19. februára 2018

Podľa uznávaného marketéra Setha Godina je prvý dojem dôležitý, ešte dôležitejší je však dojem posledný. Drvivá väčšina uchádzačov o zamestnanie sa najprv snaží o svojich schopnostiach presvedčiť životopisom. Už menej z nich si uvedomuje, že práve CV je najlepším spojencom v boji za skvelý dojem – prvý aj posledný. Životopis nám pomáha predať sa a zvýšiť svoju cenu na trhu práce. Ako by mal vyzerať v roku 2018? V článku sa dozviete, či je dizajn dôležitý, prečo sa neoplatí vynechať záľuby, ale aj to, akým chybám sa vyhnúť.

Menej je viac

Zhrňte všetko podstatné maximálne na 2 strany A4,“ radí Peter Rolný, Consulting Director v SLAVIK & STELL. Pri životopise skutočne platí, že menej je viac. Z vášho profesijného koláča vyberte iba tie hrozienka, ktoré sa týkajú vami vybranej pozície.

4 spôsoby, ako si vylepšením životopisu zvýšiť šancu pri hľadaní prace

Ak sa chcete zamestnať ako účtovník, informácia o tom, že ste počas strednej školy brigádovali ako záhradník, nie je pre potenciálneho zamestnávateľa veľmi dôležitá. Dve strany sú dostatočne štedré na predstavenie svojich skúseností a vlastností, ktoré sú pre vybranú pozíciu zásadné.

Aj takto môže vyzerať vaše CV, ak použijete free šablonu na Canva.com. Foto: Canva

Keďže ste v životopise limitovaný priestorom, doplňte údaje o sebe odkazom na LinkedIn profil. Dajte si však záležať, aby tam na potenciálneho zamestnávateľa čakali aktuálne informácie. Šetriť priestor a čas HR špecialistovi môžete aj pomocou prehľadných odrážok, namiesto kvetnatých opisov zdôraznite kľúčové časti boldom a nebojte sa zo životopisu vymazať niečo, čo pre vás bolo pred pár rokmi dôležité.

Reklama

Slovenský startup Kickresume: Životopis je tak trochu hra

Sústreďte sa na detaily

Opisujete svoje pracovné skúsenosti? Prezraďte detaily, nebojte sa použiť konkrétne čísla, ktoré dodajú slovám váhu. Ak ste pôsobili ako marketingový riaditeľ, uveďte počet kampaní, na ktorých ste pracovali, krajiny, v ktorých prebiehali alebo spoločnosti, s ktorými ste spolupracovali. Neschovávajte svoju náplň za príliš všeobecné a vágne vyhlásenia a skúsenosti podporte konkrétnymi výsledkami. Ak ste pomohli zabrániť bankrotu a dostali firmu do čiernych čísel, pochváľte sa.

Headhunter Peter Rolný prezradil, že aj detaily ako záľuby mu dokážu veľa naznačiť: „Z praxe mám napríklad množstvo dobrých skúseností s kandidátmi na pozície obchodníkov, ktorí sú zároveň aktívnymi športovcami. Charakteristiky, ktoré požaduje aktívny šport, ako sú vytrvalosť, sebazaprenie a schopnosť sebamotivácie, sú u obchodníkov mimoriadne cenené.“ Viac o sebe prezradíte a lepšie sa predáte, keď do svojich záľub napíšete, že vás baví sledovať tímovú prácu tučniakov, ako keby ste tam mali napísané iba „čítanie“.

Obsah predáva, forma rozhoduje

Obsah je kráľ!“ vyhlasujú marketéri a toto pravidlo platí aj pri životopisoch. Najlepšie sa predáte, keď máte výborný obsah – tým sú v tomto prípade vaše skúsenosti, schopnosti a znalosti. Lenže čo v prípade, ak je to medzi dvomi kandidátmi nerozhodné? „Obsah je vždy nad formou, ale pri dvoch porovnateľných kandidátoch môže zavážiť aj dizajn životopisu – hovorí minimálne o prístupe kandidáta k vlastnej kariére a hodnote na trhu práce,“ vysvetľuje Rolný.

Ak vami vybraný font nepodporuje diakritiku, vzdajte sa ho. Foto: autor

Aj keď nie ste grafický dizajnér, vytvoriť si oku lahodiaci životopis je pomerne jednoduché. Dnes už na internete nájdete množstvo voľne použiteľných šablón, ktoré sú vizuálne prepracované. Jednou z takýchto stránok je napríklad Canva.com. Niektoré typy písma nepodporujú mäkčene či dĺžne – vzdajte sa ich, aj keď sa vám páčia. Životopis je najlepšie uložiť do PDF súboru, v ktorom sa nerozhádže formátovanie, fonty sa zobrazia správne a prijímateľ si takýto dokument dokáže otvoriť bez problémov. Pred odoslaním si pokojne CV vytlačte a presvedčte, či sa text dobre číta.

Vyhnite sa týmto chybám

V životopisoch sa často vyskytujú tie isté chyby – pracovné pozície, ktoré nie sú zoradené chronologicky od poslednej po prvú, množstvo vaty, neúplné informácie o pozíciách a rokoch, či dokonca opakujúci sa text pri viacerých pozíciach u jedného zamestnávateľa. Podľa Petra Rolného sú však najväčším problémom životopisov gramatické chyby: „Tie sú totiž neospravedlniteľné – ako máte ako kandidát prezentovať svoju schopnosť precízne a zodpovedne pracovať u zamestnávateľa, keď nepristúpite zodpovedne a precízne k ‘ponukovému listu’ vašich kvalít, ktorým je CV?“

Chyby v CV ilustrujú prístup uchádzača k zamestnaniu. Foto: autor

Životopis pred odoslaním dajte skontrolovať kamarátovi alebo partnerovi. Hoci máte gramatiku v malíčku, pri písaní CV ste strávili istý čas a niektoré chyby môžete už prehliadať. Ak je pre vás slovenský pravopis obtiažny, oslovte profesionálneho korektora. Ide o investíciu, ktorá sa vám môže niekoľkonásobne vrátiť. Obetujte svoj čas a pokojne aj peniaze, aby ste pre vybranú pozíciu vytvorili ten najlepší životopis. Lebo nič ako univerzálne CV neexistuje – vždy môžete prispôsobiť detaily, ktoré vám pomôžu získať konkrétnu pozíciu u konkrétneho zamestnávateľa.

Pri príprave životopisu buďte struční, vyberte iba najdôležitejšie informácie, vyvarujte sa chýb a nepodceňujte dizajn. A nezabudnite, chcete sa predať a nie unudiť čitateľa.

Pozrite si ďalšie príklady dobrých CV:

Hlavná foto: autor