11. marca 2021

Milióny predpubertálnych detí – áno, aj tie vaše, len sa ich opýtajte – poznajú Davida Baszuckého. Možno nie pod týmto menom, skôr pod prezývkou Builderman (Staviteľ), ktorú používa jeho avatar.

Jeho najznámejšou „stavbou“ je Roblox, návykový klon videohry a sociálnej siete, ktorá momentálne bojuje o priazeň detí s takými gigantmi ako sú YouTube či TikTok. „Roblox je platforma plná zábavy, ktorá vás jednoducho pohltí,“ vyhlásil Baszucki v rozhovore pre Forbes už pred tromi rokmi – a dnes to platí viac než kedykoľvek predtým.

Baszuckého startupu so sídlom v kalifornskom San Mateu sa momentálne darí, Roblox deti a tínedžerov doslova uhranul. V roku 2020 stúpol počet jeho užívateľov o 85 percent na 32,6 milióna a čas, ktorý strávili na webe alebo aplikácii Robloxu, sa predĺžil o 124 percent na 30,6 miliardy hodín.

Podnikatelia z detskej izby

Čím sa Roblox líši od konkurentov? Prečo má taký úspech? Deti v ňom nájdu nástroje, s ktorými môžu vytvárať (a tiež predávať) vlastné hry. Z užívateľov sa tak stáva armáda školopovinných kapitalistov.

Na Robloxe sa predáva virtuálna mena robux, za jeden dolár ich kúpite sto. Hráči môžu robuxy utrácať za hry a rôzne digitálne čačky, napríklad avatary alebo virtuálne herné predmety. Autorom hier potom plynú zisky z celkovej sumy robuxov, ktoré sa v ich hrách utratia– za každých 100 robuxov dostanú 35 centov.

Reklama
Deti si v Robloxe môžu vytvoriť vlastné hry a zarábať na nich, napríklad predajom virtuálneho vybavenia. Ďalšou z možností zárobku sa zrejme onedlho stane aj umiestňovanie reklamy. Ilustračné foto: Menalora pre Forbes Slovensko

V roku 2020 figurovalo na Robloxe 1,25 milióna autorov hier, ktorí si spolu zarobili 328 miliónov dolárov. Približne 1250 najlepších malo pritom zisky viac ako 10-tisíc dolárov, ďalších tristo z herných vývojárov si odnieslo dokonca viac než 100-tisíc dolárov.

Napríklad Američan Ethan Gawronski mal asi 10 rokov, keď objavil Roblox. Začal hrávať hry a virtuálne sa tu stretával s ďalšími deťmi. Dnes má 20 rokov a ako píše portál Cnbc.com spolu so svojou priateľkou Elle zarábajú mesačne okolo 49-tisíc eur na svojej akčnej hre Bad Business.

Vstup na burzu

Ani príjmy Robloxu nie sú na zahodenie – vlani dosiahli 924 miliónov dolárov, čo je v porovnaní s rokom 2019 takmer dvojnásobok. Najväčším víťazom je však päťdesiatosemročný Baszucki, ktorého majetok dosiahol 2,8 miliardy dolárov – po januárovej investícii, ktorá Roblox zhodnotila na 29,5 miliardy dolárov (takmer 25 miliárd eur).

Baszucki však ešte nevytiahol všetky esá z rukáva. Digitálny Staviteľ totiž v stredu 10. marca s Robloxom vstúpil na burzu. Pôvodne sa firma k IPO chystala už minulý rok, ale podľa všetkého svoje plány prehodnotila po tom, ako na burzu vstúpili iné veľké a známe americké firmy, napríklad DoorDash so svojím rozvozom jedla.

Plánovaný februárový úpis akcií Robloxu navyše zdržala žiadosť Komisie pre cenné papiere, aby firma upravila spôsob vykazovania predaja robuxov v súlade s pravidlami pre digitálne komodity.


Tento klip s animáciami z Robloxu má na YouTube už 111 miliónov zhliadnutí.

V utorok 9. marca stanovila newyorská burza cenných papierov referenčnú cenu pre priamy výpis spoločnosti Roblox na 45 dolárov za akciu, čo je rovnaká suma, akú investori zaplatili v januári.

Po prvom dni obchodovania uzavreli akcie Robloxu na hodnote 69,47 dolára. To spôsobilo nielen prudký vzostup jeho trhového stropu, ale tiež to zvýšilo Baszuckého majetok asi o 1,4 miliardy dolárov na odhadovanú čistú hodnotu 4,2 miliardy dolárov (aktualizované 11. 3., pozn. red.).

Herné impérium? Vedľajší produkt

Roblox sa vyvinul z prvej Baszuckého firmy Knowledge Revolution, ktorú spoluzaložil v roku 1989. Startup zameraný na vzdelávacie technológie vytvoril program fungujúci ako 2D laboratórium, kde študenti a učitelia spolu modelovali fyzikálne javy s virtuálnymi pákami, naklonenými rovinami, kladkami a projektilmi.

Keď sa program rozšíril medzi študentmi, Baszucki zistil, že ho mládež používa aj na iné účely ako na výučbu fyziky. Užívatelia si v aplikácii modelovali autonehody, zrútenie budov a ďalšie javy, ktoré im program ponúkol – očividne to pre nich bola väčšia zábava.

V roku 1998 preto Baszucki predal Knowledge Revolution za 20 miliónov dolárov a spolu s Erikom Casselem, ktorý pred deviatimi rokmi zomrel, začali vyvíjať Roblox. Prvýkrát ho predstavili v roku 2006 ako Roblox Studio – išlo o aplikáciu, ktorá umožňuje programovať rôzne hry a simulácie.

Dnes užívatelia na Robloxe vytvárajú hry najrôznejších typov a žánrov. Niektoré kopírujú známe tituly veľkých firiem – do tejto kategórie patrí napríklad Welcome to Bloxburg, čo je obdoba Sims, kde si hráči v prostredí veľkomesta navrhujú vlastné domy a autá. Jailbreak je o čosi nápaditejší – v podstate je to prepracovaná digitálna verzia známej hry na žandárov a lupičov.

Superstar aj útoky spamerov

Okrem robuxov predáva firma aj vlastný merch – hračky či oblečenie s najpopulárnejšími hernými postavami. Aj z nich majú mladí vývojári zisk, čo, samozrejme, popularitu platformy a hier ešte posilňuje.

„Pripadám si, ako keby sme usporiadali súťaž Amerika hľadá superstar, ale pre novú generáciu herných vývojárov,“ komentuje to Baszucki.

Ako však upozorňuje Cnbc.com, aj v tomto hernom raji sa občas objavia oblaky: problémom sú najmä spameri a rôzni podvodníci, ktorí sa snažia vymámiť peniaze od miliónov detí. Navyše, tie si dosť často samé nevedomky zamoria vlastnú hru malvérom. Vedenie Robloxu vyhlasuje, že do bezpečnosti investuje nemalé peniaze, len za minulý rok to malo byť až 264,2 milióna dolárov.

Článok pôvodne vyšiel na Forbes.com, jeho autorom je redaktor Forbes US Alex Knapp. S prispením Forbes Slovensko.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?