Na svete je len málo áut, ktoré by momentálne pútali takú pozornosť ako Tesla Cybertruck. Jedným z mála jeho čerstvých majiteľov je aj Čech Tom Krcha, žijúci v Kalifornii. Pokiaľ ide o zákazníkov s českým pasom, bude zrejme tým úplne prvým.
„Keď niekde zastavíte, okolo auta sa vždy zbehne skupinka ľudí a obdivujú ho, fotia sa s ním, pýtajú sa na všetko možné. Zatiaľ preto neparkujem na ulici pred domom a radšej sa snažím čo najskôr zájsť do garáže, ideálne tak, aby nikto nevidel, kde som zmizol. Zvláštny pocit,“ hovorí Krcha, ktorý je veľmi jednoducho povedané „ajťák“.
BIZNIS EVENT, AKÝ TU EŠTE NEBOL
Top ľudia z biznisu a manažmentu na jednom mieste, 4 pódiá, 100+ spíkrov. Top podujatie roka, na ktorom budú všetci a vy nesmiete chýbať… viac informácií už čoskoro.
CHCEM BYŤ NA WAITING LISTE
Aby sme však boli konkrétnejší, Krcha pracuje ako digitálny dizajnér, ktorého krátko po dvadsiatke zlanáril softvérový gigant Adobe. Rozbehol tak kariéru snov.
Ešte zaujímavejšia je jeho účasť na technologických startupoch spojených s obchodmi počítanými v miliardách dolárov. Tak prečo si neurobiť radosť v podobe novej Tesly Cybertruck?
Ako ste sa k Cybertrucku dostali?
V podstate v prvých minútach, keď sa pred nejakými štyrmi rokmi otvorila rezervácia, som v priebehu jeho uvedenia „odklikol“ ten najlacnejší variant a zaplatil stodolárovú zálohu. Potom som na to skoro zabudol. S príchodom pandémie bolo jasné, že toto auto len tak nevyjde.
Len raz mi to začalo vŕtať hlavou a hovoril som si, že budem potrebovať pohon všetkých kolies, takže som zmenil rezerváciu na štvorkolku. Mal som trochu strach, že ma to v rebríčku rezervácií hodí na koniec, ale to sa nestalo
Prečo ste sa pre toto auto vôbec rozhodli?
Otec je dizajnér a brat architekt v ateliéri Zahy Hadid, takže sa okolo futuristického dizajnu odmalička pohybujem. V prvej sekunde, keď Cybertruck naroloval na pódium v priebehu Elonovho live eventu, mi bolo jasné, že ho chcem. Hovoril som si, že je to konečne auto, ktoré sa na nič nehrá a ide rovno k veci.
Čakanie naň však bolo dlhé…
Už som ani nedúfal, že sa to stane. Vlani koncom novembra, keď Elon Musk odovzdal prvých desať Cybertruckov, som si hovoril, že na mňa príde rad najskôr za rok. O týždeň neskôr mi však napísali, že môj Cybertruck je pripravený na objednanie, čo mi vyrazilo dych.
Fakt som to nečakal a úprimne – pár nocí som z toho skoro nespal. Na jednej strane som to auto hrozne chcel, na druhej strane som musel prehltnúť realitu, že si ma budú stovky ľudí na cestách fotiť. S týmto autom sa fakt neschováte. Musíte ísť doslova s kožou na trh.
Kedy prebehlo odovzdanie?
Zhruba pred týždňom a bola to celkom udalosť. Tu v severnom San Diegu to bol prvý Cybertruck, ktorý v miestnej Tesle odovzdali. Hralo tam techno pre futuristický feel, auto malo mašľu, všetci si nás fotili, tlieskali… Vytiahol som českú vlajku a rovno ju na Cybertruck pred všetkými nalepil.
Koľko vás Cybertruck vyšiel?
Je to auto zo štartovacej limitovanej edície Foundation Series, čo je laserom vypálené na kapote aj v interiéri. Stojí preto o dvadsaťtisíc dolárov viac. Moja verzia 4 x 4 stála aj s daňou 110 tisíc dolárov.
Čo ste za to dostali?
V základe má FSD (systém plného samoriadenia, pozn. redakcie), ktorý ešte nie je aktivovaný a má prísť v budúcej aktualizácii. Má tiež v interiéri biele panely, dvadsaťpalcové kolesá, doživotný prístup k internetu a pár ďalších vychytávok. Plus podľa všetkého ešte bude súčasťou aj domáca nabíjačka PowerShare, na ktorú čakám.
Ešte existuje verzia Cyber Beast. Tá je ešte o ďalších dvadsaťtisíc drahšia a má brutálne zrýchlenie z nuly na sto za 2,7 sekundy. Moja zrýchľuje za 4,3 sekundy, ale s tým si určite vystačím. Navyše má mať podľa tabuliek dlhší dojazd, nejakých 540 kilometrov.
Aký je to pocit, keď k autu prichádzate?
Keď sa približujete k autu, pomaly sa začnú rozsvecovať LED svetlá na dverách. Auto vie, že ste blízko, takže vás víta a prepojí sa s vaším telefónom a z reproduktorov začne hrať posledná pesnička zo Spotify.
Čo riadenie? Cybertruck je predsa obor, ktorý meria viac ako päť a pol metra…
Je tam množstvo detailov, ktoré manipuláciu s touto beštiou uľahčujú. Zrkadlá sa napríklad automaticky stiahnu, keď sa priblížite ku garáži. Auto sa zároveň zníži a otvoria sa garážové dvere.
