19. novembra 2021

Titul EY Začínajúci podnikateľ roka 2018 získal za svoj koncept Regal Burger, ktorý z festivalového stánku vyrástol na sieť s miliónovými tržbami. Populárny brand dnes spadá pod CF Group zastrešujúcu šesť značiek a desiatky franšízových prevádzok. Zakladateľ Jozef Bardík je spolumajiteľom aj CEO celej gastroskupiny a najnovšie sa snaží uspieť na Blízkom východe.

V rozhovore sa dozviete:

  • Prečo sa gastroskupina rozhodla expandovať do Emirátov,
  • aké sú špecifiká podnikania na tamojšom trhu,
  • ako sú na tom Emiráty, čo sa týka pandémie,
  • ako chce skupina napredovať a čo museli spraviť, aby si udržali rast počas pandémie
  • aj to, ako pomáhajú svojim „franšízantom“ pri otváraní prevádzok.

Zastihli sme vás v Dubaji, kde pripravujete otvorenie viacerých svojich prevádzok. Ako vám to ide?

Počas prvého kvartálu budúceho roka by sme mali otvoriť až 13 nových prevádzok v Dubaji a v hlavnom meste Abú Zabí, ktoré už máme zazmluvnené. Regal Burger a Poké Bistro by mali prvých zákazníkov privítať v januári v rámci rozvozových cloud kitchens. V ďalších mesiacoch potom napríklad v obchodnom centre Yas Mall v Abú Zabí spúšťame mini foodhall až s piatimi našimi prevádzkami.

Špecifiká Emirátov

Prečo ste si na ďalšiu expanziu vybrali práve Spojené arabské emiráty?

Reklama

Poznám tamojší trh, pôsobil som v Emirátoch niekoľko rokov, keď som ešte pracoval pre konzultačnú spoločnosť McKinsey & Company. Ide o krajinu, ktorá má takmer desať miliónov obyvateľov s vysokou kúpnou silou.

Klientela vyžaduje kvalitnejšie a zároveň rýchlo podávané jedlá a je zvyknutá aj na donáškový systém. Používať budeme nami osvedčené receptúry a práve náš typ produktov by ich mal osloviť. Ukazovali nám to aj analýzy a prieskumy.

V čom sú tamojšie špecifiká pri otváraní gastroprevádzok?

Zložitá je už len samotná vzdialenosť, navyše v našom segmente patríme medzi prvých z regiónu, ktorí sa rozhodli v Emirátoch pôsobiť. Takže sa všetko sami učíme – legislatívu, založenie firmy, hľadanie dodávateľov. Je toho veľa, nechcem to úplne špecifikovať, ale celý proces príprav nám napokon zaberie viac ako jeden rok. Všetko však zvládame a pricestoval už aj náš nový manažment zo Slovenska, ktorý tu bude celú sieť riadiť.

Manažment teda bude rýdzo slovenský?

Áno. Samozrejme, najali sme si domácich externých konzultantov, ale do vedenia chceme ľudí, ktorých poznáme a vieme sa na nich spoľahnúť. Takých, ktorí poznajú našu značku a zachovajú štandardy, na ktorých staviame.

Na rozbeh sám dohliadam a začiatkom roka na nejaký čas príde vypomôcť aj CEO pre Strednú Európu a spolumajiteľ skupiny Jozef Kuzma, takže tu budeme v najsilnejšej zostave.

Čerstvé suroviny sú základ

Na Slovensku napríklad uvádzate, že mäso kupujete len od lokálnych dodávateľov. Zachováte tento princíp aj v Dubaji a Abú Zabí?

Lokálna ponuka v Emirátoch je síce dosť obmedzená, ale podarilo sa nám to vyriešiť tak, aby bola zachovaná maximálna kvalita. Dbáme na čerstvosť, mäso nikdy nemrazíme a tieto atribúty dodržíme. No napríklad žemle si musíme piecť sami, lebo sme nenašli dodávateľa, ktorý by spĺňal naše predstavy.

Spoluzakladateľ Regal Burger Jozef Bardík. Foto: Jiří Turek

Boj Emirátov s pandémiou

Je gastro segment v Emirátoch menej zasiahnutý pandémiou než ten v Európe?

Emiráty dnes patria medzi najzaočkovanejšie krajiny sveta, zaviedli viaceré opatrenia aj efektívnu kontrolu ich dodržiavaní. Aktuálne majú jednu z vôbec najnižších incidencií covidu, za uplynulý deň (rozhovor nahrávame v utorok 16. novembra, pozn. red.) zaznamenali myslím len 68 prípadov. Takže aj gastrosektor tu utrpel významne menšie straty, ako je to povedzme na Slovensku.

O akú veľkú investíciu na Blízkom východe pôjde?

Celková suma je v stovkách tisíc eur. V Emirátoch v tejto chvíli otvárame päť prevádzok Regal Burger a rovnaký počet Poke Bistro, po jednej bude mať vietnamské bistro Bahn-mi-Ba, streetfoodový koncept Chuck & Frida a kaviareň Cuppa Joe.

Investície a rast

Hovoríte, že „v tejto chvíli“, to znamená, že ich počet sa bude zvyšovať?

Ešte rokujeme o ďalších dvoch, takže počas prvého kvartálu budúceho roka by sme mohli otvoriť až 15 prevádzok. A chceme rásť aj ďalej.

