3. augusta 2020

Aj keď je leto vhodným obdobím na mnohé športové aktivity, pre bežcov sú letné horúčavy skôr utrpením. Ak patríte medzi tých, ktorí sa nedokážu naštartovať a každý deň si nachádzajú stále nové výhovorky, prečo beh odložiť, skúste sa motivovať týmito knihami. Forbes urobil výber piatich, ktoré si prečítate – a obujete si tenisky aj v tomto (ne)čase.

Stvorení pre beh

Christopher McDougall

Foto: Panta Rhei

„Behanie spája dva najpôvodnejšie ľudské inštinkty: strach a potešenie. Utekáme, keď sa bojíme, a utekáme, keď sme vo vytržení. Utekáme od problémov a utekáme pre radosť,“ píše v knihe Stvorení pre beh jej autor Christopher McDougall, ktorý sa vydáva hľadať kmeň najvytrvalejších bežcov na Zemi.

S pomocou záhadného samotára Caballa Blanca, ktorého medzi seba Tarahumari, žijúci v extrémnych podmienkach v mexických kaňonoch vpustili, objavuje ich tajomstvá. A pripravuje sa na svoju životnú výzvu – 80 kilometrové preteky tamojšou krajinou.

Jeho súpermi nebudú len členovia domorodého kmeňa, ale aj americká ultramaratónska hviezda, bosonohý čudák, vyšinutý pár surfistov, učiteľka-ultramaratónkyňa a ďalšie zaujímavé postavy, ktoré postupne spoznávate počas čítania knihy. Okrem príbehu o vytrvalosti vás autor prevedie aj najnovšími vedeckými poznatkami.

Garantujeme vám, že po tejto knihe budete mať chuť sa rozbehnúť, aj keď nie ste bežcom.

O čom hovorím, keď hovorím o behaní

Haruki Murakami

Foto: Panta Rhei

Čítať knihu o behaní od jedného z najúspešnejších spisovateľov súčasnosti je pozoruhodný zážitok. Poznáte ten pocit, keď sa nájdete v niekoho slovách, akoby ste ich sami vyslovili? V knihe Murakamiho sa nájde množstvo bežcov, ktorí síce nevedia opísať svoje skúsenosti s behaním tak ako japonský novelista, ale prežívajú podobné situácie ako on.

Murakami začal s behaním v roku 1982 a odvtedy zabehne každý deň aspoň 10 kilometrov a každý rok sa pripravuje na maratón. V knihe píše o svojom vzťahu k behu, prepojení s jeho profesiou, ale napríklad aj o tom, nad čím (ne)premýšľa, keď behá, o fyzickej a psychickej bolesti, ktorá beh sprevádza, aj o dôvodoch, prečo ich podstupuje.

„Väčšina bežcov nebehá preto, že chcú žiť dlhšie, ale preto, že chcú žiť naplno. Je oveľa lepšie prežiť svoj život s jasnými cieľmi a plne nažive, a verím, že beh vám v tom pomôže. Urobte maximum v rámci svojich individuálnych limitov: to je podstata behu a metafora pre život.“

Jedz a behaj

Scott Jurek

Foto: Panta Rhei

Scott Jurek je postavou už spomínanej knihy Stvorení pre beh a jeden z najvýznamnejších ultrabežcov všetkých čias. Je držiteľom amerického rekordu v behu na 24 hodín, počas ktorých zvládol prejsť 266 kilometrov, teda šesť a pol maratónu za jediný deň.

V autobiografickej knihe hovorí o vytrvalosti, súťažení aj o krajných situáciách, ktoré v živote zažil. Okrem nich ponúka vedecké poznatky a praktické rady, ktoré vychádzajú z jeho vlastných skúseností. Jurek, ktorý je vegánom a veľkým obhajcom rastlinnej stravy, sa s čitateľmi delí aj o svoje obľúbené recepty.

 

 

Malá červená kniha o behaní

Scott Douglas

Foto: Panta Rhei

Potrvá dlho, kým niekto príde s lepšími radami, ako nájdete v tejto knihe, napísal o nej časopis Runner´s World. A má pravdu. V malej červenej knižke si na svoje príde človek, ktorý sa zatiaľ len pohráva s myšlienkou na behanie, no nevie, kde začať, ale aj skúsený bežec, ktorý hľadá spôsoby, ako zlepšiť svoj výkon.

Scott Douglas sa s čitateľmi delí o rady, ktoré získal počas 30 rokov behania a 20 rokov práce na pozícii športového novinára spovedajúceho najlepších atlétov a trénerov sveta. Ako si nájsť čas na behanie aj počas rušných dní? Ako si stanoviť a dosiahnuť rozumné ciele? Ako a kedy odpočívať?

Slová na zadnej strane knihy o tom, že prečítať si ju je hneď druhou najlepšou vecou po získaní osobného trénera, môžeme len potvrdiť.

Dobehni svoj mozog

Anders Hansen

Foto: archív Forbes

Kniha, ktorú vo Forbes odporúčajú všetci, ktorí ju už chytili do rúk, a okrem nás aj olympijský víťaz v chôdzi Matej Tóth. Švédsky bestseller vám povie, ako cvičenie (a behanie špeciálne) zabraňuje starnutiu mozgu, zvyšuje odolnosť voči stresu, zlepšuje pamäť a pomáha kreativite.

Výskum tiež ukazuje, že pravidelné cvičenie stimuluje mozog viac ako sudoku, krížovky a výživové doplnky dohromady. „Ak beháte, táto kniha vám pridá extra dobrý pocit, lebo zistíte, ako a prečo pomáhate svojmu mozgu. A ak nebeháte, dostanete extra dávku motivácie začať. Zhltnete ju za víkend a veľa vecí vo vašom živote dostane nový zmysel,“ píše vo svojom vianočnom odporúčaní šéfredaktor slovenského Forbesu Juraj Porubský.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?