Stane sa Európskym autom roka 2024 „Číňan“? Uspeje Tesla na trhu „pickup trucks“? Aké najdôležitejšie modely aktuálne vyrábajú automobilky na Slovensku, alebo na aké sa pripravujú?
Tu je niekoľko áut, ktoré zdanlivo nemajú veľa spoločného, ale ako celok dokážu prezradiť niečo o tom, v akej fáze sa na začiatku roka 2024 nachádza globálny automotive a čím žijú materské koncerny veľkých výrobných závodov pôsobiacich na Slovensku.
BIZNIS EVENT, AKÝ TU EŠTE NEBOL
Top ľudia z biznisu a manažmentu na jednom mieste, 4 pódiá, 100+ spíkrov. Top podujatie roka, na ktorom budú všetci a vy nesmiete chýbať… viac informácií už čoskoro.
CHCEM BYŤ NA WAITING LISTE
Kia, Peugeot alebo nováčik z Číny?
Sedmička finalistov Európskeho auta roka 2024 nemá tentokrát jasnú slovenskú stopu – z nominovaných, ktorými sú päťkové BMW, čínsky BYD Seal, Kia EV9, Peugeot E-3008/3008, Renault Scenic, Toyota C-HR a Volvo EX30, sa na Slovensku nevyrába ani jedno auto.
Čo tento výber hovorí o aktuálnych trendoch na starom kontinente? Médiá si na konci minulého roka, keď organizátori oznámili finalistov, hneď všimli historický prienik čínskeho auta do finále.
BYD je prvou veľkou automobilkou z Číny, ktorá ozajstný globálny úspech dosiahla aj bez toho, aby si kúpila nejakú tradičnú značku zo Západu (ako to napríklad urobila skupina Geely s Volvom či Lotusom).
Zakladateľ BYD, multimiliardár Wang Chuangfu, sa narodil v chudobnej roľníckej rodine, vyrastal ako sirota, dnes (19. 1. 2024) je však s majetkom vyše 14 miliárd dolárov na 130. mieste Forbes rebríčka najbohatších ľudí sveta.
Svoj čínsky sen (kedysi sa takej úspešnej kariére hovorilo americký sen) začal snívať v polovici 90. rokov, keď založil firmu špecializovanú na batérie. Postupne vyrástla na automobilku, v ktorej dnes drží osem percent aj Berkshire Hathaway, konglomerát svetovej investičnej legendy Warrena Buffetta – a určite sa nemá na čo sťažovať.
Predaje BYD vlani prekročili tri milióny áut, skupina sa stala aj najväčším výrobcom elektromobilov na svete.
Kto z finalistov má aspoň nejaké spojenie so Slovenskom? Samozrejme, Kia, ktorá má dva roky po EV6 vo finále aj elektrický EV9 a Peugeot, ktorý v minulosti dosahoval pravidelné úspechy: v roku 2020, ešte pred pandémiou, bol Európskym autom roka „trnavský“ Peugeot 208, v roku 2022 bola vo finále tristo osmička a vlani štyristo osmička.
Elektrické prehlasované e
Európa, ale aj Spojené štáty boj o rýchly nástup na trh elektromobilov zatiaľ prehrávajú na plnej čiare (graficky to znázorňuje napríklad titulná strana The Economist).
Starý svet v zápase s Čínou zúfalo potrebuje, píše špecialista na automotive Neil Winton na Forbes.com, model, ktorý sa bude predávať – aj vďaka tomu, že bude cenovo relatívne dostupný pre chudobnejúcu strednú triedu.
Koncern Stellantis čoskoro vyskúša, či by sa ním mohol stať elektrický Citroën C3, teda „ë-C3“, ako názov tohto auta naštylizovala automobilka. V priebehu roka by sa mal začať vyrábať v Trnave. Zhodou okolností prichádza nový model trochu symbolicky v období, keď bratislavský Volkswagen po desiatich rokoch výrobu svojho elektrického auta (e-up!) ukončil.
V najnovšej podobe by elektrická „cé trojka“ mala byť už takzvaným subkompaktným crossoverom, ktorý pripomína malé SUV, teda nielen „baby crossoverom“, ktorým bola nedávno. (C3 začínal ešte ako nástupca Citroënu Saxo, ktorému sa vtedy hovorilo „supermini“).
Prichádzajúca ë-C3 už avizuje dojazd vyše tristo kilometrov, cenu aj pod 25-tisíc eur, kufor s objemom vyše 300 litrov – a to je aj v skratke správa o aktuálnom stave elektromobility v Európe.
Éra Sportage – a čo príde po nej?
Na to, aké úspešné auto Sportage pre Kiu je, sa o ňom až tak veľa nepíše. Spolu so ceedom tvorí dvojicu modelov, o ktoré sa už dlho opiera aj veľká žilinská automobilka. (V Žiline sa Sportage už takmer päť rokov vyrába aj v hybridnej verzii, ak teda zohľadníme takzvaný mild hybrid z roku 2018).
