27. mája 2019

Svoj biznis koncept postavili na legendárnej Škodovke. Tú netreba azda nikomu predstavovať. Bratranci Martin a Július Galátovci vedú od roku 2016 v bratislavskom Starom Meste vlastnú retro kaviareň. Pre ľudí chceli vytvoriť miesto, v ktorom by sa cítili ako doma, v obývačke u rodičov alebo starých rodičov. 

Na svojej dizajnovej vízii spolupracovali s mnohými ľuďmi, najväčšie zásluhy však Martin Galát pripisuje architektovi Petrovi Hrebíkovi, ktorí mal dostatok trpezlivosti na to, aby priestory kaviarne dotiahol do tých najmenších detailov. Nádych 70. a 80. rokov minulého storočia umocnili tým, že do priestoru vsadili čiastočný profil legendárnej Škody 100 v žltom laku.

Retro ako marketingový ťah

Kaviareň Škodovka otvorila svoje dvere pre zákazníkov prvýkrát v septembri roku 2016 na Medenej ulici v Bratislave. „Svoju pozíciu na mape netradičných podnikov sme si upevnili hneď v decembri, keď nás objavili mnohí ľudia cestou na vianočné trhy,“ spomína Martin Galát. Za jej konceptom stojí pôvodne trojica kamarátov (dnes už len duo bratrancov), ktorá ešte v roku 2015 chcela vytvoriť miesto pre svojich známych.

Priateľstvo utužili v spoločnom biznise. V Banskej Bystrici sa popularite teší ich podnik Bottova

Do biznisu však postupne priniesli aj svoje obľúbené hobby. „Ako správni chlapi so záľubou v autách sme krok za krokom začali pracovať na našich plánoch,“ vysvetľuje. Naráža tým na retro štýl, ktorému zasvätili priestory kaviarne a tiež jej samotný názov po legendárnej automobilovej značke.

Na tom, ako bude vyzerať priestor kaviarne, majiteľom veľmi záležalo. Retro má dýchať na ľudí z každej strany. Foto: archív kaviarne Škodovka

V biznise si chceli raziť vlastnú cestu a spoliehali sa na to, čo sa ľuďom podľa nich páčilo. V tejto súvislosti Martin Galát hovorí: „Retro bol posledné roky, a myslím si, že to tak bude aj do budúcna, nesmierne silný marketingový nástroj. To československé má silnú emóciu, lebo sa nás všetkých bezprostredne dotýka a škodovky boli a sú najbežnejšími autami slovenských domácností.“

Dvojica kamarátov založila básnickú kaviareň. Venovali ju Sládkovičovi

Chceli teda, aby návšteva ich kaviarne ľuďom pripomenula všetko to pekné, čo v minulosti zažili. Keď štyri roky spätne začali svoju víziu premieňať na realitu, nepredpokladali však, že to bude také náročné.

Legendárna Škoda 100 v žltej farbe dominuje celej kaviarni. Nikto ju veru neprehliadne. Foto: archív kaviarne Škodovka

„Netajíme sa tým, že nám trvalo takmer 12 mesiacov, než sme oficiálne mohli začať. Naozaj sme zabojovali v tom pozitívnom slova zmysle a podarilo sa,“ ozrejmuje Galát. Nasledujúce týždne po otvorení majitelia dolaďovali potrebné detaily a „vychytávali muchy.“

Kameňom úrazu je personál

Po podnikateľskej stránke nezačínali od absolútnej nuly, mali totiž predchádzajúce skúsenosti s inými konceptmi. Veľmi rýchlo však práve so svojou retro kaviarňou zistili, že v tejto sfére biznisu je najväčším kameňom úrazu kvalitný personál.

Majitelia stavili na nádych minulosti. V ich kaviarni sa majú ľudia cítiť ako u starých rodičov. Foto: archív kaviarne Škodovka

„Niektorí naši zamestnanci boli naozajstným prínosom, a niektorí veľmi tvrdou školou,“ priznáva otvorene s úsmevom. Za dôležité teda považuje nastavenie pravidiel, ktoré budú výhodné pre jednu i druhú stranu. Teda pre zamestnancov a zamestnávateľov. Dnes sa vraj vďaka nim tešia z priateľskej a férovej spolupráce. „Kvalitných a ochotných ľudí je potrebné vedieť motivovať aj finančne a doceniť tak ich skutočný prínos pre projekt,“ vysvetľuje majiteľ.

Pri téme počiatočných investícií Martin Galát hovorí, že podľa ich prvotných odhadov mali byť o čosi nižšie. Plány a očakávania sa ale v podnikaní menia za chodu. Investovať do štartu tak museli približne 75-tisíc eur.

Na retro a tiež moderné dobroty lákajú v bratislavskej Škodovke milovníkov sladkého. Foto: archív kaviarne Škodovka

„Skôr by som ale poukázal na skutočnosť, že investície je potrebné starostlivo plánovať a realizovať hneď nasledujúci deň od spustenia projektu,“ vysvetľuje pre Forbes.sk. Je teda nevyhnutné posúvať sa vpred, prinášať ľuďom lepšie služby, starostlivo dolaďovať ponuku a sústrediť sa tiež na marketing.

Ponúkajú ruské vajce aj tresku

V biznise sa majitelia držia pravidla, že sa chcú od konkurencie odlíšiť. Martin Galát ale v tejto spojitosti nehovorí len o samotnom koncepte, ktorý je ladený do 70.-80. rokov československej minulosti. Platí to aj o samotnej ponuke nápojov a občerstvenia, pre ktorú sa spoločne rozhodli.

V retro kaviarni Škodovka ju preto postavili najmä na káve, ktorá je nosným pilierom, no zaradili do nej trebárs i pomerne netradičné rýchle jedlá, akými sú ruské vajce či treska. Tie sa podľa Martina Galáta u ich stretávajú s pozitívnymi ohlasmi a pomerne veľkou obľubou.

Ponuka tohto gastro biznisu stojí prevažne na kvalitnej káve. Ľudia však nepohrdnú ani treskou. Foto: archív kaviarne Škodovka

„Ďalej máme retro zákusky či krupicovú kašu s vaječným likérom,“ opisuje pre Forbes.sk. Taktiež zaradili do ponuky aj o čosi modernejšie verzie sladkých dobrôt, ako horúcu čokoládu s malinami či gaštanové pyré so šľahačkou. Za mesiac tak v Škodovke predajú priemerne 2500 káv, 300 horúcich čokolád, 450 zákuskov a 200 porcií poctivej tresky v majonéze.

Posledné finančné investície majiteľov smerovali do zdokonalenia vzduchotechniky a chladenia v kaviarni. „Táto oblasť technického zabezpečenia je v každom priestore, kde má mať zákazník možnosť stráviť dlhší čas v príjemnej atmosfére kľúčová, a musí byť preto zvládnutá na výbornú,“ dodáva Martin Galát na záver.

Hlavné foto: archív kaviarne Škodovka

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk