Väčšina americkej filmovej, seriálovej a televíznej produkcie už niekoľko mesiacov stojí. Herci štrajkujú od polovice júla, scenáristi od začiatku mája. Koniec najväčšieho hollywoodskeho štrajku za uplynulých šesť dekád je stále v nedohľadne.
Cena za ich boj o platové podmienky medzitým rastie. A nie sú to len filmové štúdiá, kto musí počítať straty. Náklady ponesie celá ekonomika štátu Kalifornia, kde sa koncentruje najväčšia časť hollywoodskeho biznisu.
Dopad štrajku na celú ekonomiku
Ekonomický think-tank Milken Institute nedávno spočítal, že štrajky už odhryzli z kalifornského HDP takmer päť miliárd dolárov. Zastavenie výroby totiž zasiahlo množstvo cateringových firiem, čistiarní, požičovní a ďalších hollywoodskych „dodávateľov“.
Scenáristi zastúpení zväzom WGA štrajkujú už 134 dní. Posledná podobná akcia zväzu na prelome rokov 2007 a 2008 trvala 99 dní a kalifornskú ekonomiku vtedy stála cez dve miliardy dolárov.
Teraz scenáristi štrajkujú spoločne so zväzom hercov SAG-AFTRA, k čomu naposledy došlo v roku 1960. Zatiaľ všetko nasvedčuje tomu, že ich vyjednávanie bude zdĺhavé a účet za päť miliárd dolárov ešte vzrastie.
Dohoda v nedohľadne
Asociácia producentov AMPTP totiž s hercami ešte nezačala ani rokovať. Prezidentka SAG-AFTRA Fran Drescher v auguste uviedla, že netuší kedy sa podarí spor urovnať. Herci a herečky sú podľa nej pripravení vydržať minimálne pol roka.
Rokovania so zväzom scenáristov WGA síce prebiehajú, ale v zásadných otázkach sa obe strany stále rozchádzajú. Producenti tak musia čoraz viac meniť plán premiér a odsúvať nové filmy a seriály na neskôr. Veľké štúdiá cítia čoraz významnejšie finančné dopady.
Spoločnosť Warner Bros. Discovery, ktorá odsunula premiéru druhého dielu sci-fi filmu Duna na budúcu jar, minulý týždeň znížila svoj odhad tohtoročného zisku o 300 až 500 miliónov dolárov „predovšetkým kvôli dopadom štrajkov“.
V predchádzajúcom odhade firma počítala s vyriešením sporu už do začiatku septembra, teraz však jej CEO David Zaslav pripustil, že vzájomná dohoda je v nedohľadne.
Menej zarobia aj kiná
Pokračovanie Duny v hlavnej úlohe s Timothéeom Chalametom a Zendayou bolo pritom jednou z najočakávanejších filmových premiér tohto roku.
Odklady premiér v najbližších mesiacoch nepochybne zasiahnu aj tržby spoločností prevádzkujúcich kiná ako AMC Theatres, Cinemark alebo Cineplex.
Tie sa síce v lete viezli na úspechu snímok Barbie a Oppenheimer, ale stále nie sú na číslach z obdobia pred pandémiou. A vzhľadom k chudobnému kalendáru premiér na budúci rok na nich zrejme nebudú ani v blízkej budúcnosti.
Štrajk hercov a herečiek má navyše priamy vplyv aj na filmy, ktoré už sú natočené. Súčasťou protestov je totiž aj dohoda, že umelci nesmú propagovať svoje snímky v médiách alebo sa zúčastňovať slávnostných premiér.
Ninja korytnačky bez promo podpory
Čo to znamená pre tržby vstupného v kinách ukazuje tohtoročný animovaný film Korytnačky Ninja: Chaos mutantov, ktorý mal v auguste napriek štrajkom premiéru. Bez publicity zarobil o zhruba pätnásť percent menej ako mohol, napísal magazín The Hollywood Reporter s odkazom na svoje zdroje.
Konkrétny dopad štrajkov na štúdiá bude však zrejmý až pri výsledkoch za tretí kvartál tohto roku. Varuje pred nimi napríklad CFO Lionsgate Jamesa Bargea, podľa ktorého štrajk stojí spoločnosť na tržbách za štvrťrok 30 miliónov dolárov.
Získajte výber najlepších správ
Prihláste sa na odber Newslettra Forbes Espresso a získavajte exkluzívne postrehy a rady od úspešných podnikateľov, odborníkov a inšpiratívnych lídrov z rôznych odvetví.
Pri vyplnení emailu súhlasím so spracovaním osobných údajov.
Ďakujeme za vaše prihlásenie! Vitajte v komunite Forbes.
Treba však, podobne ako v prípade kalifornského HDP, myslieť aj na menšie firmy naviazané na producentov. Napríklad holding talentových agentúr Endeavor podľa slov jeho CFO Jasona Lublina štrajk stojí 25 miliónov dolárov mesačne. Firma preto stiahla svoju prognózu zárobkov na tento rok.
Producenti štrajk prezentujú ako úsporu na mzdách
Veľkí hráči na americkom mediálnom trhu zatiaľ cynicky prezentujú čísla, koľko na štrajkujúcich hercoch a scenáristoch ušetria.
CFO Warner Bros. Discovery Gunnar Wiedenfels začiatkom augusta hovoril o úspore viac ako 100 miliónov dolárov na prevádzkových nákladoch. Finančný riaditeľ Paramountu Naveen Chopra očakáva z dôvodu štrajku v druhej polovici roka „výrazne viac“ hotovosti na firemných účtoch.
Aj spoločnosť Disney minie za tohtoročné filmové a seriálové novinky „len“ 27 miliárd dolárov. „Je to menej, ako sme predtým avizovali, čiastočne z dôvodu štrajkov scenáristov a hercov,“ uviedol CEO Disney Bob Iger.
Článok vyšiel na Forbes.cz. Jeho autorom je Marek Tomanka.