Sportage a ceed pomohli Kii (a ich sestry i30 a Tucson zasa Hyundaiu) etablovať sa ako vážny hráč na svetových trhoch a asi najviac na tom európskom. Ročné predaje už dávno vyskočili nad stotisíc kusov, v roku 2023 už nad pol milióna (Sportage), dokopy ich dnes jazdia po celom svete za posledné roky už milióny. A milióny ich (Ceedov a Sportageov spolu) vyrobili za vyše desaťročie už aj v Žiline.
Aký je však po troch desaťročiach so Sportageom ďalší krok? Samozrejme, tiež ním bude ešte výraznejšia elektrifikácia. V priebehu piatich rokov by v Žiline mali nabehnúť dva nové elektrické modely. S nedávno predstavenými EV4 sa v médiách spájali komentáre typu „pozor, Tesla, toto by mohol byť vážny konkurent pre Model3“ a podobne.
Tiež je zaujímavou informáciou, že s EV4 sa Kia pôvodne orientovala najmä na čínsky trh, napokon sa však s modelom rozhodla zamerať na celý svet.
Prebrodí sa cez potok aj elektrický Range Rover?
Nitriansky Jaguar Land Rover Slovakia poskočil vlani z objemu výroby v priemere dvetisíc áut týždenne na vyše tritisíc. V rámci materskej skupiny by udalosťou roka malo byť predstavenie prvého elektrického Range Roveru.
Land Rover, ktorý už dlhší čas tvorí profitabilnejšiu súčasť skupiny, predstavuje elektrický model postupne. Ako si všimol britský automobilový web, ako prvý údaj nechal „uniknúť“ takzvanú „brodiacu sa“ výšku. Hodnota 850 milimetrov má vraj zdôrazniť, že aj v elektrickej verzii zostane terénnym autom, hoci predstavuje v zásade stredne veľké luxusné SUV.
V rámci rodiny rieši koncern aj novú organizáciu jednotlivých modelov z konceptu „House of Brands„ – jednotlivé Land Rovery sa tak budú marketovať už ako Range Rover, Discovery či Defender, ako teda poznamenáva stránka Gear Patrol, už nebude treba hovoriť „Land Rover Range Rover, čo napokon nikto v skutočnosti nehovoril“.
Nazvite ich tak alebo onak, v rodine JLR je tá „LR“ časť autom, ktoré dokáže ustáť aj šesťcifernú cenovku a slušné marže, komentuje automotive prispievateľ na Forbes.com.
Príde raz Cybertruck aj do Európy?
Odhadnúť, kedy sa futuristické auto Elona Muska a jeho Tesly začne vyrábať v relevantných objemoch, je ťažké. V prvom štvrťroku by ich malo vzniknúť približne 10-tisíc. Ani termín jeho prípadného príchodu na európske trhy zatiaľ zďaleka nie je jasný, hoci v USA už v decembri, približne s dvojročným meškaním, výroba nabehla.
Nejde tu o malú vec. Úspech alebo neúspech Tesly na veľkom trhu „full size pickup truck“ (keby sa u nás Cybertruck raz predával, išlo by zrejme o kategóriu nákladiakov „C1“) je udalosť, ktorá má podľa viacerých médií potenciál rozhodnúť o tom, či bude úspešným príbehom aj celá Tesla – alebo zaknihuje prvý vážny problém.
„Biznis case pre Muskov Cybertruck nie je nepriestrelný,“ napísal automotive redaktor Forbes.com Alan Ohnsman na jeseň. „Polarizujúce elektrické auto by mohlo vypáliť ako strategický omyl, keďže má vysokú cenu, náklady na vývoj boli vysoké tiež a výhľad predajnosti nie je jasný,“ skonštatoval.
Zatiaľ však platí, že od jesene 2020 sa trhová kapitalizácia Tesly zväčša drží v rozmedzí pol bilióna až bilión dolárov, čo z nej robí jednu z najväčších firiem sveta a z Elona Muska najbohatšieho človeka sveta.
Pre porovnanie – trhová kapitalizácia Volkswagenu, ktorý stále predáva zhruba päťkrát viac áut ako Tesla, je asi jedenásťkrát nižšia. Investori tak zatiaľ Tesle v zásade do budúcnosti veria (a tradičným automobilkám v zásade neveria).
Elektrický Cayenne: čo prinesie Slovensku?
Podrobností ešte veľa nevieme, v každom prípade, ako pripomína portál Car and Driver, aktuálny model SUV so spaľovacím motorom sa pre Porsche, kedysi značku, ktorá sa od vtedy prichádzajúcej éry SUV zdala byť vzdialená, stal za posledných 20 rokov až nečakane veľkým úspechom.
Očakávania od elektrického Porsche sú preto rovnako veľké.
V tejto konkrétnej elektrifikácii pôjde pre Porsche o porovnateľne dôležitú zmenu či skôr križovatku, akou sa pred dvomi desaťročiami stal samotný príchod Porsche do segmentu luxusných SUV. Potenciálne teda pôjde aj o podobne dôležitý míľnik v dejinách automotive na Slovensku.
Touaregy, Cayenny a „Q“ modely od Audi totiž pomohli posunúť na celkom novú úroveň celý sektor na Slovensku – a nič lepšie, ako dosiahnuť podobný úspech ešte raz (už v ére elektromobility), by si Slovensko nemohlo želať.