28. novembra 2019

Mladý človek, maximálne do 30-tky s vysokou školou a desaťročnou praxou – tak si dnes zamestnávatelia predstavujú ideálneho kandidáta. Absolventi vysokých škôl majú často pocit, že pri hľadaní práce po škole sú ako v začarovanom kruhu. Nevedia si nájsť zamestnanie, lebo nemajú dostatočnú prax, dostatočnú prax nemajú, lebo si nevedia nájsť prácu. 

Ak sa mladého človeka spýtate, prečo ho neprijali do jedného z prvých zamestnaní, vo väčšine prípadov vám odpovie, že preto, lebo nemal dostatočnú prax v danom odbore. Brigády, ktoré študenti majú, väčšinou slúžia na privyrobenie si a s ich študijným zameraním nemajú často nič spoločné. Do hry vstupujú stáže. Tu sa však vyskytovali prípady, kedy firmy študentov využívali ako „lacnú pracovnú silu“. V lepších prípadoch pomáhali s administratívnymi úkonmi, v horších prípadoch upratovali databázy a varili kávu.

Študuje na prestížnej MIT, stážuje v Singapure. Mladý Slovák pomáhal aj s projektom pan-rakovinového testu

Avšak v dobe, kedy je zložité nájsť v niektorých oblastiach zamestnanca, firmy pochopili, že je potrebné dávať možnosti už študentom. Počas ich štúdia tak majú možnosť  si „vychovať“ budúceho zamestnanca. „Stále menej sa už môžeme stretávať s tým, že by stážisti mali len variť kávu a nudiť sa na pracovisku. Obzvlášť pri platených stážach by to boli pre firmy vyhodené peniaze,“ hovorí pre Forbes PR manažérka spoločnosti Profesia Nikola Richterová.

Dnes sa už pritom neplatené stáže vyskytujú skôr len formou praxe, ktorú študenti potrebujú, aby získali napríklad kredity na úspešné ukončenie ročníka.

Pokazený image

Ignorovanie stážistov dokonca môže firmám aj uškodiť, nielen že zbytočne zahodili príležitosť zaučiť budúceho zamestnanca, ale smerom von dávajú signál, že ich mladí ľudia nezaujímajú a týmto spôsobom prídu o možných budúcich zamestnancov.

Mladí ľudia sú najlepší pri učení sa nových vecí, a preto tá prvotná investícia, ktorú dajú do študenta, napríklad zaúčanie, sa im môže niekoľko násobne vrátiť,“ hovorí pre Forbes Jozef Gašparík, spoluzakladateľ portálu praxuj.sk, ktorý pomáha študentom pri hľadaní stáže. Z jeho skúseností vyplýva, že firmy už začínajú na stáže meniť názor. Dôkazom toho sú aj stovky ponúk, ktoré stihli na svojom portáli uverejniť. 

Trojica známych sa rozhodla pomôcť študentom pri hľadaní stáží. Foto: praxuj.sk

Napriek tomu je však ponuka stáží podľa Richterovej na nízkej úrovni – netvorí ani jedno percento z ponuky na portáli Profesia. Firmy však najčastejšie hľadajú stážistov na pozície administratívneho pracovníka, asistenta v HR či finančného agenta. Tento spôsob zapĺňania voľných miest už objavili aj korporácie, ktoré sa sťažujú na nedostatok zamestnancov, pôsobiace v oblasti IT či marketingu. 

Nosič kávy sa neoplatí

Ako dopĺňa ďalší zo spoluzakladateľov praxuj.sk Tomáš Lištiak, firmy by sa na stáž mali pozerať ako na investíciu. „Stážista sa postupne presunie na pozíciu stáleho zamestnanca. Takýto človek získava prakticky využiteľné znalosti, ktoré môže neskôr zúročiť pri ďalšom pôsobení vo firme,“ vysvetľuje Lištiak. Podľa neho sa firmám už kvôli tomu veľmi nevypláca brať pod svoje krídla človeka, ktorý by im len nosil kávu. 

Okrem vystúpenia zo začarovaného kruhu, ktorý sme spomínali v úvode tohto článku, môžu študenti už dopredu zistiť, či ich daná práca respektíve oblasť baví. „Je dosť študentov, ktorí konkrétnu predstavu o ďalšom profesijnom živote nemajú, ale aj pre nich je dobré si stážovanie aspoň vyskúšať. Najhoršie čo sa môže stať, bude zistenie, že by sa v skutočnosti chceli posúvať iným smerom,“ vysvetľuje Lištiak. Zakladatelia portálu okrem toho pripomínajú, že študenti by nemali zanevrieť ani na neplatené stáže, ktoré zvyčajne trvajú kratšie, no v profesnom živote ich môžu posunúť dopredu. 

Študuje manažment v Anglicku a stážuje pre značku Rolls-Royce

Aj práve kvôli podobnej skúsenosti založili Jozef Gašparík a bratia Tomáš a Martin Lištiakovci portál praxuj.sk. Ako pre Forbes vysvetlil Jozef, počas štúdia absolvoval niekoľko, aj neplatených, stáží a tá posledná sa nakoniec pretavila do trvalého zamestnania. S ideou portálu prišli kvôli tomu, aby udržali mladých ľudí na Slovensku a podchytili si ich firmy ešte počas školy. „Hlavnou motiváciou bola nespokojnosť prepojenia vzdelávacieho systému s pracovným trhom na Slovensku,“ dodáva Tomáš.

Okrem klasickej ponuky zhromažďovania informácií o stážach od firiem sa začali venovať aj vzdelávaniu študentov vrámci blogovacej platformy či zgrupovania záujemcov do online študentských skupín. 

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk