Kým v januári 2022 bola inflácia na hodnote 8,4 percenta, v novembri dosiahla tohtoročný rekord. Ceny tovarov a služieb vzrástli v novembri 2022 medziročne o 15,4 %, čo je zároveň najvyššia úroveň za posledných viac ako 22 rokov.
Vyššie ceny boli medziročne vo všetkých 12 sledovaných výdavkových skupinách domácností, informoval Štatistický úrad SR.
Najväčší vplyv na celkovú infláciu majú dlhodobo dramaticky rastúce ceny potravín a nákladov na bývanie vrátane elektriny, plynu a ostatných palív, ktoré súhrne tvoria takmer polovicu výdavkov domácností.
Drahší nákup o desiatky eur
Oproti novembru 2021 boli v novembri 2022 potraviny a nealkoholické nápoje drahšie o 27,8 percenta. Konkrétne sa medziročne zvýšili ceny:
- olejov a tukov o 47,1 %,
- mlieka, syrov a vajec o 33,3 %,
- mäsa o 29,9 %,
- zeleniny o 28,2 %,
- chleba a obilnín o 27,7 %,
- cukroviniek a sladkých potravín o 21,5 %,
- ovocia o 18,5 %,
- nealkoholických nápojov o takmer 18 %,
- rýb a morských plodov o 17,5 %.
„Ak sme vlani urobili pred Vianocami veľký nákup potravín za 200 eur, tak tento rok nás vyjde na takmer 256 eur. V košíkoch alebo vozíkoch pritom budeme mať tie isté druhy potravín,“ komentuje Eva Sadovská, analytička Wood & Company.
Ceny vzrástli aj medzimesačne (v porovnaní s októbrom 2022):
- Najvýraznejší vplyv mal rast cien chleba a obilnín o 1,6 % a mlieka, syrov, vajec o 3,9 %.
- Ďalej vzrástli aj ceny mäsa o 1,5 % a zeleniny o 1,8 %.
- Zlacnelo len ovocie, a to o 1,3 %.
„Dôvodov, prečo potraviny dražejú, je viacero. Producenti uvádzajú ako jeden z dôvodov drahšie energie potrebné na výrobu. Počas tohto roka sme boli svedkami aj vysokej ceny ropy a následne aj pohonných látok. Pričom potraviny je potrebné nielen vyrobiť, ale aj do obchodov prepraviť,“ vysvetľuje Sadovská a dodáva, že dôležitým faktorom pri potravinách je aj počasie.
„Obchodníci upozorňujú zároveň aj na vyššie náklady, ktoré majú spojené so zabezpečením hygienických a bezpečnostných opatrení. Potravinári zase vyššie náklady pociťujú aj kvôli ekologizácii výroby, zavádzaniu nových technológií či kvôli drahším obalovým materiálom,“ dodáva analytička.
Index spotrebiteľských cien sa v novembri 2022 medziročne zvýšil za domácnosti zamestnancov o 15,1 %, za nízkopríjmové domácnosti o 16,1 %, za domácnosti dôchodcov o 16,9 %.