Najviac ma však asi prekvapil volant s technológiou steer-by-wire. Volant totiž nie je s kolesami nijak fyzicky prepojený. Je to vlastne taký videoherný ovládač, ktorý vysiela signál do riadiacej jednotky cez kábel. Jeho citlivosť sa mení podľa rýchlosti.
V nízkej rýchlosti je volant citlivý a umožňuje precíznu manipuláciu na parkovisku, na diaľnici naopak veľmi stvrdne a auto sa premení na „športiak“.
Pri otáčaní volantu sa točia všetky štyri kolesá do zákruty, aj tie zadné, čo je fakt úlet. Predné kolesá sú veľmi vpredu, je to úplne famózna kombinácia, ktorá ovládateľnosť neuveriteľne zjednodušuje, auto sa pocitovo výrazne zmenší.
A keď sa do neho posadíte, aký je to pocit?
Máte pocit, že ste v obývačke na gauči. Sedenie je pohodlné a priestranné. Vďaka tomu, že je predné sklo také obrovské, pri jazde si pripadáte skôr ako v kine a nie v aute. V jednej chvíli mi dokonca napadlo, že by rovnako ako pri Apple Vision Pro mohlo byť predné okno v podstate AR displej a auto by mohlo byť kompletne z ocele. Myslím, že sa to raz stane.
Aký máte z auta pocit na ceste?
S výkonom 600 koní pôsobí Cybertruck ľahko a svižne, čo ma dosť prekvapilo. Pri jazde máte pocit levitácie, auto pláva po ceste. Veľká a ťažká batéria v podvozku vás prikuje k zemi.
Celkovo pôsobí odpruženie vozidla neporovnateľne lepšie než akákoľvek iná Tesla. Tie podľa mojich skúseností pôsobia dosť tvrdo a surovo oproti pohodliu, ktoré ponúkajú značky ako BMW, Audi či Mercedes. Cybertruck túto hranicu zmazal.
Jediná vec, ktorú začnete cítiť, a to len veľmi nepatrne, je mierna vibrácia vo volante pri vyšších rýchlostiach. Je to spôsobené terénnymi pneumatikami. Dokázal by som si predstaviť mestský variant Cybertrucku s jemnejším vzorom.
Dosť mi tiež spočiatku chýbali smerové páčky pri volante. „Blinker“ sa totiž dáva tlačidlami na volante, tam je však problém, že sú priamo nad sebou a chvíľu vám trvá, kým si zapamätáte, ktoré je doľava a ktoré doprava.
Čo dojazd? Limituje vás nejako?
Dobíjanie na Tesla Superchargeri z deviatich na osemdesiat percent mi dnes trvalo štyridsať minút, ale zhruba do päťdesiatich percent sa to nabije výrazne rýchlejšie. Dosť často sú tu nabíjačky pri kaviarňach, fitkách a obchodoch, takže človek spojí potrebné s užitočným, ale áno, musíte plánovať viac dopredu.
Zatiaľ to vidím tak, že reálny dojazd bude niekde okolo 400 až 450 kilometrov. K dispozícii má byť aj Range Extender, ktorý sa inštaluje do korby a má tabuľkovo vyhnať dojazd až zhruba na 750 kilometrov, takže sa necháme prekvapiť.
Ako na vás a auto reaguje okolie?
Toto je úplne unikátna situácia, pretože to auto sa vlastne nedá kúpiť a vyzerá ako z vesmíru, takže to každého zaujíma. Počas jazdy sa na mňa všetci ostatní usmievajú, ukazujú vztýčený palec, na križovatke sťahujú okná a chcú sa rozprávať. Neustále tiež vidím niekoho v spätnom zrkadle alebo na prechodoch, že drží mobil a natáča. Keď zastavím, okolo sa vždy zbehne skupinka ľudí.
Ešte si na to zvykám, preto s ním zatiaľ neparkujem na ulici pred domom a snažím sa čo najskôr zájsť do garáže. Ideálne tak, aby nikto nevidel, kde som zmizol. Zvláštny pocit. Dosť teraz s rodinou premýšľame, akým autom pôjdeme, pretože extravagancia má svoje limity. Na surf by som napríklad Cybertruck zatiaľ nebral. Určite sa to časom zmení, ale ešte nie som pripravený.
Inak je to, samozrejme, úplne geniálne auto pre športovcov. Je tam množstvo priestoru na bicykle, lyže, surfy či lezecké náčinie. Ak človek nechce miešať špinavé bicykle v korbe s čistým oblečením, môže ho dať do predného „frunku“. To je kufor na denné používanie.
V zadnej korbe je navyše skrýša na pivá. Dá sa tam nasypať ľad a potom, keď sa roztopí, vypustí sa voda. Človek si tak môže vytvoriť improvizovanú chladničku, čo je na výlet ideálne.
Mala by mať podľa vás aj Európa možnosť vyskúšať Cybertruck?
Stopercentne, ale zatiaľ to nevyzerá nádejne. V Česku si ho dokážem predstaviť asi viac ako napríklad v úzkych uličkách na juhu. Je to podľa mňa fajn auto pre aktívnu rodinu, ktorá rada kempuje a žije outdoorom.
Článok vyšiel na Forbes.cz. Autorom je redaktor Ondřej Kinkor.