29. apríla 2021

Spoločnosť Wood & Company v stredu (28. 4.) oznámila akvizíciu bratislavského Auparku. Celková cena akvizície je 450 miliónov eur, čím si transakcia pripísala pozíciu doteraz najväčšej realitnej akvizície na Slovensku. Práve Aupark Bratislava  sa stal základom pre expanziu realitnej spoločnosti dnes najbohatšieho Slováka do zahraničia. Pozrite si, ako sa vyvíjal Aupark od roku 2001 až dodnes.

Obchodné centrum Aupark v čase

Bratislavský Aupark a výnosy z jeho postupného odpredaja realitným investorom sa stal základom pre ďalšiu medzinárodnú expanziu spoločnosti HB Reavis, ktorú vlastní najbohatší Slovák Ivan Chrenko (Forbes odhaduje hodnotu jeho majetku na 1390 miliónov eur).

Obchodné centrum Aupark predal HB Reavis ešte v roku 2006 spoločnosti Rodamco Europe (dnes Unibail-Rodamco-Westfield). Kancelárska veža Aupark Tower prešla z rúk HB Reavisu do vlastníctva realitného fondu Heitman a neskôr do rúk investičnej skupiny Wood & Company. Práve tá má najnovšie do svojho portfólia dokúpiť aj obchodné centrum Aupark. Bude to obchod za zhruba pol miliardy eur.

2000 – 2001

Obchodné centrum Aupark v Petržalke bolo postavené v rokoch 2000-2001, otvorili ho v novembri 2001. Developerom projektu je spoločnosť HB Reavis. Aupark Bratislava sa stal v tom čase najväčším obchodným centrom s prenajímateľnou plochou 43-tisíc štvorcových metrov. Aktuálne, po expanzii centra, už táto plocha dosahuje 58-tisíc štvorcových metrov.

2006

Polovicu Auparku získava spoločnosť Rodamco Europe (neskôr Unibail-Rodamco a dnes Unibail-Rodamco-Westfield), podľa dostupných informácií bola hodnota transakcie vo výške 75 miliónov eur. V tom istom roku začína aj druhá fáza výstavby Auparku – pribudli nové maloobchodné plochy a tiež administratívna budova pod názvom Auaprk Tower.

Reklama
Pohľad na Nový most a Aupark Tower (vpravo) vo výstavbe. Bratislava, 2. marec 2007. Foto: SITA/Tomáš Benedikovič

2007 – 2008

Otvorenie novej časti Auparku v auguste 2007 rozšírilo centrum aj o multikino. Otvorenie Aupark Tower v roku 2008 prinieslo 21-podlažnú 96 metrov vysokú budovu.

Interiér novovybudovanej Aupark Tower. Foto: HB Reavis

2011

Unibail-Rodamco na jeseň získava od HB Reavis aj druhú časť bratislavského Auparku za rekordnú sumu 151 miliónov eur. Za tri milióny eur mal Unibail-Rodamco získať aj susedný pozemok vhodný na ďalšie rozširovanie centra.

2011 – 2012

Novým majiteľom kancelárskej budovy Aupark Tower sa stal realitný fond Heitman European Property Partners IV., pričom vežu mal podľa medializovaných informácií získal za takmer 86 miliónov eur.

2013 – 2015

V týchto rokoch prebieha modernizácia obchodného centra pod taktovkou spoločnosti Unibail-Rodamco, investície do modernizácie interiéru mali dosiahnuť 15, 5 miliónov eur. Vynovené centrum sa pre verejnosť otvorilo v októbri 2015. Centrum sa modernizovalo v štýle „Urban Chic“, Aupark dostal po prvý raz od jeho otvorenia aj nové logo so štyrmi hviezdičkami v súlade s konceptom, ktorý má zákazníkom centra priniesť „štvorhviezdičkové služby. K predajcom v Auparku pribudli známe mená ako Karl Lagerfeld, Alltoys, Alove, Karl Lagerfeld, Magenta, Starbucks, Esteé Lauder, Bobbi Brown, Clinique, Tiger of Sweeden, Stefanel a ďalšie.

Arnaud Burlin, výkonný riaditeľ Unibail Rodamco pre strednú Európu, sa s Forbesom rozprával v čase otvorenia vynoveného centra v októbri 2015. Foto: archív Unibail Rodamco

2018

V druhom kvartáli 2018 kancelársku vežu Aupark Tower získava od spoločnosti Heitman realitný fond investičnej skupiny Wood & Company. Plocha kancelárskej budovy dosahuje 32 600 štvorcových metrov. K top nájomcom v budove patria spoločnosti ako Eset, O2 či Procter & Gamble.

Do Aupark Tower sa nasťahovali prestížni klienti ako Eset či O2. Foto: HB Reavis

2020

Na verejnosť prenikli informácie o tom, že obchodné centru Aupark by mal odkúpiť Wood & Company. Podľa spravodajského portálu Bloomberg by malo ísť o transakciu vo výške 450 mil. eur, portál index.sme.sk hovorí o pol miliarde eur.

Forbes oslovil s otázkou o možnej kúpe Auparku aj predstaviteľa spoločnosti Wood & Co. Ten však žiadne detaily transakcie nešpecifikoval. „V tejto fáze nemôžeme zo zmluvných dôvodov nič komentovať, uviedol Martin Šmigura, investičný riaditeľ spoločnosti.

Aupark, obchodné centrum Aupark, nový amjiteľ Auparku
Akvizícia Auparku v hodnote 450 miliónov eur, ktorá prebehne v štyroch etapách, je doteraz najväčšou realitnou akvizíciou v histórii Slovenska.  Foto: archív Auparku

2021

Spoločnosť Wood & Company oznámila akvizíciu nákupného centra Aupark Bratislava od spoločnosti Unibail-Rodamco-Westfield (URW). Touto akvizíciou sa spoločnosť Wood & Company stáva druhým najväčším vlastníkom kancelárskych a nákupných centier v Bratislave a Prahe. Transakcia v hodnote 450 miliónov eur, ktorá prebehne v štyroch etapách, je doteraz najväčšou realitnou akvizíciou v histórii Slovenska. 

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?