj produkt. Keď som začula o technológii uchovávania ruží, okamžite som vedela, že by som si presne niečo takéto kúpila. Možnosť, že mi ruže vydržia doma roky a nemusím sa o ne vôbec starať, bola inovatívna a ja som od začiatku tušila, že to zaujme okrem mňa aj mnoho iných ľudí. Problémom však bolo, že som nevedela, ako na to, takže som zhruba tri mesiace experimentovala a skúšala rôzne metódy. Tú ideálnu som napokon našla asi len týždeň pred otvorením svojho prvého obchodu.

Viktoria Frister na podujatí <a href="https://www.forbes.sk/globalne-30-pod-30-bratislavy-prisli-top-startupisti-z-celeho-sveta/" target="_blank" rel="noopener">FORBES UNDER 30 GLOBAL RETREAT </a>počas panelovej diskusie so šéfredaktorom Forbes Slovensko na tému, ako sa dajú inovovať aj tie najtradičnejšie odvetvia, ako napríklad floristika, hotelierstvo (Charlie MacGregor) či tabakový priemysel (Xavier Ducarroz). Foto: Marek Mucha
Viktoria Frister na podujatí FORBES UNDER 30 GLOBAL RETREAT počas panelovej diskusie so šéfredaktorom Forbes Slovensko na tému, ako sa dajú inovovať aj tie najtradičnejšie odvetvia, ako napríklad floristika, hotelierstvo (Charlie MacGregor) či tabakový priemysel (Xavier Ducarroz). Foto: Marek Mucha

Mali ste predtým skúsenosti s podnikaním?

Študovala som biznis manažment v Berlíne a Paríži a neskôr som pracovala pre niekoľko startupov v Nemecku. Toto prostredie ma presvedčilo, že si chcem založiť vlastný biznis, no vedela som, že technologické prostredie nie je úplne moja „šálka kávy“, a preto som hľadala nejaký fyzický produkt.

Dá sa povedať, že ste boli v Nemecku, alebo dokonca v Európe, prví, ktorí začali predávať večné ruže?

Záleží to od uhla pohľadu. Technológia uchovávania ruží existovala už oveľa skôr, avšak ruže ako interiérový doplnok v dizajnových boxoch sme začali predávať ako prví v Európe. Ak aj existovali vo svete nejakí výrobcovia, ktorí sa pokúšali tieto kvetiny predať, nedarilo sa im to na globálnej škále, pretože pre ľudí to bol ešte neznámy produkt. Takže môžeme povedať, že sme boli prvou firmou, ktorej sa podarilo úspešne preraziť na globálnom trhu.

REBRÍČEK: Toto je 10 top podnikateliek Slovenska.
Firmy, ktorým šéfujú, dosahujú miliónové tržby

Odkiaľ nakupujete svoje kvety a ako prebieha proces stabilizácie?

Kvety pochádzajú z Ekvádoru a Kolumbie, pretože v Nemecku nedokážete pestovať krásne ruže počas celého roka. Dávame si veľmi záležať na výbere tých najkrajších kvetín, ktoré následne stabilizujeme v Nemecku. V skratke ide o to, že kvetiny zbavíte vody a nahradíte ju inou tekutinou, v našom prípade je to tekutina na báze glycerínu. Niektoré ruže ešte následne farbíme potravinárskymi farbivami a celý tento proces si vyžaduje precíznu ručnú prácu, preto sa ceny niektorých našich produktov pohybujú na úrovni stoviek eur. Na druhú stranu vám môžu zdobiť váš domov niekoľko dlhých rokov, takže toto bola myšlienka, ktorú sme sa od začiatku snažili posunúť aj našim zákazníkom. Nemci vedia byť totiž veľmi kritickí, ale fyzický obchod a osobný kontakt nám nakoniec pomohol presvedčiť ich, že ide o dobre investované peniaze.

