15. apríla 2018

Tvorí už od mala, vždy ju priťahovali kreatívne činnosti – fotografovanie, maľovanie, šitie. Popri vysokej škole sa naučila aj vyšívať a po jej úspešnom dokončení sa rozhodla premeniť svoju záľubu na živobytie. A tak sa zrodila značka Folková. Pod týmto názvom vyrába Karolína Hrušková oblečenie a doplnky inšpirované tradičnými ľudovými vzormi a motívmi. Každý kúsok je originál, ktorý prejde jej rukami – pri tých najnáročnejších strávi aj 80 hodín. Aké boli začiatky mladej podnikateľky z Horehronia a odkiaľ čerpá inšpiráciu?

Namiesto štetca siahla po vyšívacom kruhu

Karolína pochádza z Čierneho Balogu a tradičné folklórne motívy sa rozhodla najprv zakomponovať do opaskov, neskôr pribudli motýliky, tašky či sukne. Ako sa však vyštudovaná ekologička dostala k vyšívaniu? Chcela si oddýchnuť od učenia, no v jedno sobotné doobedie namiesto foťáka či štetca siahla po vyšívacom kruhu. Keď začala tvoriť výšivku pre seba, ešte netušila, že o pár rokov sa jej hobby stane aj prácou.

Pre Karolínu je vyšívanie hobby aj prácou. Foto: archív Karolíny Hruškovej

„Prvá výšivka bola zlá, šupla som ju do koša. Pretože som veľký detailista, nemohla by som v nej pokračovať. Potom som si povedala, že druhú už pokaziť nesmiem,“ spomína zakladateľka značky Folková a zároveň dodáva, že aj dnes sa stále učí a spoznáva nové techniky. Po úspešnom absolvovaní školy plynule prešla k vlastnému podnikaniu a vyšívaním sa začala živiť. S akými výzvami sa musela popasovať?

Používa nástroje z 20. storočia aj 3D sken. A oživila klobučnícke remeslo

V začiatkoch bolo nutné nastaviť si harmonogram a pracovný režim, s čím ako začínajúca podnikateľka ešte nemala skúsenosti. „Bolo to náročné v tom, že som nevedela odhadnúť čas jednotlivých úkonov – šitia, vyšívania, komunikácie so zákazníkmi či fotenia výrobkov. Nabrala som si toho na plecia dosť veľa a mnohokrát som nestíhala,“ hovorí o najväčšej výzve v začiatkoch Karolína. Aj preto niekedy jej pracovný deň začal ráno o siedmej a končil večer o desiatej.

Zamilovala sa do modrotlače

Kúsky Folková vznikajú v ateliéri u Karolíny doma. „Začínam vždy návrhom a rozkreslením výšivky na papier. Mnoho motívov mám pripravených, inšpirujem sa vzormi z krojov, knihami, starými spismi, ale aj vlastnou fantáziou.“ Mladá podnikateľka oceňuje, že Horehronie je bohaté na folklórne prvky, ktorými sa môže inšpirovať. Potom už nasleduje samotná výroba. Jednoduchšie kúsky ako motýlik jej zaberú 3 hodiny, pri tých komplikovaných strávi aj 80 hodín. Vtedy je podľa Karolíny dôležité striedať činnosti, aby nestratila trpezlivosť či nervy.

Opasky boli prvými kúskami v ponuke Folkovej (Foto: archív Karolíny Hruškovej)

„Strihám výstuhy, látky, vyšívam, šijem, žehlím, meriam a takto je to dokola, až vznikne finálny produkt putujúci zákazníkovi. Dávam si záležať na balení, pretože sama sa vždy poteším pekne zabalenému balíčku a chcem, aby zákazník vedel, že je pre mňa dôležitý,“ prezradila, ako urobiť výborný prvý dojem. Hoci sa v začiatkoch snažila vyrábať veci, ktoré sa páčili hlavne jej, dnes sú pre ňu inšpiráciou aj zákazníčky. Práve vďaka nim a ich túžbe ladiť s partnerom vznikli pánske motýliky, vyšívané kravaty či traky.

Keď prišla o polovicu tímu, chcela si dať výpoveď. Ako podniká svadobná dizajnérka?

Karolína Hrušková má rada unikátny dizajn a látky z galantérie jej po čase prestali stačiť, tak sa rozhodla svojim zákazníkom priniesť niečo nové. „Práve preto dnes tvorím výrobky z originálnej modrotlače – látka je špeciálna práve tým, že každý jej kúsok prešiel rukami tlačiara, ktorý jej dal konečnú podobu zafarbením v kadi s indigovým roztokom. Klasickej výrobe pomocou modrotlačových foriem sa venuje u nás Peter Trnka, no mnohé nádherné vzory mám z dielní z Čiech či Maďarska.“

Milujte prácu a nerobte ju iba pre peniaze

Karolína však neostala iba pri výrobe a predaji svojich kúskov, do tajov vyšívania pomáha preniknúť aj ďalším nadšencom. „Minulý rok sme začali pripravovať kurzy vyšívania pre začiatočníkov. Neskôr sme pripravili kurzy, na ktorých začali dámy pracovať na svojom vlastnom doplnku – ten potom môžu hrdo nosiť.“ Zakladateľka Folkovej sa tieto workshopy snažila poňať v uvoľnenej atmosfére a popri učení si spoločne s účastníkmi dali kávu, obed, porozprávali sa a hlavne si dobre oddýchli.

Modrotlač v podaní Folkovej. Foto: archív Karolíny Hruškovej

V týchto dňoch Karolínu najviac zamestnáva svadobná sezóna, no popri vyrábaní svadobných šiat sa snaží nájsť si čas aj na posunutie svojej značky. „Na jeseň prídem s niečím, čo bude prekvapením aj pre mňa. Spojila som sa so slovenskou značkou, ktorá navrhuje a vyrába postele. Bude to niečo iné a určite zaujímavé,“ prezradila o svojich ďalších plánoch.

Ako vidí dôvody svojho úspechu mladá podnikateľka? „Myslím si, že je to práve to, že dávam zákazníkom – najčastejšie ženám – možnosť vyrobiť ich vysnívaný kúsok oblečenia či doplnok na mieru. Dávam im voľnú ruku pri výbere vzorov, farieb, a tak môžeme na danom výrobku spolupracovať.“ Keby mala dať tip ľuďom, ktorí rozmýšľajú o vlastnom biznise, znel by takto: „Aby do toho išli naplno, aby sa do svojej práce zamilovali a nerobili ju len pre peniaze. Inak to zmysel nemá,“ uzatvára Karolína.

Hlavná foto: archív Karolíny Hruškovej