Hranatý elektrický nákladiak Elona Muska potešil jeho fanúšikov, automobilových expertov už menej. A ekológovia rovno hovoria, že toto auto je „absurdné“ a zbytočné.
Vízia Elona Muska pre Teslu v manifeste z roku 2006, ešte predtým, ako sa stal jej generálnym riaditeľom a jediným šéfom, ekológov nadchla: bojovať proti uhlíkovému znečisteniu elektrickými vozidlami tak, že začneme s drahým športovým autom s otvorenou strechou a potom prejdeme na cenovo dostupné rodinné modely – ideálne poháňané slnkom.
O 17 rokov neskôr nemá jeho veľký, hranatý Cybertruck, ktorý by sa mal dostať do predaja v najbližších týždňoch, s riešením klimatickej krízy spoločné prakticky nič.
„Cybertruck je vyrobený s vonkajším plášťom pre maximálnu odolnosť a ochranu pasažierov,“ chvasce sa webová stránka firmy. „Začínajúc takmer nepreniknuteľným exoskeletom, každý komponent je navrhnutý tak, aby mal výnimočnú silu a odolnosť, od Ultra-Hard 30X za studena valcovaného štrukturálneho plášťa z nehrdzavejúcej ocele až po pancierové sklo Tesla.“
Nezmyselné reči
Tesla tvrdí, že ťažké EV dokáže „utiahnuť takmer nekonečnú hmotnosť“. („Je zrejmé, že žiadne vozidlo, dokonca ani ťahač najsilnejšej triedy 8, nemôže utiahnuť nekonečnú hmotnosť,“ poznamenal Ed Kim, prezident priemyselného výskumu AutoPacific.)
Na webovej stránke nie je žiadna zmienka o environmentálnych výhodách a žiadne podrobnosti o dátume predaja, cene, hmotnosti či dojazde Cybertrucku na jedno nabitie. „Nie je to malé auto,“ povedal Musk v nedávnom konferenčnom hovore, pričom sľúbil, že bude k dispozícii tento rok.
Foto: Tesla
Foto: Tesla
Vyhlásil tiež, že dopyt je „tak odtrhnutý z reťaze, že tú reťaz ani nevidíte“, bez toho, aby uviedol podrobnosti. Tesla nereagovala na žiadosť Forbesu o komentár.
Tesla tiež neuviedla, koľko ľudí zaplatilo sto dolárov za rezerváciu, hoci fanúšikovské stránky odhadujú, že od odhalenia v novembri 2019 (keď šéf dizajnu Franz von Holzhausen ťažkými kovovými guľami trápne rozbil údajne nezničiteľné pancierové sklo) sa ich nazbieralo viac ako 1,5 milióna.
Ako dobre sa bude predávať, nie je isté, ale jedna vec je: ekológovia ho nenávidia.
SITA/AP
Cybertruck od Tesly s rozbitými oknami predstavil v roku 2019 zakladateľ firmy Elon Musk. Foto: SITA/AP
„Rovnaké nesprávne myslenie, ktoré infikuje Hummer EV, infikuje aj Cybertruck,“ povedal pre Forbes Dan Becker, riaditeľ kampane Centra pre biologickú diverzitu Safe Climate Transport Campaign.
„Nepatrím k ľuďom, ktorí sa na toto auto tešia. V skutočnosti by som bol rád, keby sa neobjavilo.“
Presun firmy nevyspytateľného multimiliardára do segmentu nákladných vozidiel má menej spoločného s environmentálnym prínosom a viac s ekonomickými cieľmi: vozidlá, zamerané na prácu sú najväčším a najlukratívnejším segmentom automobilového trhu v USA.
Minulý rok kúpili Američania asi dva milióny nákladiakov a predávali sa v priemere za 59-tisíc dolárov. Ak by teda Tesla predala aspoň 100-tisíc cybertruckov ročne po 60-tisíc dolárov alebo viac, mohla by dosiahnuť viac ako 6 miliárd dolárov v dodatočných ročných tržbách. To však môže byť príliš optimistický odhad.
Nie je to bezemisné vozidlo
Musk môže očakávať miernu podporu od ekológov najmä vďaka tomu, že ponúkne veľký pickup poháňaný elektrinou, nie benzínom alebo naftou, ktoré chrlia uhlík. Výskumníci z Národného laboratória v Argonne vyvinuli metodiku na kalkulovanie emisií uhlíka a energetickej náročnosti vozidla po celú dobu životnosti.
Tvrdia, že aj elektrické auto, vážiace viac ako 3,5 tony s obrovskou batériou môže byť pre planétu menej škodlivé ako nákladné auto podobnej veľkosti na fosílne palivá – ak najazdí desiatky tisíc kilometrov. Je to preto, že tradičné americké „pickupy“ zvyčajne dosahujú spotrebu 14 alebo 15 litrov na sto kilometrov.
Výhody Cybertrucku sú prinajmenšom nejasné, v porovnaní so scenárom, že by si niektorí zákazníci kúpili skromnejšie vozidlo.
David zipper, výskumník
Zdá sa však, že veľké množstvo energie, hliníka a vyťažených materiálov potrebných na Cybertruck je v rozpore so starými Muskovými zásadami ochrany klímy. A hoci suroviny vyťažené pre batérie odstraňujú emisie z výfukových plynov, ich ťažba aj tak poškodzuje životné prostredie, napríklad znečistením podzemných vôd odpadmi a chemikáliami z ťažby. Ďalším faktorom sú ľudské náklady, napríklad práca neplnoletých v kobaltových baniach v Kongu.
„Je pre mňa ťažké nadchnúť sa pre (Cybertruck) z pohľadu klímy. Jeho výhody sú prinajlepšom nejasné, v porovnaní so scenárom, že by si niektorí zákazníci kúpili skromnejšie vozidlo,“ povedal analytik dopravy David Zipper, hosťujúci člen Taubman Center na Harvard Kennedy School.
Lídrom je zatiaľ Ford
Ford, ktorý dominuje segmentu amerických pickupov už desaťročia so svojím F-150, predbehol Teslu na trhu so svojím batériou poháňaným F-150 Lightning. Je zameraný na fanúšikov pickupov aj komerčných zákazníkov.
Ford F 150 Lightning. Foto: Unsplash, Cyrus Crossan
Zatiaľ je lídrom elektrických nákladných vozidiel. Aj GM sa chystá uviesť na trh svoj elektrický Chevy Silverado a koncom budúceho roka začne Stellantis, matka Peugeota, Fiatu či Chrysleru, predávať RAM 1500 REV, ktorý sľubuje dojazd až 800 kilometrov na jedno nabitie v špičkovej verzii.
Zákazníci, ktorí hľadajú netradičné nákladné vozidlo, môžu mať aj elektrický R1T od startupu Rivian. Športový model, ktorý firma propaguje na kempovanie a výlety na pláž s priateľmi. Má výrazné konkávne svetlomety, ktoré vytvárajú „priateľskú tvár“.
Jeho imidž je tak veľmi vzdialený od hrozivého profilu Cybertrucku, ktorý vyzerá, že ho inšpirovala brutalistická architektúra z rokov po druhej svetovej vojne a navrhli ho na jazdenie nejakou postapokalyptickou pustatinou. (Dizajnéri Tesly tento dizajn zväčša neznášali, povedal von Holzhausen Muskovmu životopiscovi Walterovi Isaacsonovi.)
Pôvodný Hummer od GM už dávno dokázal, že kontroverzný vzhľad je pre niektorých kupujúcich príťažlivý. Napriek tomu bude predaj Cybertrucku určovať to, aké dobré toto auto bude celkovo, povedal Eric Noble, prezident odvetvovej konzultačnej firmy The Carlab.
„Úspech alebo neúspech pickup truckov na severoamerickom trhu je predovšetkým založený na ich schopnosti vydržať pracovný cyklus,“ povedal. To znamená, pokiaľ ide o kapacitu nákladu a silu ťahania, že kupujúci v USA pripúšťajú nulové kompromisy. „Nikomu neprepáčia nič,“ dodáva Noble.
Dopyt: pár stoviek tisíc či len pár tisíc?
Analytici, ktorí veria Tesle, si myslia, že firma by v roku 2024 mohla predať najmenej 150-tisíc Cybertruckov – a možno až 250-tisíc, ak bude nábeh výroby prebiehať hladko.
Noble si nie je istý, že existuje až taký veľký trh pre špeciálne veľké americké pickupy, čo poukazuje na celkový predaj Rivian R1T: predalo sa ich menej ako 2-tisíc mesačne počas tohto roka až do júla, píše Automotive News s odvolaním sa na údaje Experian.