Zákazníci majú na výber niekoľko farieb ruží a tiež druhov boxov. Ceny sú preto flexibilné a pohybujú sa na úrovni od 20 eur po niekoľko stoviek. Foto: archív Fleurs de Paris
Zákazníci majú na výber niekoľko farieb ruží a tiež druhov boxov. Ceny sú preto flexibilné a pohybujú sa na úrovni od 20 eur po niekoľko stoviek. Foto: archív Fleurs de Paris

Po dvoch rokoch od založenia vašej značky ste sa dostali do amerického rebríčka 30 Under 30 Europe. Ako sa vám podarilo takto rýchlo narásť?

Prvý rok a pol sme rástli skutočne rýchlo. Počas prvého roka sme dokonca otvorili všetky naše obchody, spustili sme e-shop a internacionalizovali sa. V podstate sme od začiatku generovali veľmi dobrý cashflow, čo nám umožnilo otvárať ďalšie a ďalšie obchody. Tento rast nabral dokonca také tempo, že sme sa po dvoch rokoch rozhodli spomaliť, pretože sme stále rodinná firma a nemáme za sebou žiaden venture kapitál.

Čiže neuvažujete nad väčším investorom?

To nevylučujeme. Určite s touto myšlienkou pracujeme, avšak radi by sme spolupracovali s niekým, kto má skutočne dobré zázemie v oblasti luxusných značiek a s kým by sme si rozumeli. Mám vyhliadnutých niekoľko firiem, s ktorými si viem predstaviť spoluprácu, avšak momentálne si vystačíme s úvermi od bánk a tento rok dokonca ukončíme v čiernych číslach.

Na koľkých trhoch si môžu zákazníci kúpiť vaše produkty?

Čo sa týka kamenných predajní, v Nemecku ich máme osem, jedna sa nachádza vo Viedni, no v online prostredí operujeme takmer na všetkých trhoch sveta. Mali sme už zákazníkov z Dubaja, Kataru a často posielame naše kvetiny aj do Spojených štátov a Kanady. Naše najväčšie trhy sú pochopiteľne Nemecko, Francúzsko a potom USA.

Novinkou značky Fleurs de Paris sú okrem sviečok aj stabilizované ruže so stonkami, ktoré pri správnej údržbe vydržia aj 10 rokov. Foto: archív Fleurs de Paris
Novinkou značky Fleurs de Paris sú okrem sviečok aj stabilizované ruže so stonkami, ktoré pri správnej údržbe vydržia aj 10 rokov. Foto: archív Fleurs de Paris

Zvažujete aj expanziu na Slovensko?

V súčasnosti vieme zaslať objednávku na Slovensko do dvoch dní, vyrábame dokonca aj produkty na mieru podľa želania zákazníkov, avšak čo sa týka kamenného obchodu, tie sú pre nás veľmi drahé. V súčasnosti sa preto v Európe, ale aj Amerike snažíme vyhľadávať partnerov v obchodných centrách, kde by sme vedeli predávať naše produkty v rámci „shop in shop“ konceptu, čiže v rámci iných predajní. Ale, samozrejme, expanzia je pre nás prirodzená a verím, že raz budeme mať obchod aj na Slovensku.

Ako sa vyrovnávate s konkurenciou? Stretávate sa s ňou v Nemecku často?

Áno, často mi aj priatelia ukazujú rôzne firmy s podobným produktom, no mnoho z nich už možno ani nie je na trhu. Ale príliš sa na ňu nezameriavam, pretože som mala od začiatku pocit, že sme zvolili správnu stratégiu. Našu prácu sa snažíme robiť poctivo, sama sa podieľam na dizajnérskom procese, zameriavame sa tiež na prémiové značky a vždy predávame len tie najkvalitnejšie kvetiny. Takže, ak by som to mala zhrnúť, tajomstvom nášho úspechu je rozhodne kvalitný produkt, ktorý si vždy nájde svojich zákazníkov a ktorý nám zaisťuje naše miesto na trhu. Koniec koncov, konkurencia je pre trh iba prospešná.

Hlavné foto: Marek Mucha

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk