Zamysleli ste sa niekedy nad tým, prečo vám je niektorá firma bližšia, viac sa s ňou stotožňujete, tešíte sa na kontakt s ňou, a naopak, prečo sa inej prirodzene vyhýbate? A teraz nemám na mysli nedosiahnuteľné korporácie, ktoré poznáte len prostredníctvom produktov, farby loga či reklamy.
Preto sa pozrieme vo všeobecnosti na firmy, s ktorými máte osobnejší vzťah, poznáte mená zamestnancov a prichádzate s nimi do pravidelného pracovného kontaktu.
Navyše personálna otázka je večne aktuálna téma. Prirodzená výmena zamestnancov či rozširovanie existujúcich tímov sa deje prakticky nepretržite. Naozaj je veľmi dôležité dať si záležať pri výbere nových zamestnancov – oni sú predsa zlato spoločnosti, reprezentanti firmy.
Ľudia vám zdvihnú telefón, odpovedia na mail alebo doručia zásielku či službu. Ak bude odpoveď na druhej strane strohá, nevľúdna, prípadne pôsobiaca nahnevaným dojmom, s najväčšou pravdepodobnosťou nabudúce využijete konkurenciu.
Šéf slovenského Google Kulich:
Slovensko sa môže stať digitálnym tigrom, štátu to prinesie miliardy
Rovnako najväčším klenotom aj vašej spoločnosti sú práve zamestnanci. Vyberajte ich starostlivo, čo niekedy môže znamenať i dlho. Okrem kvalitného životopisu, dokonalého vzdelania či očarujúceho motivačného listu je rozhodujúci osobný dojem. Môže to vyznieť príliš ezotericky, faktom však je, že ľudia niečo vyžarujú. Určite ste si viackrát všimli, že niektorí ľudia vás znervózňujú, aj keď na to nie je žiaden racionálny dôvod. Alebo naopak – upokojujú vás.
Krásnym príkladom je, keď vám zazvoní telefón a vidíte, že volá niekto, s kým práve nič neriešite, a tak nečakáte, že by sa mal ozvať. Čo vám pri pohľade na obrazovku mobilu, ktorá prezrádza meno volajúceho, napadne? „Jeeej, teším sa, že sa ozval,“ alebo „Uff, čo môže zasa (aj keď sa už viac ako mesiac neozval) chcieť?“ A možno ani nepríjmete hovor.
Kolektív je alfou aj omegou
Ak budujete spoločnosť, niečo, čo nesie váš rukopis či víziu, musíte nájsť niekoho, kto sa stotožní s víziou a zapadne do existujúceho tímu. Pred niekoľkými rokmi som sa na pohovore do jednej agentúry spýtala, aký sú kolektív. Môj budúci (aj keď som to vtedy ešte netušila) šéf odpovedal, že kolektív ľudí je jednotný, pretože ak bol do firmy na akúkoľvek pozíciu prijatý človek, ktorý nezapadol, skôr či neskôr odišiel sám. Zo skúseností už viem, že to bolo skôr ako neskôr.
Nehovorte o počasí či doprave.
Toto je 15 priateľských otázok, ktoré môžete položiť kolegom
Stabilný tím vo firme je vecou vedomého, vhodného výberu. Výberu, ktorý bude reprezentovať hodnoty i názor firmy. Veď si len predstavte napríklad takúto situáciu: vaša spoločnosť naskočí na zelenú vlnu, budete triediť, recyklovať, stabilné miesto si v kancelárii nájdu dážďovky, aby odpadu bolo ešte menej. V tom momente zamestnáte niekoho, komu takzvaný Green Office Model nič nevraví, samému človeku nebude príjemné fungovať v takej atmosfére.
A to sme sa dotkli len otázky životného štýlu. Keďže v práci trávime veľkú časť dňa, spôsob fungovania firmy a osobný životný štýl zamestnancov musia byť aspoň príbuzné, ak už nie v jednote. Predstavte si, aké komplikácie môže spôsobiť nejednotnosť k pracovnému prístupu, firemným hodnotám či obchodným partnerom alebo budovaniu brandu.
Brand nebudujú časti prezentácie nesúce názov „O nás“. Brand budujú ľudia, ktorých zamestnávame, ktorí majú svoje životy, sociálne siete, kamarátov i nepriateľov. Práve oni sú v každodennom živote reprezentantmi firmy. Každý status, príbeh, stretnutie s kamarátmi či prístup k práci reprezentuje i firmu. Čím skôr sa na nových kolegov budete pozerať v širších súvislostiach ako len cez riadky v životopise, tým skôr si vybudujete stabilný tím, na ktorý sa môžete spoľahnúť. A to je najväčší úspech, aký môžete dosiahnuť.
Anna Olvecká je Head of Digital v spoločnosti Performics, online marketing stratég, pričom sa súčasne venuje analýze dát. Marketingu sa venuje viac ako 12 rokov, v minulosti bolo centrom jej záujmu vytváranie obsahu. Pôsobila v Zoznam.sk, Ringieri a Universal McCanne. Dôraz kladie na medziľudské vzťahy, osobný rozvoj a udržiavanie správnej miery work-life balance. Za najväčšiu pridanú hodnotu úspešnej firmy považuje ľudí.
Našli ste chybu? Napíšte nám na [email protected]