Aký je váš odhad návratnosti?

Myslíme si, že by to mohol byť jeden rok.

Reklama

Na vstup do Emirátov zrejme využívate aj nedávnu investíciu od Pale Fire Capital vo výške 2,3 milióna eur?

Aj. Primárne však slúžila na akvizíciu vietnamského konceptu Bahn-mi-Ba. Ide o pekný príklad, ako sila skupiny dokáže naštartovať značku. V Česku mala štyri úspešné prevádzky a za necelý rok od nášho prevzatia sa rozrastie na 12 a v troch krajinách.

Investíciu plánujeme použiť aj na rozširovanie ďalších existujúcich konceptov na Slovensku či v Česku, ale tiež na medzinárodný rozvoj. Pôsobíme aj vo Viedni, aj v spomínaných Emirátoch a do konca roka 2022 by mala pribudnúť ešte jedna krajina.

Ako veľká je dnes vaša skupina?

Zastrešujeme šesť značiek (okrem spomínaných ešte mexický koncept La Garnacha) a fungujúcich alebo tesne pred dokončením máme 52 prevádzok. Ak prirátam aj tie zazmluvnené a vo výstavbe, bude ich okolo sedemdesiat.

Pred covidom sme ročne rástli o 50 až 100 percent, ale pandémia nás donútila na trištvrte roka expanziu zastaviť. Paradoxne nám to pomohlo, lebo sme mali čas lepšie si nastaviť všetky vnútorné procesy. A teraz sa opäť rozbiehame.

Zmeny, ktoré priniesla pandémia

Počas pandémie gastrosektor prechádza ťažkým obdobím, mnohí bojujú o holé prežitie, ale vy rastiete.

Aj pre nás, samozrejme, ide o ťažké obdobie, museli sme si pomáhať aj prekleňovacími úvermi. Počas covidu sme prišli o ušlý zisk vo výške okolo 1,8 milióna eur, ale napriek tomu sme sa dokázali udržať v plusových číslach. Začali sme sa totiž orientovať na rozvoz jedál, na nové technológie, alebo sme počas chladných mesiacov prišli s konceptom sedenia v iglu, ktoré suplovalo terasy a spĺňalo hygienické nariadenia. Snažili sme sa reagovať na zmeny v správaní sa zákazníkov.

Tie sú ešte aké?

Pandémia sa žiaľ ešte neskončila. Myslím si, že všetky zmeny si budeme vedieť správne vyhodnotiť až za rok. Okrem spomenutej silnejúcej donášky či potreby využívania technológií je napríklad výrazným prvkom nárast práce z domu, čo postihlo najmä gastroprevádzky v business centrách.

Rast cien

Nakoľko aktuálne pociťujete nárast cien surovín, nájmov či energií?

Máme výhodu, že sme skupina, ktorá zastrešuje desiatky prevádzok. Preto sa nám darí dohodnúť výhodnejšie ceny s dodávateľmi, keďže rastieme a násobíme objemy. Zvýšenie nákladov tak zatiaľ držíme len v jednotkách percent.

Pre nás stále platí, že ceny surovín máme o 30 či 40 percent nižšie než v roku 2014, keď sme s podnikaním začínali. Výhodnejšiu pozíciu získavame aj pri nájmoch, keďže do nových priestorov sa snažíme umiestniť minimálne tri a viac našich prevádzok. Vďaka tomu sa nám darí držať dobré podmienky aj pre našich franšízantov.

Akú čiastku si mám pripraviť, keby som sa chcel stať vašim franšízantom?

Vieme pomôcť s financovaním, so získaním úveru, ale tiež s lízingom na zariadenie. Spodná hranica na otvorenie prevádzky je okolo 20-tisíc eur.

Dlhopisy

Na rozširovanie siete v Česku ste v roku 2017 cez spoločnosť Regal Group vydali dlhopisy v objeme asi 275-tisíc eur s úrokovou sadzbou šesť percent a splatnosťou do konca marca tohto roka. Majiteľom dlhopisov ste však v apríli oznámili, že pre zlé ekonomické výsledky danej firmy nemáte peniaze na ich vyplatenie. Ako ste to vyriešili? 

V prvom rade, slovenská materská firma nemá so záväzkami voči týmto investorom nič spoločné. Chceli sme vyrásť v Česku s českými partnermi, išlo o formu takzvanej master franšízy, v ktorej som aj ja ako osoba – a nie Regal Burger – mal podiel. Ostatní bývalí spolumajitelia a konatelia, ktorí mali byť primárne zodpovední za prevádzku v Česku, však za zlé výsledky neprevzali zodpovednosť.

Napríklad ako jediný som ponúkol investorom, aby mi dlhopisy odpredali s možnosťou postupného vrátenia ich investície až do 100 percent nominálnej hodnoty. Toto veľká časť majiteľov dlhopisov využila a najväčším veriteľom Regal Group som v tejto chvíli ja osobne.

Snažím sa celú situáciu vyriešiť, ale aj vzhľadom na obdobie pandémie, je to pomalý a zložitý proces. Verím však, že príde pomoc aj od ostatných bývalých spoločníkov a konateľov v Regal Group a podarí sa to doriešiť.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?