„Zaujímavá otázka je, či Cybertruck nebude skôr módnym automobilom pre špecifickú skupinu. Taký je Rivian R1T,“ povedal. „Nezvláda pracovný cyklus bežného pickupu, ale je dobrý ako elektromobil.“
Rivian R1T. Foto: Unsplash, Wes Hicks
Fanúšikovia Tesly sú možno nadšení, ale neurčité názory spotrebiteľov na Cybertruck naznačujú, že na trhu čelí protivetru. Medzi potenciálnymi kupcami elektrických pickupov, ktoré skúmala spoločnosť Cox Automotive, sa umiestnil najnižšie. Prieskum viedol Ford F-150 Lightning, za ním Dodge Ram EV, Chevrolet elektrický Silverado a Rivian.
„Naše štúdie naďalej poukazujú na dôležitosť sily značky, a to platí najmä v segmente veľkých pickupov , kde je lojalita k značke často hlboká a nekompromisná,“ povedala Vanessa Ton, senior manažérka pre prieskum trhu a zákazníkov spoločnosti Cox.
„Je to obzvlášť veľká výzva pre značky ako Tesla a Rivian, ktoré sú obe nováčikom v segmentoch pickupov,“ dodala.
Problém so záťažou pneumatík
Nedostatok podrobností, ktoré Tesla doteraz o Cybertrucku zverejnila, bráni presnému posúdeniu jeho šetrnosti k životnému prostrediu.
Potenciálne by pozmenenie dizajnu či výrobných procesov mohlo znížiť emisie uhlíka o približne 50 percent počas celej životnosti, za predpokladu, že kupujúci nahradí benzínové nákladné vozidlo podobnej veľkosti, povedal Nick Molden, generálny riaditeľ a zakladateľ výskumnej firmy Emissions Analytics.
Ak však majiteľ takéto auto používa menej často ako auto so spaľovacím motorom, tak by to „podkopalo prínos pre klímu, pretože emisie vyprodukované pri výrobe Cybertrucku by pri príliš malom počte kilometrov prevyšovali,“ povedal.
Foto: Tesla
Foto: Tesla
A hoci môže produkovať menej uhlíkového znečistenia, nie je to vozidlo bez emisií. Ťažké elektrické vozidlá pravdepodobne vytvárajú škodlivejší prach z pneumatík ako bežné vozidlá, povedal Molden, ktorého firma tento problém skúma.
Nebezpečné chemické prípravky, ktoré sa zvyčajne používajú v pneumatikách, súvisia s klesajúcou populáciou lososov v USA a prach z pneumatík sa považuje za faktor prispievajúci k ochoreniam pľúc a srdca.
„Opotrebovanie pneumatík bude z dôvodu pridanej hmotnosti pravdepodobne podstatne väčšie a väčšina z týchto škodlivín bude vznikať pri akcelerácii, brzdení a prejazde zákrutami,“ povedal. „Potom sú tu ďalšie faktory, ako je bezpečnosť,“ podotýka Moldens tým, že naraziť do niekoho týmto autom môže mať ešte horšie následky než u bežných vozidiel.
V EÚ asi Cybertruck povolený nebude
V súčasnej podobe sa zdá, že Cybertruck nespĺňa bezpečnostné predpisy pre chodcov a cyklistov v Európskej únii a pravdepodobne sa tu v súčasnej podobe nebude môcť predávať.
„Je pre mňa veľmi ťažké prehliadnuť nebezpečenstvo, ktoré jeho dizajn predstavuje pre chodcov a cyklistov. Nevidím dôvod, prečo by znižovanie emisií skleníkových plynov vyžadovalo kompromis s bezpečnosťou na cestách,“ povedal pre Forbes Zipper, výskumník v oblasti dopravy.
Aktivisti ako Dan Becker už desaťročia kritizujú posun automobilového priemyslu od menších áut k stále väčším, ziskovejším pickupom a SUV s menej prísnymi predpismi na spotrebu paliva. Cybertruck považuje za súčasť tohto trendu a aj za „jednoducho čudné auto“.
„Cybertruck považujem za záhadu, akýsi hlavolam na kolesách, pretože je iný ako všetko ostatné,“ povedal Becker. „Pochádza to však od chlapíka, ktorý dal 40 miliárd dolárov za Twitter – len na to, aby ho zničil. On tiež nie je ako nikto iný. Nie som psychiater, ale môžem vám povedať, že toto je absurdné vozidlo.“
Autor článku Alan Ohnsman je redaktorom Forbes.com